Du kan gjøre disse øvelsen hjemme eller ute i naturen. Du kan meditere i ti minutter eller en halv time alt etter hva som passer deg best. Kanskje 20 min?

Du kan sitte i stillhet. Eller du kan ha på dempet klassisk musikk eller naturlyder (f.eks. regn som faller, bølger på stranden, bekk som sildrer etc.) som virker rolig og harmoniserende på deg. Velg det som passe deg best. Til å begynne med anbefales å sitte i stillhet. Når du blir mer trent kan du meditere på bussen, toget, flyet eller hvor som helst du ønsker.

Du kan også gjøre opptak av egne beroligende lyder, instruksjoner eller positive afirmasjoner og spille dem av når du mediterer. Her er mulighetene mange.

Ønsker du å benytte en lyd - et såkaldt mantra - i meditasjonen,
kan du bruke lyden OM. (Andere mantraer er AUM og HUM om du er mer komfortabel med en av dem.)

Denne meditasjonsteknikken likner bl.a. på TM-meditasjon og andre teknikker som benyttes innen yoga-tradisjonen.

Sett deg godt til rette i en god stol. Plasser føttene ved siden av hverandre på gulvet foran deg. Samle hendene i fanget. Alternativt kan du sitte i “skredderstilling”. Hovedsaken er at du føler at du sitter i en behagelig sittestilling.

Lukk øynene.

Konsentrer om mantraet OM: Følg samme prosedyre som ved meditasjon over med konsentrasjon på pusten. Konsetrer på lyden og trekk den ut til ooooommmmm.

Si først lyden med stemmen til å begynne med
og gå gradvis over til bare å ha lyden inni deg.

Pust rolig og naturlig gjennom nesen.
Ikke styr pusten i et bestemt tempo.
La kroppen bestemme rytmen.

Bare la pusten være rolig slik kroppens rytme styrer den og konsentrer deg om å gjenta lyden OM som ooooommmmmm.

Gi slipp på tanker.

Å ikke tenke på noe er det beste. Straks du blir klar over at du sitter å tenker på noe så gjentar du bare lyden igjen en stund.

Ikke bli stresset hvis du griper deg i å tenke på noe eller noen. Griper du deg i å tenke på noe så led oppmerksomheten forsiktig og mykt tilbake på lyden OM.

Hver gang du blir oppmerksom på tankene så henleder du oppmerksomheten rolig tilbake på mantraet igjen.

Kjenn hvordan roen kommer over deg etter en stund.
Bli sittende slik i 20 - 30 minutter.

Etterpå meditasjonen vil du føle deg bedre. Du kan skifte ut mantaet om med et annet mantra du kanskje liker bedre. Der er f.eks mange fine mantraer med a-lyd som f.eks. AIM

Om du sovner mens du mediterer
blir ikke meditasjonen dårligere av den grunn.

Ha tålmodighet med din egen praksis. Den blir bare bedre med øvelse. Noen dager kan denne meditasjonen være god og stressdempende andre ganger kan stresset nå deg i meditasjonen og plage deg slik at du ikke føler at du oppnår den gode roen. Uansett hvordan du opplever meditasjonen så vil den gjøre deg godt.