Toyota

Oppgraderingen merkes straks du setter deg bak rattet: Avensis er nå blitt litt mer lettkjørt og støydempet. En vesentlig forbedring av kjøreegenskapene fra tidligere modeller. Utvendig er endringene små: Kun fronten ble endret ved siste facelift. Fremdeles er Avensis like spennede som et kneipbrød.

Avensis var Toyotas bestselger i Norge med over tre tusen solgte biler i 2011. "Traust og usportslig" er mange motorjournalisters "dom" over Avensis, men brukerne liker denne bilen. Det er egentlig positivt å være traust. I dette ligger pålitelighet, sikkerhet og forutsigbarhet. "Traust" er "godt skrudd sammen" og solid. Just det du ønsker deg av en stor familiebil. Modellen på det norske markedet blir skrudd sammen i England.

Sikkerhet ![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)
5 stjerner i NCAPE er som det skal være i en familiebil som skal frakte hele familien og dekke et variert behov på en sikker måte.

Håndbrekka er en knapp til høyre for rattet. Det redder deg om du trenger den til øvelse-kjøring. Om den virker - det har vært flere ulykker den denne handbrekke ikke virker også med dødelig utfall.

For korte nakkestøtter bak er en alvorlig svikt i sikkerheten:
Nytt er reguleringsmuligheter på nakkestøttene framme. Dette bedrer trolig nakkeslangbeskyttelsen. I baksetet er nakkestøttene skuffende små og korte og strekker ikke til om du er over 180 i høyde. Dette er en alvorlig sikkerhetssvikt: Samme problemet med nakkestøttene har nye Rav4.

Komfort ![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)
Behagelig lavt støynivå.. Avensis har også størrelsen som gir en god storbilfølelse. Testbilen var utstyrt med ryggekamera.

Det er på langtur du blir kjent med en bil. Da får kjørekomforten prøvd seg og du kjenner om du sitter godt og får den rette støtten og behagelige passformen i ryggen som du trenger. Om setet er langt nok så du hviler lårene godt og har det totalt sett komfortabelt i bilen. Alle modeller av Avensis har regulerbar korsryggstøtte i forsetene hvilket er et must. I tillegg flere reguleringsmuligheter på både forsete og selvfølgelig også innstillinger på rattet.

Som i alle stasjonsvogner er sittekomforten i midten bak ikke så hyggelig. For en familie på 5 er derfor flerbruksbilene med tre individuelle seter bak et bedre alternativ. Hvorfor kommer ikke stasjonsvogner i denne størrelsen med tre individuelle seter bak? Her er plass nok til det.

Motor ![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)
Testbilen har en to liters dieselmotor som yter 90 KW/124 hk og utstyrs-variant Executive. Motoren er seig og sterk. Akselerasjonen kommer med god styrke i forbikjøringer. Bilen har god nok motorkraft til vanlig bruk. Fremdeles velger de fleste kundene dieselbil, men andelen bensinbiler øker nå. Her er imidlertid ingen "sportknapp" som hever kjøreegenskaper
eller andre funksjoner.

Design ![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)
Design-messig har Toyota vært en underdog sammenliknet med konkurrentene. Man kjøper ikke Toyota på grunn av designet, men til tross for det. Siste modell av Avensis har imidlertid hevet seg noe og er nå kanskje på høyde med konkurrentene om vi legger godviljen til. Grillen og fronten ble designmessig bedret ved siste oppgradering. Materialvalget innvendig har god kvalitet.

Fargevalg ![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)
Avensis leveres i 10 fargevarianter på karosseriet. Interiøret har 7 varianter: Bra nok innvendig design og materialvalg til tross, Toyota satser mest på mørke farger i innredningen. Kun to lyse fargealternativ i skinn, resten er mørkere, triste farger. I lysere interiørfarger vil bilen føles større: Legg merke til at biler som i det vesentlige er sorte inni virker mindre.

Økonomi: ![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)![](kule.jpg =12x12)
Kundetilfredshet og god service er Toyotas beste kort. Ingen vet bedre kvaliteten på bilen enn kundene. Og de er strålende fornøyde med Avensis. Dette gjør Toyota til et sikkert kjøp med en brukbar bruktbilpris når du skal bytte inn.

Skandaleoppslagene
Toyota hadde solid merkebygging frem til skandaleoppslagene om sikkerhetssvikt og tilbake-kallelser som begynte i 2009 og pågår fremdeles. Det var dette solide forarbeidet over mange år som så langt har båret Toyota gjennom denne tillitskrisen. Hadde Toyota vært ny på markedet da denne media-stormen av skandaleoppslag kom, så hadde trolig dette satt en stopper for Toyota. Mange års merkebygging og god service sto av stormen og Toyota har i dag igjen tillit i markedet. De mange fornøyde kundene er bærebjelken videre:

Skandinaviske bileiere svarer i en undersøkelse (publisert i 2010) på spørsmål om de er fornøyd med bilen sin: Undersøkelsen er blant bileiere med årsmodeller mellom 2006 og 2009. Avensis kommer på en 12-plass i kundetilfredshet av 115 biler. Toyotas Prius ligger på plass 3 og Verso ligger på 6-plass og Rav 4 nede på 22-plass. Dette viser tydelig god kundetilfredshet med fabrikkens modeller.

Dette er en meget sterk indikator på bilenes kvalitet og standard og en meget nyttig oversikt for deg som bilkjøper.

Utvist fra Toyotaforhandler i Arendal
fordi innbyttebilen var kjøpt hos forhandler i Grimstad.

Etter prøve kjøring av Rav 4 hos merkeforhandleren i Arendal, AS Bil i 2015, bestemte vi oss for å handle. Like før vi skulle skrive kontrakt spurte den lubne bilselgeren hvor innbyttebilen en VW var kjøpt. Da vi opplyste at den var kjøpt hos bruktbilforhandler Olsen Bil AS i Grimstad (dette var før dette firmaet fikk skandaleoppslag i pressen). Da sa selgeren:

- Forsvinn! Der er døren. Kom aldri hit igjen.

Da gikk turen direkte til Ford i Arendal, Arendal Auto AS hvor vi byttet inn bruktbilen og kjøpte en ny Ford. Heretter kjøper vi aldri en Toyota.
Gunnar Christensen