Fakta om testbilen: 2010 Honda Civic Sport
Utstyr: Rattbetjening av radio m.m., Bensinmotor: 1,4 liter på 75 kw/ 100 hk.
0-100 km/h: 14 sek., Topphastighet: 187 km/h., Vekt: ca 1200 kg., 5-trinns girkasse, Brukbar støydemping, fra motor. Baksetet best egnet til barn.5 stjerner i Euro NCAP

Her er det mye plastikk. Hele bakluka er plastikk og det meste av skjermer. Plastikken er nok et resultat av Hondas store rustproblemer tidligere. Men er denne plasten bedre? Civicen gir oss følelsen av å være omgitt av et tynt skall med middelmådig kjørekomfort.
Hvordan har denne bilen klart å få 5 stjerner i Euro NCAP?

Spinkel
Verst av alt: Denne bilen kjennes spinkel og gir ingen god og trygg følelse å kjøre. Du kjenner hver hump i veien stiv som den er og den metalliske lyden her og der gir deg følelse av lektøyskvalitet:

Bil for små folk
Baksetet passer ikke for nordmenn: En person på 1,83 meter sitter med hodet i taket her - og nakkestøttene er naturlig nok ikke tilpasset dette. Baksetet rommer avgjort bare to personer ikke tre. Og sittekomforten er ikke god noe sted framme eller bak. Forsetene mangler korsryggstøtte og instillingemulighetene er få.

Sporty?
Honda har åpenbart prøvd seg på en “sportig look” og totalt mislykkes. En komi-versjon av “sporty” er nok det nærmeste vi kommer begrepet “Sporty”. Se på de rare baklyktene som stikker ut til hver side på bildet over. Se på de komiske trekantede designet på hver side under nederst på bildet, som later til å være exhaustrør, men er “faik” - for exhausten piplet forsiktig ut på et enkelt lite rør bak denne “spoileren”. Og et langsdelt bakvindu er ikke sporty - det gir bare dårligere sikt for føreren. For ikke å snakke om de talentløse håndtake på bakdørene. Dette er en parodi: Hvilke tullinger har designet denne “sportsbilen”?

Honda-kvalitet?
Honda Civic kommer på en lite imponerende 40-plass i kundetilfredshet. Dette viser tydelig at Civic ikke bør være ditt førstevalg.

Konklusjon.
At Honda Civic har så lite å stille opp med i Golf-klassen kom som et sjokk på oss.