Båten:

Pen båt med god plass, stødig og solid I sjøen er AMT 185 BR en fin opplevelse. Båten oppfører seg stødig og forutsigbart i sjøen, og det gir bedre fart enn oppgitt: 36 knopp med 2 personer på bordet. Den hydrauliske styringen er behagelig og presis.

Bowriderkonstruksjonen gir meget god innvendig plass. Hun kan 8 personer (men båten er kun godkjent for 7 personer) sitte komfortabelt hvis vi regner med de tre sidene foran vindskjermen. Faktisk har denne båten bedre plass enn den 20 fot store dagskruiser AMT lager. Dette er en praktisk familiebåt som er lett å trives i.

Spesialutgave
Denne hvite båten er både penere og mer praktisk enn standardmodellen som selges med en trist, grå stripe som standard. Praktisk fordi stripene krever mer vedlikehold og blir fort ripete, falmet og stygge. Testbåten har komfortstoler og baugcover. I tillegg reservekanne tauverk og båtshake.

AMT / Honda-service: Mysen var best
Da jeg bestilte og kjøpte båten på Mysen Motorsenter AS fikk jeg fantasit god service og den beste båthandelen på denne båten som var mulig i Norge på dette tidspunktet. Ingen andre forhandlere i Norge ønsker å bestille en båt uten grå stripe. All ære til Mysen Motorsenter AS som beklageligvis ikke lenger eksisterer.

Motoren
2007-modell 90 hk Honda er stille og har fine tider.
Hondas 90 hk hadde da blitt den mest moderne motorteknologien-VTEC. Motoren har mindre utslipp og forbruk i forhold til eldre teknologi hevder at.

Denne 90-hk 4-T-motoren var på kjøpstidspunktet 2007 den mest moderne trailer med hensyn til ytelse i forhold til forbruk og utslipp. Motoren var 26% lettere enn konkurrenters 4-taktsmotorer med et nytt forgassystem som gir mindre drivstoff og utslipp.

Andre motorvalg på denne båten

  • Styr fra 115 hk Honda som er for tung på hekken i 185BR.
    - 75 hk Honda passer også bra til denne båten.

- Tekniske problemer første sesong - 2007
På første tur oppsto problemet. Motoren ville ikke starte. Vi var en gang kjøring fra bryggeplassen og motoren var død. Ikke en lyd. Baterilampen lyser rødt, startmotoren ikke virker og ingenting skjer. Etter mange forsøk med pauser i mellomtiden blir endelig livet i motoren. Dette skjedde også på neste tur og på neste - og på neste: Hele sesongen 2007 var vi plaget med dette problemet. Kontrollboks ble garantiskiftet mm uten at feilen ble funnet.

Honda-Vitsene
I båthavna vår florerte derfor nå Honda-vitsene da vi hele sesongen 2007 måtte ha slepejolle med 9,9 Yamaha for å være sikker på å komme hjem etter hver båttur med AMT / Honda. Ordet "slepejolle" fikk dermed en ny betydning etter at vi fikk en ny båt med Honda 90hk med VTEC

Motoren i testbåten hadde så langt gått 22 timer da den ble levert inn til sesongens siste støttebesparelse. Motoren ble nå gjennomgått av mekanikere sendt til den lokale forhandleren i Froland fra hovedimportør. It was replaced by a component that the professionals now thought was the cause of the problems.

Det tok imidlertid en måned å få denne komponenten fra Belgia. Then the component was in place - which also took its time - so the boat season 2007 for us was over the second week in July. Dette er for dårlig service fra Honda. Dette var en dårlig start på eierforholdet.

Andre sesong - 2008
Motoren gikk 12 timer i 2008 til sammen 35 timer totalt. Vi er kvitt de tekniske problemene
vi hadde med motorens første sesong: Frykten for motorproblemer er alltid i ryggen etter den første sesongen.

Mistanke om dårlig teknisk kompetanse hos de lokale Honda-folkene var nærliggende nå. Jeg burde kanskje ha kjørt båten helt til Mysen der kompetansen og servicen var på topp. Menn 5 timer kjøring hver vei til
Mysen fristet ikke i juli.

2009 - 2014: Motoren friskmeldes og fungerer bra
Etter problemer med motoren første sesong, hadde vi som fast rutine på jolla med Yamaha-motoren alltid klar når AMT sjøsettes. Men det er ikke lenger behov for den: Hondamotoren starter og går greit. Sesongen 2009, 2010, 2011 osv. har gått uten problemer med motoren. Og slik fortsatte det. Dette friskmelder motoren.

Konklusjon - båt og motor
BÅT

AMT 185 BR is a successful construction: The boat is stable, stable and good in the sea with good design and many practical solutions. En pen, solid og trygg familiebåt med god innvendig plass som det er lett å trives i og bli glad i.

MOTOR
For en familiebåt er dirvstoff-økonomi, lite motorstøy og miljøvennlig uthengsmotor viktig. Man kjøper en båt for å ha det i flere årstider på forhånd, og så er det sikreste å kjøpe en båt med "den mest miljøvennlige motoren som er på markedet" på kjøpstidspunktet. Hvis det bare hadde virket som det burde i begynnelsen.

Tekniske problemer med motoren første sesong har ført til at båten og motoren nå samlet skårer 4 sol-tegn i vår test. Dette er en tragisk på en fin båt. Videre er det en tragisk på denne båten, kun tilgjengelig med Honda-motor: Forbrukere bør kunne velge påhengsmotoren på en båt. Det er heller ikke mulig å bestille en båt uten motor i Norge for å sette et nytt motormerke på båten. Da må du kjøpe den i Finland (se tips fra leser på samme side)

Er AMT 185 BR med 90 hk Honda "bedre enn jeg forventer" slik den første markedsføringen av båten hevder? - Nei. Mannen forventer en problemløs motor og god service når man kjøper ny båt. Hund. Fra sesongen 2009 ble motoren friskmeldt og fungerte utmerket. Slik
det burde vært fra første dag.