Fakta om testbilen: 2012 Skoda Octavia
1,8 liter med 105 hk fra en firesylindret turbodieselmotor, Klimaanlegg, Cruisekontroll,, 4x4 med regulerbar bakkeklaring, Sekstrinns manuell girkasse
Octavia kom med ny modell i 2013.

Octavia virker godt skrudd sammen, solid og forutsigbar. Den ligger behagelig på veien. Kjøreopplevelsen er behagelig. Setene er gode med manuell regulerbar korsryggstøtte. Regulerbar korsryggstøtte er standard på alle modeller hvilket er avgjørende for god sittekomfort.

Octavia er prisgunstig. Særlig sammenliknet med 4x4-modellene hos andre bilmerker i samme størrelse. Octavia er bygd på Golf understell, men er betydelig romligere Golfen.

Det store spørsmålet på alle VAG biler inklusive Skoda er imidlertid rustproblemet.

Octavia har sitteplass til 4 voksne og ett barn. Nakkestøttene bak er for korte. Octavia mangler kun 23 cm i lengde på å være like stor som storebror Superb og til en langt gustigere pris. Men som i alle stasjonsvogner er sittekomforten i midten bak dårlig - eller rettere sagt ubrukelig. For en familie på 5 er derfor flerbruksbilene med tre individuelle seter bak et mye bedre alternativ.


Foto Christoffer Jore Christensen

Octavia har vært lenge på markedet. Helt siden Volkswagen kjøpte Skoda og relanserte Octavia som første bil. Karosseriet har gjennomgått modernisering og det har også motoralternativene. De er endret bl.a. til mer miljøvennlige motorer - såkalt “greenline” hos Skoda.

Testbilen har 1,8 liters 105 hk diesel , 4x4 med heve- og senkemakanisme for bakkeklaring på fjernkontroll, klimaanlegg, cruisekontroll, reservehjul, korsryggstøtte på begge forsetene, DAB-radio med GPS.

Meget behagelig bil å kjøre. Godt støydempet og fast og fin på veien.

Skoda-fabrikken lager nå alle motorene som er i både Volkswagen, Audi og Skoda så VAG-motorene er i likhet med mange andre komponenter, en samproduksjon som gir rasjonell og økonomisk drift og “familielikheter”.

Mange gjenkjenner design fra Volkswagen og Audi på Skoda modeller: Derfor har mange det inntrykk at teknologi og design som først er utprøvd på WV og Audi havner som ?gjenbruk? på Skoda. Octavia personbil kan likne på en Passat fra 1998. Slik sett tror enkelte at Skoda et litt utdatert. Er det ?gammel? teknologi som er brukt? I så er det grunn til å tro at det beste av det som er utprøvd på de andre bilene i konsernet er brukt på Skoda.

Eldre bilkjøpere har problemer med navnet “Skoda Octavia”: På 60-tallet sa man: “Kjøper du Skoda har du bil for livet for du blir aldri kvitt den.” Det er trolig navnet som nå er den største hindringen hos de eldre bilkjøpere med god hukommelse.

Konklusjon.
Samlet sett er Skoda Octavia en vinner på pris i forhold til plass.
Sjekk Euro NCAPs sikkerhetstest.