Bruktbil: Peugeot 5008: Stor familiebil med god komfort


Foto: Christoffer Jore Christensen,

Fakta om testbilen: Peugeot 5008 - 2012 modell., 1,6 liter med 112 hk fra
en firesylindret turbodieselmotor, Sekstrinns automat girkasse. NCAP-testet med 5 stjerne 2012-prisklasse fra kr. 316.400,-

5008 er en romlig flerbruksbil for deg som vil ha et fullverdig baksete til tre voksne personer og god bagasjeplass. I tillegg er det mulig å få bilen som 7-seter med to barneseter bakerst.

Dette må være Ford S-max sin argeste konkurrent for Peugeots 5008 er nesten like stor og betydelig billigere enn Forden.

Som flerbruksbiler flest er dette en bil med så god takhøyde at jeg slipper å “krype” inn i bilen. Og kjøreopplevelsen er behagelig og sittekomforten god som franske biler flest i denne størrelsen.

Førermiljøet er oversiktlig og speedometeret ligger i synsfeltet slik at jeg slipper å flytte blikket fra trafikken og kan enkelt kontrollere farten. Giret og konsollen er høyere enn mange andre biler. Det kan virke litt “tettpakket”. men gir egentlig bedre oversikt.

Skryt skal Peugeot har for nakkestøttene i forsetene. Her er fikse reguleringsmuligheter som gir god og behagelig hodestøtte. Trolig er disse nakkestøttene i tillegg sikrere enn de fleste andre biler på markedet når det gjelder å forebygge nakkesleng. I baksetet virket nakkestøttene litt ruglete på de høyeste nivåene, men de fungerer og har høyde nok til å dekke de mer høyvokstes behov. Baksetet har god beinplass og gode seter. De aller bakerste sitteplassene i 7-seteren er kun for barn. Prøver du deg inn her ligger isjiasen på lur.

God plass til tre voksne i baksetet på individuelle seter med regulerbar ryggvinkel. Bilen har mange fleksible flerbruksløsninger. Stolene i baksetet kan enkelt taes ut og settes inn for å gi bedre bagasjeplass. Panorama sotet glasstak som ekstrautstyr gjør at bilen oppleves stor.

Vi teste baksetet samtidig. Lukket dørene. Fotografen og jeg var dermed plutselig fanget i barnesikringen. Vi fikk ikke opp dørene, ned vinduene eller ropt om hjelp. Fotografen måtte krype fram til forsetet for å slippe fri.

Motoren på 112 hk turbodiesel er ikke sprek, men tilstrekkelig. Automatgiret har en manuell innstilling hvor du kan gire på girspaken eller på “formel 1 - liknende” spaker på rattet. Innstillingen “sport” gir litt raskere giring. Dette kan gjøre det litt morsommere å kjøre automatgiret bil.

Av utstyr nevnes 2-soners klima, navigasjon, ryggesensor, hill hold kontroll som er bakke-starthjelp, regnsensor, ESP og ABS.

Fargeutvalget har få spennende alternativer bortsett fra en flott rødfarge. Det er jo en trend i tiden nå at bilene helst skal se triste ut - med forskjellige varianter av sort og grått som denne testbilen.
Høyden gjør en flerbruksbil behageligere å stige inn og ut av.

Konklusjoner
Samlet sett gir Peugeot 5008 et solid og praktisk inntrykk. Denne flerbruksbilen er et bedre og større alternativ enn en stasjonsvogn på grunn av bedre sittekomfort i baksetet, flere bruksmuligheter og bedre takhøyde. Men er dette en solid bil? Denne bilmodellen er for ny til å være med i kundetesten

Er bileierne fornøyd med Peugeot? Undersøkelsen av kundetilfredshet hos bileire er ikke lystig lesning for Peugeot. På en skala fra 1 til 115 havner disse bilene langt nede på lista: Peugeot 107 er på 69-plass, Peugeot 4007 er på 74-plass, Peugeot 206 på 92-plass, Peugeot Partner på elendige 106-plass. Dette lover ikke bra for Peugeot 5008.