Brukt - Ford S-Max: Super, men dyr familiebil

Ford S-Max er egentlig en ombygd Mondeo: Eller bygd på Mondeo-lest som selgerne kaller det. Ombyggingen gjør denne bilen drøye femti tusen spenn dyrere, men mye bedre og mer praktisk som familiebil. Biltypen er i en egen klasse for seg som kalles MPV og den har som forventet 5 stjerner i Euro NCAP sikkerhetstest.

Den store forskjellen på S-Max i forhold til Mondeo stasjonsvogn er bl.a. at baksetet består av tre individuelle seter som gir komfortabel plass til tre voksne personer. Og setene i S-Maxen er gode - særlig gode er forsetene med mange instilling-muligheter.

Honnør til Ford som lager nakkestøttene bak så høye at de passer til passasjerene. Det annonseres med at dette er en syv-seter, men glem de to siste setene - for svært få er komfortabel med å sitte så trangt. Om du ikke har barn i alderen som klarer å krype inn bakerst så dropp den siste seteraden, så får du til gjengjeld noe større bagasjerom og en påkostning mindre.

Vi var forundret over at bilen manglet bagasjesikring av kofferter - en vesentlig sikkerhetsdetalj. Men dette kan ettermonteres hevder forhandler.

Førermiljøet er helt likt Mondeoen og det er også understell baklykter m.m.

Etter litt tilvenning er dette en behagelig bil på veien. Dette er ikke en trang kupe som mange mindre MPV som Ford C-Max har. S-max er romlig og generøs med god plass. Motoren på 115 hk turbodiesel er ikke av de raskeste, men den er seig, trekker bra og er absolutt tilstrekkelig til vanlig kjøring og last.

Dette er bilen alle saver på langturene - særlig den som må sitte i midten bak på en vanlig stasjonsvogn. Space. Komfort. Og så deilig å slippe å krype inn og ut av bilene: Her setter du deg inn uten å slå hodet øverst i dørkarmen.

Det ulykkelige med denne bilen er at den koster så mye mer enn en stasjonsvogn: Det er småbarnsfamiliene som virkelig trenger denne biltypen, men som ikke har råd til å gå opp i mot fire hundre tusen. Og hvorfor skal denne bilen koste så mye mer enn en vanlig stasjonsvogn-utgave av Mondeo? Det er det mange som lurer på.

Fakta om testbilen:
Ford S-Max 1,6 TDCi Titanium 2012 modell, 115 hk fra en firesylindret turbodieselmotor med utslipp på 139 g/km, Sekstrinns manuell girkasse, 5 stjerner i Euro NCAP, Ny modell av Ford S-