Her er sjekklista før du kjøper:

1. Sikkerhet.
Sjekk kollisjonstester og sikkerhetsnivå på bilen du kjøper. Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjons-sikkerhet både ved kjøp av ny og brukt bil. I dag kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest.

2. Bilens farge:
Bilens farge har betydning for sikkerheten og prisen på kaskoforsikringen. I England og flere andre land er røde og gule biler billigst å forsikre og de sorte og grå dyrest. Dette systemet vil påvirke prisingen av forsikring fremover også i Norge.

3. Eierskiftekontroll.
Sjekke bilens tekniske tilstand på et uavhengig verksted og få en tilstandsrapport. Vær nøye med å sjekke rust og eventuelle kollisjonsskader for dette er dyrt å reparere.

En EU-kontroll har ikke alle opplysninger du trenger for å vite hva du kjøper. Sjekk også når bilen skal til EU-kontroll.

Registreringsavgiften regnes ut i fra hvilken dato bilen er registrert første gang og dette er derfor å anse som årsmodellen på bilen.

4. Sjekke heftelser og finansiering.
På nettstedet http://w2.brreg.no/motorvogn/ kan du
sjekke heftelser på bilen før du inngår en kjøpsavtale.

Heftelser betyr at selger kan ha lån på bilen, ikke har betalt årsavgiften eller at det er ubetalte bøter knyttet til bilen. Gjelden følger bilen slik at du kan risikere å kjøpe deg gjeld om du ikke sjekker heftelsene.

Slik sparer du penger når du kjøper bil: Sjekk om du har det rimeligste tilbud innen bank og forsikring.

5. Sjekk bilens historikk
Undersøk tidligere eiere og deres forsikringsselskap: På Statens Vegvesens vognkortregister http://www.vegvesen.no/ ( tidligere “Bilsakkyndige” eller “Trafikkstasjon”) får du ved å ringe tlf. 02030 opplyst tidligere og næværende eiere og deres forsikriksselskap i perioden de har eid bilen.

Du kan da ringe både forsikrings-selskapene og tidligere eiere for å få opplysninger om tidligere skader på bilen og km-stand på ulike tidspunkt. Dette kan spare deg for overraskelser også når du en gang skal selge bilen videre.

Kjøper du veteranbil eller importert bil så sjekk om bilen er ombygd og om denne ombyggingen er godkjent for bnruk i Norge.

6. Sjekk km-telleren, serviceheftet og speedometerfeil
Sjekk at bilen har serviceheftet - eller at dette er elektronisk lagret hos merkeforhandler. Serviceheftet er et viktig dokument som forteller deg hvor godt bilen er tatt vare på med hensyn på oljeskift, tilsyn og sikkerhetssjekk og om dette er gjort etter de intervaller som fabrikken anbefaler. Service er mer enn en EU-kontroll.

Sjekk også om km-telleren er rett i henhold til serviceheftet og de opplysningen du har fått av tidligere eiere og deres forsikringsselskap. Mange biler på bruktmarkedet har jukset med kjørelengden særlig importbiler. Kjørelengde er en viktig faktor i vurderingen av verdien på bilen. Høyere kjørelengde betyr lavere pris. Ikke kjøp bilen om du er i tvil om kjørelengden.

Sinker du trafikken når du holder fartsgrensen under prøvekjøring? Mange biler har feil på speedometeret også nye biler. Over 5 km/t feilvisning er ikke uvanlig. Et godt tips er å sjekke og justere speedometeret på et spesialverksted for dette før du kjøper bilen eller innen garantitiden. Er bilen så ny at feilen går inn under garantien så klag på denne feilen.

7. Bruk en kjøpekontrakt.
Forbrukerrådet har standard kontrakter som har med det du trenger og gode råd.

Ta deg tid til å lese igjennom kontrakten nøye før du signerer. Merk deg hvilke opplysninger selger gir om rust og teknisk tilstand på bilen og be om nærmere opplysninger skriftelig på kontrakten om noe er uklart.

Avtal i kontrakten hvordan betaling skal skje. f.eks. “kontant ved overtakelse” og tidspunkt for eierskifte. Avtal når selger sier opp sine forsikringer slik at du får forsikret bilen på deg i tide.

Din bank kan gi råd om hvorledes oppgjør for bilen kan skje på en trygg måte for begge parter..