2 år kjørte jeg Volvo 940 GL sedan 131 hk 2.3 liter modell 1991. Da jeg kjøpe Volvo 940 trodde jeg fremdeles at de "store" Volvoene skrudd sammen i Sverige var til å stole på. De hadde tilsynelatende fremdeles kvalitetene og bedre kollisjonssikkerhet en de fleste biler den gang: Deilig å sitte i er den, gode å kjøre - men ikke på glatta med bakhjulsdrift - det var kjent på Volvo den gang.
Volvo 940 er egentlig Volvo 740 med en face lift på sedanen: Bakstussen ble modernisert. Alså er Volvo 940 en konstruksjon som må betraktes som veteran siden Volvo 740 kom først på markedet i 1984.
Da denne Volvo 940 ble kjøpt brukt i 1994 hadde den gått 51.000 km. Kjørelengden var garantert, serviceheftet med alle servicer lå ved og bilen framsto som pent brukt av en middelaldrende tidligere eier. Alt lå til rette for et bra bruktbilkjøp, trodde jeg.
Tekniske problemer
Da den ble solgt i 1995 hadde den gått 64.000 km og jeg orket ikke tanken på å satse penger på en nyere Volvo igjen. For her var mange tekniske problemer i denne korte perioden:
Det mest traumatiske tekniske problemet skjedde en sen kveld på E 18. Da forsvant plutselig alle utvendige lys på bilen. Situasjonen var dramatisk. Jeg hadde ingen mobiltelefon med meg den gang. Uten lys var det farlig å fortsette kjøringen etter som veien ikke var opplyst. Redningsbil ble omsider tilkalt uten at feilen ble funnet. Bilen ble satt på verksted uten at feilen ble funnet i første omgang. Etter flere dyre del-utskiftninger viste det seg å være en liten bryter til 3 kroner som forårsaket det hele.
Jeg skal ikke kjede deg med å utbrodere historien om da alarmen stengte meg ute fra bilen i en hel uke - den kunne ikke fikses fordi alarm-montøren ikke lengre jobbet i firmaet og han måtte leies inn fra annet firma for å løse problemet.
Vil du sitte godt i en bil, ha god kjørekomfort og kan du skru litt selv, så er en brukt Volvo 940 ikke å forakte: Den har lav bruktbilpris nå, og kan derfor være et godt kjøp.
Men test den teknisk før kjøpet: Det må du alltid gjøre før et bruktbilkjøp. Helst hos en uavhengig tester - som for eksempel på verksted eller hos en av bilorganisasjonene.