Tenk deg at du sitter ved siden av en bilfører som plutselig får et illebefinnende i fart. Da tar det deg kun sekunder å reagere med å dra i håndbrekka om bilen har en tradisjonell håndbrekke: Det går nærmest på refleksen å reagere, men skal du lete opp en knapp et sted - da er du kanskje ikke i stand til å stoppe bilen i tide. Særlig Mercedes har gjort dette umulig ved å plassere håndbrekka som en bryter mellom sjåføren og døra på førersiden. (Tidligere hadde Mercedes en pedal til venstre for fører som handbrekk)
Øvelseskjøring trenger også pålitelig tradisjonell håndbrekke plassert mellom setene. Tenk deg at du ikke har det i en kritisk situasjon under øvelseskjøringen. Håndbrekka er ofte det eneste du kan redde situasjonen med under øvelseskjøring. Og da må den virke ? og virke på en måte som stopper bilen. Det gjør i mange tilfeller ikke "knappen". Knappen kan virke ulikt på ulike biler.
En ulykke med den nye trykk-knapphåndbrekka har rystet meg. En bestefar i ny Toyota Avensis parkerte for et kort ærend ved bryggene i en kystby på Vestlandet. Han trykket på brekke-knappen, hørte lyden som skulle tyde på at den virket og forlot bilen låst siden banebarnet sov i baksetet. Fem min etterpå var bilen blåst på sjøen og barnebarnet døde. Toyota har opplyst til meg at de har hatt problemer med de nye håndbrekkene på Avensis.....
En tradisjonell håndbrekke er bestevalget når du kjøper ny bil. Fremdeles finnes en rekke nye biler som kan leveres med den tradisjonelle håndbrekka. En av dem er Ford Focus 2015. Men mange nye Forder har den mye dårligere løsningen "knappen". Men de mindre Ford-modellene som Ford Fiesta, Ecosport m.fl. har fremdeles den trygge håndbrekka.