Vi trenger flere alternativer til elbiler for å få en robust og bærekraftig fremtid. Miljø-vennlig? Hva er miljøregnskapet på å bygge en ny elbil og hvor lenge skal denne biltypen subsidieres av våre skattepenger? Og når elbilen brenner? Snakk med brannfolk. Gass, el, hybrid, biobensin eller biodiesel? Hva er mest miljøvennlig energi?

En bil på gass forurenser mindre og ikke i det hele tatt avhengig av typen gass. Bensinbiler kan også etter en liten ombygging kjøres direkte på propangass. Men hvorfor er gass så lite brukt i Norge? Flere andre europeiske land har kjørt på gass i flere tiår. Avgiftskutt og andre avgiftsfordeler på el-biler er nok svaret.

Kjører du el-bil eller ladbar hybrid?
Hva med prisutviklingen på strøm fremover og hvor ren er egentlig strømmen i et europeisk strømsamarbeid? Atomkraftverk og kullkraftverk for å nevne noe. På positiv side er utviklingen av solenergi og vindkraft til sjøs/bølgekraft? Vindkraft på land ødelegger stadig mer av vår uberørte natur på land.

Prisen på strøm fremover presses oppover når stadig mer er avhengig av strøm i et internasjonalt, europeisk marked. Og hva hvis strømmen blir en upålitelig kraft kilde? Har vi glemt at gass fra søppelfyllinger er det mest miljøvennlige drivstoff for biler?

Hydrogenbilen er også en form for elbil.

Energiøkonomisering?
Fokuset er nå ensidig på å produsere nye biler med sterkere innslag av el-kraft , såkalt hybrider og el-biler. Å øke produksjonen av nye biler gir betydelig klimaforurensning. Er dette energiøkonomisering? Har vi mistet evnen til å tenke helhetlig?

Helsekonsekvenser
Og hva med de helesemessige konsekvensene av el- og hybridbilene som kjører rundt med en stor batterikapasitet? Ingen har ennå utredet helsekonsekvensene av den elektromagnetiske strålingen i slike biler.

10 år med Gass
Geir Vaagsnes ved Friluftsrådet Sør i Arendal fortalte i 2007 til avisen Agderposten om ti års problemfri erfaring med å kjøre en Mercedes Gelenderwagen bensin-utgave på propangass. En bruktbil han bygde om selv.
- Bilen går jevnere, renere og billigere på gassdrivstoffet og det er mulig å tanke gass i de fleste byer i Norge. I disse ti årene har jeg stort sett ikke hatt behov for å kjøre på bensin, uttaler Geir Vaagsnes nå til helping.no.

Metangass - propangass
- Da jeg bygde om bilen hadde jeg et håp om etter hvert å kunne kjøre på metangass fra søppelfyllinga. Metangass har enda lavere CO2 ? utslipp enn propan. Dessuten er metan 21 ganger mindre drivhusfremkallende enn CO2. I prinsippet ville det bety at bilen ble en 0-utslippsbil og faktisk bidro til å redusere det totale utslippet av klimagasser, hevder Geir Vaagsnes.

Flere verkested bygger om bensinbil til gass:
Betydelige besparelser - sjekk pris på flere verksteder.
En ombygd bensinbil vil kunne kjøre på både bensin og gass. På gass er forbruket litt høyere enn bensin og effekten av motoren blir en smule redusert.
Norske priser på ombygging er høyere enn i utlandet. Det kan lønne seg å ta en utelandstur for å spare penger på denne ombyggingen. Men garantien på arbeidet blir mer komplisert ved ombygging til gass i utlandet. Faller garantiem bort på nybilen om du bygger den om til gass?

Dieselbiler på gass?
Det er mulig å bygge om også dieselbiler til gassdrift. Teknologien finnes. Det blir nå produsert ombyggingssett til dieselbiler, opplyser en forhandler for propangass til helping.no.

Garanti på nybiler med gass.
Vi har så langt ikke funnet mange bilmerker som leverer ny bil ferdig ombygd til gassdrift fra fabrikk. Volkswagen Caddy fra 2009-modellen er et hederlig unntak: Den kommer med bensin/gass levert fra fabrikk.

Hos Toyota i Arendal får vi opplyst at alle motorgarantier på en ny Toyota faller bort når bilen bygges om til gassdrift. Likevel har enkelte kunder bygd om til gass på merkeverkstedet, får vi opplyst.

Hos Mitsubishi i Arendal opplyses derimot at garantien på 5 år gjelder på en ny Mitsubishi som bygges om til gassdrift:
- Vi kan ikke se at det skulle gjøre noen forskjell på garantien om bilen går på gass eller bensin, uttaler forhandleren til helping.no. Vi har til og med fått vurdert hvordan den nye bestselgeren Mitsubishi Outlander, kan bygges om til gassdrift av fagfolk på dette området.

Sjekk derfor med din forhandler om garantien på en ny bil fortsatt gjelder om du bygger om bilen til gass. Den tryggeste og beste handelen får du naturligvis der garantiene gjelder uansett bensin- eller gassdrift.

Så lenge vi får vinterstrøm fra atomkraftverk og kullkraftverk i Europa må det være lov å vurdere noe annet enn el-bil, hybrider og hydrogendrift.

Drømmebilen - miljøvennlig på metangass
Drømmebilen kjører på miljøvennlig drivstoff med o-utslipp til en lav pris. Og den finnes i dag. Bygger du om en vanlig bensindrevet bil til gassdrift for propan og er heldig å få kjøpt metangass til den i stedet for propan, så har du denne drømmebilen med til tilnærmet o-utslipp. Metangass burde ikke koste mer enn propangass, d.v.s. halvparten av bensinprisen.

Dagens teknologi gjør dette mulig for en vanlig forbruker. Så hvor er regjeringen? Hvorfor blir det ikke lagt til rette for salg av metangass til bilbruk? Landets søppelfyllinger kan produsere mengder metangass. Og hvis man ønsker miljøvennlig biltrafikk med o-utslipp: Hvorfor tilrettelegger ikke regjeringen for ombygging av bensinbiler til gass og styrer utviklingen i denne retningen med avgiftssystemet?

Tenk over hvor avhengig vårt samfunn er av strøm. Bryter strømtilførselen sammen må vi ha andre alternativer og teknologi til å finne erstatning for strøm.

Denne problemstillingen med alternativene til el-biler drukner nå i elbil-hysteriet som Norge stort sett er alene i verden om å prioritere så strekt. Når forstår vi at hydrogenbilen i langt større grad tilhører fremtiden?