På kundetilfredshet og salgstall er denne bilen en outsider. Men i kjørekomfort og praktiske løsninger skårer Citroën Grand C4 Picasso meget bra. Stillegående og behagelig kjøretøy. Det er som å kjøre en stor bil selv om den bare er litt større enn VW Touran. Og like praktisk med tre individuelle seter bak og plass til 5 voksne med gode designløsninger. Altså en ypperlig familiebil til 5.

Citroën Grand C4 Picasso gir et godt og spennende første inntrykk. Følelsen av god plass. Frontvinduet går over i taket noe som gir et åpent, luftig og behaglig design.

Skal du bruke bilen til øvelseskjøring så får du et problem: Håndbrekka er ikke egnet til det. Motoren gir 110 dieselhester. Og det føles bra på denne bilen.

Det er standard med 7 seter. Bilen leveres med andre ord ikke som 5-seter. Skal du ha bilen til rundt tre hundre tusen så må du innfinne deg med sorte seter og bare det. Det er først de kostbare modellene som kan by på seter i lyse pene farger. Som ventet er de to bakerste setene ukomfortable og uegnede som sitteplass for voksne kropper. Liksom på Touran. Dog er det raust at bilen leveres standard som 7-seter uansett om du trenger det eller ikke. På VW Touran er det ekstrapris for disse to nesten ubrukelige setene. Produksjonsutgiftene med å legge i to ekstra seter er jo minimale. Det forenkler jo dessuten produksjonsprosessen å ha mindre antall varianter på bilen.

Om Citroën Grand C4 Picasso hadde vært like pålitelig i betydningen like god kundetilfredshet som en VW Touran så hadde jeg kjøpt denne Picassoen. Citroens problem er lav kundetilfredshet. Les: De beste bilene. Det merker kundene seg og salget på denne bilen går tregt. Det hjelper jo heller ikke at Top Gears programledere i TVs mest populære bilprogram mobber denne bilen.

Citroën Grand C4 Picasso som her er testet ble avløst av ny modell i 2013.

Fakta om testbilen:
Citroën Grand C4 Picasso 2011 modell, Meget gode kjøreegenskaper.
Motor 1,6 liter 110 hk turbodiesel., 6-trinns girkasse., 7-seter standard
NCAP-testet med 5 stjerner