Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 
Volvo:

Volvo V40

Volvo V70

Volvo 544

Volvo 940

Volvo Amazon

 

 

  Nostalgiske tilbakeblikk på Volvo Veteraner

Volvo 940 GL sedan

Av Gunnar Christensen 

- Vi har tapt mange kunder på Volvo 940 innrømte Volvo-selgeren
da jeg ikke ville skifte ut denne bilen med en nyere Volvo i 1995.

2 år kjørte jeg Volvo 940 GL sedan 131 hk 2.3 liter modell 1991. Da jeg kjøpe Volvo 940 trodde jeg fremdeles at de "store" Volvoene skrudd sammen i Sverige var til å stole på. De hadde tilsynelatende fremdeles kvalitetene og bedre kollisjonssikkerhet en de fleste biler den gang: Deilig å sitte i er den, gode å kjøre - men ikke på glatta med bakhjulsdrift - det var kjent på Volvo den gang.

Volvo 940 er egentlig Volvo 740 med en facelift på sedanen: Bakstussen ble modernisert. Altå er Volvo 940 en konstrukjson
som nå må betraktes som veteran siden Volvo 740 kom først på markedet i 1984. I dag er Volvo 940 mest brukt som ungdomsbil - rånebil - eller russebil.

Da denne Volvo 940 ble kjøpt brukt i 1994 hadde den gått 51.000 km. Kjørelengden var garantert, serviceheftet med alle servicer lå ved og bilen framsto som pent brukt av en middelaldrende tidligere eier. Alt lå til rette for et bra bruktbilkjøp, trodde jeg.

Tekniske problemer
Da den ble solgt i 1995 hadde den gått 64.000 km og jeg orket ikke tanken på å satse penger på en nyere Volvo igjen. For her var mange tekniske problemer i denne korte perioden:

Det mest traumatiske tekniske problemet skjedde en sen kveld på E 18. Da forsvant plutselig alle utvendige lys på bilen. Situasjonen var dramatisk. Jeg hadde ingen mobiltelefon med meg. Uten lys var det farlig å fortsette kjøringen etter som veien ikke var opplyst. Redningsbil ble omsider tilkaldt uten at feilen ble funnet. Bilen ble satt på verksted uten at feilen ble funnet i første omgang. Etter flere dyre del-utskiftninger viste det seg å være en liten bryter til 3 kroner som forårsaket det hele.

Jeg skal ikke kjede deg med å utbrodere historien om da alarmen stengte meg ute fra bilen i en hel uke - den kunne ikke fikses fordi alarm-montøren ikke lengre jobbet i firmaet og han måtte leies inn fra annet firma for å løse problemet.

Vil du sitte godt i en bil, ha god kjørekomfort og kan du skru litt selv, så er en brukt Volvo 940 ikke å forakte: Den har lav bruktbilpris nå, og kan derfor være et godt kjøp.

Men test den teknisk før kjøpet: Det må du alltid gjøre før et bruktbilkjøp. Helst hos en uavhengig tester - som f.eks. på verkested eller hos en av bilorganisasjonene.

 

Innhold


- Volvo 940 GL

 
Volvo 700/900-serien
var i produksjon
fra 1984 til 1998.

Volvo 740 ble introdusert i 1984. Den siste 740 rullet av samle båndet i 1992. Volvos 900 ble introdusert
i 1991 og var i produksjon til 1998.

Teknikken, motor-programet og designet
ble videreført fra 700-
serien til 900-serien.

Volvo 940 ble kjent for å være dyr i drift, men en av de sikreste bilene i sin årgang.

 

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjons-sikkerhet både ved kjøp
av ny og brukt bil. I dag
kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner
i Euro NCAPs sikkerhetstest.


Bil