Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

  

Visualisering

 © av psykiater Odd M. Lunde

Kanskje visualisering er den mest effektive teknikken til å oppnå fysisk og psykisk velvære. Teknikken bygger på den evnen vi mennesker har til å se, for eksempel et saftig eple for oss. Uten at det ligger et eple foran oss, klarer vi å se eplets form, farge, vi klarer nærmest å kjenne hvordan eple er å holde i hånden. Vi kan skrelle det, vi kan skjære en båt av eplet og kjenne smaken, vi kan se hvordan små dråper med fruktsaft følger knivens linje i skjæret.

Både avspenningstrening og kondisjonstrening er utmerkede ting for å forbedre søvn. Men for eksempel en enkel visualiseringsteknikk som 3-2-1-teknikken er mer effekt. Du ser for deg et 3-tall. Det kan ligge oppe til venstre, oppe til høyre, det kan være stort eller lite. Når du har sett det, puster du inn gjennom nesen og ut gjennom munnen. Følg rytmen i pusten ca. 12 ganger i minuttet. Du gjentar dette tre ganger med 3-tall, tre ganger med 2-tall og tre ganger med 1-tall. Du er da ganske avslappet og kan gi slipp og sovne.

Dersom du velger å sitte i en stol, kan du bruke 3-2-1-teknikken til å bli avslappet. Deretter kan du tenke deg til et sted hvor du er avslappet og legge på alle sansene. For eksempel du ser for deg en strand, hører bølgeskvulp, kjenner lukten av eggmat, tang og tare, bevege deg, se hvordan du svømmer i vannet, kjenner at vannet er varmt, du skrur opp temperaturen fra 18 til 22 grader, kjenner saltsmaken i munnen.

Eller du kan bruke 3-2-1- teknikken til å bli rimelig avslappet og så tenke gjennom neste dags oppgaver. Det kan være seg at du skal inn i en rettssak, eller den vanlige donten på jobb, og ikke minst den enda vanligere, men enda viktigere tiden når du kommer hjem, enten til dine kjære, eller om du så kommer hjem alene, at du får en god ettermiddag og en god natts søvn.

Teknikken kan også brukes til å se gjennom en dag om kvelden, slik den har vært. Så kan episoder som har vært litt uheldige hvor du er blitt såret, fått angst eller lignende gjøres om til episoder hvor du har møtt angsten uten å vike, hvor du ikke har blitt såret, men funnet ut hvorfor den og den har sagt det og det, og vært rolig og avslappet og fornøyd med deg selv. Teknikken kan også brukes til å legge om vaner slik at du ser deg selv, for eksempel uten spilleavhengighet, uten din trang til å spise eller alkohol, la oss si om en måned, to måneder, tre måneder.

Dette er ment som en kort introdusering til visualisering, du kan låne bøker på biblioteket om dette tema, eller finne noe om det på internett. Dersom det er en vond vane du vil legge av deg, kan det være nok å trene med visualisering et par ganger om dagen for å komme videre. Spør meg gjerne mer om visualisering i samtaletimen.

 

Innhold

Tema:
Visualisering

 
NB: Psykiater Odd M. Lunde svarer ikke på spørsmål da det blir behandling.

Helse

  Advokatbrevet
  Aggresjon
  Alkoholisme
  Alvorlig dep.
  Caroline Myss
  Depresjon
  Ny Snåsamann
  Ekteskapet
  Healing
  Hjertetrim
  Indre uro
  Latter på DVD
  Lov tiltrekning
  Mambo
  Meditasjon
  Mental helse
  Miljøhus
  Miljøhusbygg
  Mobbing
  Mobiltelefon
  Nakkesleng
  Natur lykkepille
  Nærdøden
  Plastemballasje
  Prestasjonsangst
  Psykiatrien
  Rus
  Slanking
  Slankemani
  Sorg
  Sorgbearbeid
  Sosial fobi
  Søvnmangel
  Taleangst
  Trafikkskade
  Ungdomskilden
  Vann
  Vegetarmat
  Visualisering
  Yoga

 

©
www.helping.no