Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

Vegetarmat:
Grønn suppe

Av Gunnar Christensen

Brokkoli- og spinatsuppe
- velsmakende og sunn.

Egentlig heter suppa "brokkoli- og spinatsuppe", men det ble litt langt og vaskelig da barna var små så de omdøpte suppa til "Gønnesuppe" fordi den er grønn. I alle år senere har dette vært barnas favorittsuppe noe jeg er glad for fordi denne suppa inneholder mange sunne og gode ingredienser.

Særlig om vinteren når forkjølelser og sådant mer ligger på lur er dette et meget godt og vegetabilsk middagsalternativ.

Følgende ingredienser må til:
Smør
Solsikkeolje
Grønnsakbuljong
Soya mel
Sammalt hvetemel, grov
Vann
Ca. 400 gram hakket spinat - kjøp for eksempel ferdig frosset i pakke eller fersk
Ca. 500 gram brokkoli - kjøp for eksempel ferdig frosset i pakke eller fersk
Hvitløk
H-melk.

Krydder:
Koriander - malt
Fennikel - malt
Havsalt
Karri
Pepper
Ingefær

Finn fram en stor jerngryte. Det gir best resultat.
Sett plata på svak varme så du ikke ødelegger grønnsakenes næringsinnhold.
Legg en solid klatt smør i bunnen av gryte
Hell i Solsikkeolje - ca. 1 - 2 dl.
(Aller helst solsikkeolje på glassflaske da det er det sunneste alternativet. Les mer om kreftfarlige plastflasker på: Plastemballasje)
2 terninger med grønnsakbuljong
Finn fram en slikkepott og knus buljongen.
Soya mel røres ut i gryta med slikkepotten.
Deretter like mye sammalt hvetemel av type grov.
Tilsett rent vann et behov.
Tilsett ca. 400 gram fersk eller frosset hakket spinat.
Deretter ca. 500 gram brokkoli oppskåret i små eller store biter etter ønske.
Etterfyll gryta med vann slik at du får den mengde supe du ønsker.
Skjær så opp to båter hvitløk i små tynne skiver og tilsett dette.

Krydder:
Koriander - malt ca 1 spisesje
Fennikel - malt ca. 1 spisesje
Havsalt - 1 teskje eller etter behov
Karri - 1 teskje eller etter behov
Pepper - 1 teskje eller etter behov
Ingefær - 1 teskje eller etter behov

La suppen småkoke på svak varme i opp til 40 min til brokkolien er kokt.
Deretter helles hel-melk i suppen slik at den får en lysere farge og den er klar til servering.
Godt inntil suppa er flatbrød med eller uten smør/lettmargarin - aller helst det velsmakende Setesdalske flatbrødet "Brau" eller tilsvarende.

Antall posjoner velger du selv ved å regulere mengden av vann og melk. Videre velger du hvor tykk suppa skal være ved å spe den ut eller ved å variere mengden mel du bruker. Denne oppskriften holder til en middag for hele familien.

Suppa holder seg fint i kjøleskapet til dagen etter. Noen foretrekker å spise "Gønnesuppa" varm andre lunken. Enkelte mener smaken kommer best til sin rett om den får stå å kjøle seg litt før servering.

God appetitt.

 

Innhold


- Vegatermat:
Brokkoli- og spinatsuppe



Mat

- Mat-tips

  Bankekjøtt
  Blomkålsuppe
  Drikkevann
  Ferskt kjøtt
  Grønn suppe
  Kjøttkaker
  Matnyttig
  Pizza
  Scampi
  Taco Shells

 

Hotell

 

Fritid

 

Foto

 

Helse

 

Mental helse

 

©
 www.helping.no