Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 
Volkswagen:

Boble

Caravelle

Golf

Passat

Tiguan

Touran

Up

Rust på VW


 

 Volkswagen Tiguan
Sjøsyk i "Billigutgaven"
med forhjulstrekk

Av Gunnar Christensen

Designet er blitt enda bedre på siste utgave av Tiguan som har fått levere støynivå, er lettkjørt og ligger fint på veien. Du sitter godt og har flott trafikkoversikt i denne bilen. Samtidig har du følelsen av å sitte i en robust og kollisjonssikker bil - vel vitende om at den innkasserer fem stjerner i NCAP. Kanskje fordi du sitter høyere føles det tryggere å kjøre Tiguan enn en vanlig personbil..

Sjøsyk
Tre sjåfører testet bilen for helping.no. To av dem synes bilen ga dem et snev av bilsyke eller sjøsyke, mens den tredje sjåføren synes bilen var helt prima å kjøre: Vi diskuterte om tohjulsdriften kunne virke inn på kjøreegenskapene med litt dårligere veigrep enn firetrekkeren. Det kan også være en vanesak å sitte høyere og oppleve andre bevegelser i bilen enn man bruker å ha.

Dieselmotoren i test bilen er en 110 hk TDI-motor som kjennes bra til denne bilen med to personer og bagasje. Vi har ikke testet bilen med fire voksne og full opp-pakning, men også dette bør denne motoren ha muskler til. Motoren går behagelig stille for en diesel - like stille behagelig som en bensinmotor.

Billigutgaven
Tiguan med tohjulsdrift fremstår som en kurant og ettertraktet bil med et sporty utseende og skreddersydd for en slankere lommebok: Det hjelper godt på salget at firehjulsdriften er sløyfet selv om de fleste kjøpere nok hadde ønsket seg til å kjøpe denne bilen som firehjulstrekker. Tiguan er en sterk konkurrent til Toyotas nye RAV4 som også kommer med forhjulsdrift for å trekke kjøpere ved å prise seg med hårfint lavere utgangspris enn Tiguan.

Bagasjerommet er begrenset. Derfor er det av og til behov for å kunne stable over seteryggen i høyde. Problemet er da behov for bagasjesikring noe som er ekstrautstyr og som må fastmonteres som en vegg bak baksetene slik at du må sløyfe hattehylle bakerst. Det er derfor bagasjerommet som begrenser denne bilen som familiebil. For takboks på denne SUVen er for de aller mest høyreiste.

Konklusjonen er bedre kjørekomfort med en stasjonsvogn enn en SUV.

Linker:
Tiguan og flere andre Volkswagen trekkes tilbake:
http://www.dn.no/dnBil/article2718477.ece



 

Innhold

 Bruktbiltest:
VW Tiguan

 
Fakta om testbilen:

VW Tiguan
årsmodell 2012
Sitteplass til 4 personer

Motor
2 liter TDI-diesel
på 81 kW, 110hk
6-trinns girkasse
Coutslipp 139g/km
drivstoffforbruk:
fra 0,48 - 0,63
Forhjulsdrift

Sikkerhet
5 stjerner i NCAP, høyden på nakkestøtter i bak-
setet er knapp

Komfort
Behagelig bil og
usedvanlig støysvak
motor

Design
Lekkert design - kanskje best i sin klasse?

 Fargevalg
Bra fargeutvalg både utvendig lakkfarger og interiørfarger. Mange er nå lei av sorte og grå biler.

Økonomi
Det er grunn til å anta moderat verditap. En 4-trekker av Tiguan er nok å anse som best kjøp brukt.

Totalvurdering:

BIlene gies poeng med antall
sol-tegn.Best poeng er
5 soltegn: .

2012 pris fra kr. 305.800


Bil

 

©
www.helping.no