Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 


Helping-magasinet

Organisasjonsnr.
997604830

Kontakt
Annonse

©
Copyright

På nett siden 2001

 

 

 

Test:
Suzuki Grand Vitara

Av Gunnar Christensen

 Suzuki Grand Vitara i 5-dørsversjon skårer relativt lavt på kundetilfredshet. Men Suzuki har her klart å lage en pen bil som har vært uforandret på markedet i lengre tid. Denne bilen har oppnådd 4 stjerner av 5 mulige på NCAPs sikkerhetstest. Det burde vært 5. Men i 2014 kommer ny modell som kanskje skårer bedre?

God plass til 5
Mange biler går for å være 5-seter, men komforten for dem som sitter bak er trang. Dette er ikke tilfelle med Grand Vitara. For en familie på fem er dette en bil med et baksete som virkelig rommer 3 voksne personer.

Og nakkestøttene kan reguleres på alle tre sitteplassene bak slik at en voksen på 1,80 eller mer kan sitte der. Bakseteryggen kan dessuten reguleres på vinkelen og deles slik at ryggen kan legges ned på 2 eller 1 seter-delen.

Valgmuligheter
Stoffseter er å foretrekke - skinn er klamt og ubehaglig å sitte i på de fleste biler. Innredningen har få fargevalg - tre mørke triste farge-alternativer er alt du kan velge i. Bredere fargevalg på innredningen ønskes derfor. Og bedre fargeutvalg på selve bilen.

Sikkerhet
Det er bemerkelsesverdig at flere SUVer på markedet ikke klarer å oppnå 5 stjerner i NCAP - denne Grand Vitaraen inkludert. Man kan spørre seg om det er noe ved kontruksjonen som gjør at disse biltypene sliter med å få full uttelling på sikkerhetstester.

Komfort
Mange SUVer har dårlig kjørekomfort. De blir ikke like komfortable som en personbil. Denne har en kjørekomfort som er tettere opp til personbilens, men du har mest jeepfølelse her. Bilen har et oversiktelig og bra førermiljø.

Justerbar korsryggstøtte mangler - velutstyrt som den ellers er. Jeg sliter med å finne den gode sittestillingen. For korsryggstøtte bør Suzuki koste på denne ellers så velutstyrte modellen. Du blir fort sliten på langtur med disse setene. Gode seter er således en sikkerhetsfaktor i en bil. Og en komfortlfaktor naturligvis. Justerbar korsryggstøtte på begge forseter må til om jeg skal kjøpe den.

Flere motoralternativer finnes med både bensinmotorer og dieselmotorer. Dieselutgaven gir de største salgstallene i Norge nå. Men når kommer multifuelmotoren?

Modellen finnes også i en mindre 3-dørs utgave som er kortere og mindre.

Konklusjon:
Bileiere har talt: Tilfredstest 2010
Skandinaviske bileiere svarer i en undersøkelse (publisert av NAF) på spørsmål om de er fornøyd med bilen sin: Undersøkelsen er av bileiere med modeller mellom 2006 og 2009 og hele 115 biler er med i testen. Alle Grand Vitara-modellene havner her på plass nr. 99 hvilket er et elendig resultat og en tydelig tilbakemelding fra Vitara-eiere. Her er m.a.o. mange Grand Vitara-eiere som ikke er fornøyde med bilen. Til sammenlikning så har Toyota Rav 4 kommet på 22-plass i samme test.

Dette er en meget sterk indikator på bilenes kvalitet og standard og et meget nyttig råd til deg som bilkjøper.

 

Innhold

Suzuki Grand Vitara
i 5-dørsversjon
4X4

 Les også:

 SUV-duellen:
 Ford Kuga mot
Grand Vitara

 

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjons-sikkerhet både ved kjøp
av ny og brukt bil. I dag
kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner
i Euro NCAPs sikkerhetstest.


Bilkjøp

 

Fargen
er også en sikkerhets-faktor når du kjøper bil:

En finsk undersøkelse for noen år tilbake konkluderte med at bilens farge har stor betydning for ulykkes-frekvensen i trafikken.

Statistiske undersøkelser viste at røde og gule biler var minst utsatt for ulykker, mens biler i sort, grått og andre mørke farger var mest ulykkesutsatt.

 

Bil

 



©
www.helping.no