Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

Ford:

Focus

Kuga

Mustang

S-max/Mondeo

 

 

 

 

SUV-duellen
Ford Kuga mot Suzuki Gr Vitara

Av Gunnar Christensen

Suzuki Grand Vitara og Ford Kuga er ganske like i pris og begge er meget pene og populære biler, men der stopper mye av likheten.
Det er under prøvekjøring du merker hvilken som er best.

 Sikkerhet
Et av de viktigste spørsmålene for bilkjøpere i dag er sikkerhet. Det er så viktig at dette nesten alene bør avgjøre ditt bilvalg. Særlig når det er snakk om biler i prisklassen 400.000 spenn så bør sikkerheten være på topp.

Det er bemerkelsesverdig at så mange moderne SUVer på markedet i dag ikke klarer å oppnå 5 stjerner i NCAP sikkerhetstest: Grand Vitara skårer kun 4 stjerner. Ford Kuga derimot hanket inn 5 stjerner straks den kom på markedet i 2008. Her vinner Kuga med klar margin. Dog er det et skår i gleden for Ford at NCAP nakkesleng-test ikke er så bra for Kuga: Her rangeres Kuga som en av de dårligste på nakkeslsengbeskyttelse, mens Grand Vitara ikke er med i denne testen ukjent av hvilken årsak.

 Sjekk bilens beskyttelse mot nakkesleng.
Les mer om kollisjonstest på: Biltest:

Komfort
Grand Vitara: Mange SUVer har dårligere kjørekomfort enn personbiler. De blir ikke like komfortable å kjøre som en personbil. Det blir litt mer jeep. Denne har en kjørekomfort som er tett opp til personbilens, men ikke like god. Bilen ligger fint på veien og har et oversiktelig og bra førermiljø, men man merker fort mer støy fra bilen og at den er enklere laget på komfortsiden: Jeg sliter med å finne den gode sittestillingen. For regulerbar korsryggstøtte og andre innstillinger av setet mangler. Dette burde Suzuki kostet på denne ellers så velutstyrte modellen. Du blir fort sliten på langtur med disse setene. Gode seter er åpenbart en sikkerhetsfaktor i en bil like mye som det er en komfortlfaktor. Dessuten støyer Grand Vitara mer enn Kuga. Grand Vitara er litt større og har bedre bakseteplass i forhold til Kuga

Grand Vitara har et drivverksystem der du kan velge mellom 2 eller 4-hjulstrekk liksom Mitsubishi Outlander. Dette systemet høres energibesparende ut, men er det ikke sammenliknet med Kuga som bruker ca. 0,6 liter diesel pr. mil. Dermed er de to bilene ganske like på forbruk.

Ford Kuga: Bilen har tilstrekkelig med innstillingsmuligheter i forsetene til at du sitter godt. Støydempingen er betydelig bedre enn i Grand Vitara og kjørekomforten er i det store og hele bedre: Det er som å kjøre en personbil. Du sitter høyere her enn i en personbil og får derfor bedre oversikt. Samtidig har Kuga like godt veigrep som i personbilen. Bilen er presis, stabil og fin å kjøre og virker godt skrudd sammen.

Kuga har et trekksystem på alle fire hjul som fordeler belastningen der den trengs mest noe som er flott på glatt vei. Dette merkes på kjøringen også på sommerføre. Må du uti grøfta med venstrhjulene i en møtestuasjon på smal vei så merker du ikke en gang at hjulene i grøfta må slite litt mer. Denne bilen har en imponerende kjørekomfort og kraft nok i den 136 hk dieselmotoren som var i testbilen.

Ford har flere nye praktiske løsninger i bilene sine. Det er praktisk og lett å fylle drivstoff uten å skru av et lokk. Alarm og låsesystemet til Ford derimot liker jeg ikke fordi jeg er usikker på om bilen er låst når jeg forlater den: Jeg liker å trykke på en knapp på fjernkontrollen og fysisk kjenne på bildøra for å være sikker på at bilen er låst eller høre et "klikk" jeg er trygg på. Ford har derimot et system som låser bilen når du er gått bort fra den og åpner den når du nærmer deg. Jeg trives ikke med å være usikker på om bilen er låst.

Bileiere har talt: Tilfredstest 2010
Skandinaviske bileiere svarer i en undersøkelse på spørsmål om de er fornøyd med bilen sin: Undersøkelsen er av bileiere med modeller mellom årgang 2006 og 2009. Hele 115 biler er med i testen.

Alle Grand Vitara-modellene havner her på plass nr. 99 hvilket er et elendig resultat og en tydelig tilbakemelding fra Vitara-eiere. Her er m.a.o. mange Grand Vitara-eiere som ikke er fornøyde med bilen. Til sammenlikning så har Volkswagen Tiguan 21-plass og Toyota Rav 4 kommet på 22-plass i samme test. Lengre nede på listen finner vi Mitsubishi Outlander på en 51-plass. Dette er en meget sterk indikator på bilenes kvalitet og standard og et meget nyttig råd til deg som bilkjøper.

Ford Kuga er for ny på markedet til å bli med i denne testen, men andre Forder plasserer seg slik i kundetilfredshet: Ford Fiesta på 50-plass, Mondeo på 67-plass og Fokus på 85-plass hvilket ikke imponerer.

Les mer om kundetilfredshet: De beste bilene

Konklusjon:
Konklusjonen er klar. Av disse to SUVene er Kuga det beste valget. Både sikkerhet totalt sett og kjørekomfort peker ut Ford som det beste valget av disse to.

På kundetilfredshet er det et åpent spørsmål hvilken bil som skårer best etter som Kuga er for ny til å delta i denne testen. Dog. Hverken Ford eller Suzuki topper denne listen på andre av sine bilmodeller. Det er derfor et åpent spørsmål om Kuga er det beste kjøpet i denne prisklassen.

 

 

Innhold

 SUV-duellen:
Suzuki Grand Vitara
mot Ford Kuga



Kjøpe bil?
Før du kjøper:

1. Sikkerhet. Sjekk kollisjonstester og sikkerhetsnivå på bilen
du kjøper: Biltest

2. Bileiertest: Sjekk
hvor fornøyde andre bilerere er med bilen du vil kjøpe: De beste bilene

3. Eierskiftekontroll. Sjekke bilens tekniske tilstand på et uavhengig verksted og få en tilstandsrapport. En EU-kontroll har ikke alle opplysninger du trenger for å vite hva du kjøper.

4. Sjekke heftelser.
På nettstedet
http://w2.brreg.no/motorvogn/ kan du sjekke heftelser på bilen før du inngår en kjøpsavtale.

5. Bruk en kjøpekontrakt. Forbrukerrådet har standard kontrakter som har med det du trenger og gode råd på:
http://forbrukerportalen.no
/temaer/bil

 

Fargen

er også en sikkerhets-faktor når du kjøper bil:

En finsk undersøkelse for noen år tilbake konkluderte med at bilens farge har stor betydning for ulykkes-frekvensen i trafikken.

Statistiske undersøkelser viste at røde og gule biler var minst utsatt for ulykker, mens biler i sort, grått og andre mørke farger var mest ulykkesutsatt.

I trafikken er det å bli lagt merke til en sikkerhets-faktor av stor betydning. Tenk derfor sikkerhet når du velger farge.

 

  Biltest:
Disse bilene
kan redde ditt liv

Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjons-sikkerhet både ved kjøp
av ny og brukt bil. I dag
kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest.

Bil

 



©
www.helping.no