Retro design

  Aktuelt
  Alternativer
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

Ta kontakt med politivakta 

Ufarlig stalking

Av psykiater Odd M. Lunde

Du som opplever deg som et offer for en eller noen som forfølger deg, ta kontakt med politivakta og spør hva du skal gjøre. Er du redd eller bare litt engstelig, så hjelper politiet deg. Det kan de. Og det er de flinke til. De fleste politifolk har nemlig opplevd svært ubehagelig press i jobbsammenheng. Og de vil kunne vurdere situasjonen og det du bør gjøre.

Selv har jeg fått god hjelp av politiet i et slikt tilfelle for 20 år siden.

Men disse linjene er til deg som forfølger. Som oftest er du en mann. Du opplever deg som jeger og i en form for rus når du stalker. Denne rusen er egentlig en form for tvangshandling du må gjøre for å få ei kjensle av kontroll. Og tvang og kontroll er former for angst. Slå opp hva ordet stalking betyr.

Ofte har du følt deg avvist av det andre kjønn eller av et menneske du ser opp til. Ofte så er det en misforståelse i det du tror den andre står for eller har lovet. Du blir besatt av at dette er noe du ikke kan tåle. Og dessuten får du en unnskyldning til å unngå andre mennesker og forpliktelser du egentlig har.

Egne veier ut av stalking. (Særlig i ungdommen er det mange, 40 %?,som stalker).

1. Stopp med det. Fyll tida di med ting som gleder deg.

2. Når tanken om å forfølge noen kommer. Så sier du til deg selv at dette er bare en tanke. Og lar den fare videre i hodet ditt. Evt. tenk at du tømmer tanken i havet.

3. Gå en meditativ tur (se og "for a walk").

4. Les på google om stalking. Prøv å finne ut hva som gikk galt i oppveksten din. Og finn bedre måter å reparere det.

5. Fastlegen kan være en begynnelse på slutten av tvangen din. Ofte har medisiner redusert stalkingen til det halve i min praksis.

6. Les om tvang og behandlingen av det.

7. Har du stalket lenge er det like vanskelig å slutte som å slutte å røyke. Men er du sterk, så møter du smerten i livet ditt på en mer healende måte. >Du klarer det.

8. Og har du en venn eller en god kollega så vis dette innlegget og vurder mens vedkommende leser det om du tør bekjenne. Ofte dør trollet med åpenhet.


NB: Psykiater Odd M. Lunde svarer ikke på spørsmål da det blir behandling.

 

Helse

 

Mental helse

 

Økonomi

 

Bil

 

Bolig

 

©
www.helping.no