Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

Bussduellen: Oslo-Sørlandet

"Underdog" skårer best!

Av: Gunnar Christensen

Busstrafikken mellom Sørlandet og Oslo har tatt av og "stjålet" mange kunder fra toget og biltrafikken. Kystruten sjøveien er for lengst historie. Det største volumet passasjerer tar bussene og her er flere aktører. De to største selskapene som er mest tilgjengelige med hyppige ruteavganger er konkurrenten.no og Nettbuss som er eid av NSB.

Disse to selskapene har kriget om passasjerene fra konkurrenten kom på markedet i 2000, der Nettbuss ifølge lokal presse har brukt tildels ufine metoder hvilket har blitt lagt merke til hos publikum og gitt konkurrenten.no stor sympati og kanskje flere kunder. Vi har en tendens til å få sympati for "the Underdog". Til å begynne med fikk ikke publikum opplyst ruteavgangene til konkurrenten.no på telefonopplysningen for rutetider - dette er ett eksempel.

Komfort
I tillegg har konkurrenten.no oftest de beste bussene med de behageligste setene og god aircondition. Nettbuss derimot har oftest eldre busstyper som bl.a. kjennetegnes med en kald trekk under hele reisen: Derfor sitter mange og hoster rundt deg når du kjører Nettbuss. Hos Konkurrenten har de innleide bussene problem med kald trekk, særlig hvis de heter "Prebens bussreiser" - det er fristende å tilføye "med forkjølelsegaranti".
Uansett hvilket selskap man velger kan man derfor lett være uheldig med bussen og få en trekkfull opplevelse.

Mobilbruk tar helt av.
I de senere år har problemet med mobilbruk økt for hver gang jeg bruker bussene. Det er direkte plagsomt når flere snakker høylytt i telefonen under det meste av reisen: Dette er utenfor enhver folkeskikk: Å måtte sitte og overhøre hele livshistoria til andre busspassasjerer, utbretting av intime detaljer m.m.. Man bør tenke på at folk sitter tett på hverandre på en buss og noen har faktisk tenk å slappe av på turen.

Det er derfor flott at noen av sjåførene ber passasjerene begrense mobilbruken for den kan til tider være meget plagsom uansett hvilket selskap man reiser med. Alle sjåfører burde minne om mobilvett på bussen.

Denne testen bygger på et stort antall erfaringer etter regelmessig bruk av begge selskapene så lenge tilbudene har eksistert. 

Selskapene gies poeng med antall sol-tegn.
Best poeng er 5 soltegn: , dårligst er 1:

Nettbuss

Punktlighet
Bussene holder ruta meget bra. Er der forsinkelser så er det oftest, omkjøringer, trafikkproblemer eller andre årsaker som sjåførene ikke er herre over.

Komfort
 Ulike busstyper med forskjellig komfort. De fleste bussene er eldre og har en kald trekk i kupeen som kan være ubehagelig og som i verste fall kan gi en forkjølelse: Nettbuss-sjåfører må skjerpe seg på aicondition her er kald trekk snarere regelen enn unntaket.

Service
 De fleste sjåførene er dyktige med behagelig kjørestil og meget gode kundebehandlere. 

Da Sørlands-eksprtessen startet var alle sjåførene meget dyktige. Dette har forandret seg noe i senere tid. En fartsbot er observert.  Det er en sammenheng mellom kjøreerfaring og norskkunnskaper på servicesiden.

Nettbuss har innført samme system som NSB med plassbestilling og bestilling på nett for å være sikker på å skremme bort de fleste pensjonistene, men også andre grupper. Dette taper Nettbuss på så lenge de konkurrerer mot selskap med plassgaranti.

konkurrenten.no

Det eneste selskapet
med plassgaranti

Punktlighet
Bussene holder ruta meget bra. Er der forsinkelser så er det oftest, omkjøringer, trafikkproblemer eller andre årsaker som sjåførene ikke er herre over. 

Korresponderer og har avgang/påstigning ved Kielferga i Oslo. Dette fungerte ikke når vi testet det fordi bussen som henter på fergekaia ikke alltid er godt nok merket (innleid buss med annen farge) og parkerer annet sted ved avgang.

Komfort
 4-stjerners turistbusser med behagelige seter, god beinplass, air-condition som gir jevn og fin varme uten at det "trekker". Men havner du i en av de innleide bussene med navn "Prebens bussreiser" er du garantert iskald trekk som selv sjåførene ikke får regulert bort: I disse bussene er det "forkjølelsegaranti".

Service
De fleste sjåførene er meget dyktige med behagelig kjørestil og meget gode kundebehandlere. Sjåfører som ikke behersker norsk godt nok kan forekomme.

Parkeringsproblemer på Harebakken i Arendal

Bilene står tett ved parkeringsplassen for reisende på bussterminalen ved Harebakken utenfor Arendal. Av og til er det ikke parkeringsplass ledig. Da er det bare å ombestemme seg og ta bilen i stedet for bussen inn til Oslo.

Problemet er at denne parkeringsplassen brukes også av bilister som jobber i Arendal sentrum og som unngår parkometeravgift i sentrum ved å samarbeide: Fem bilister avtaler at fire av dem parkerer gratis på Harebakken og spleiser på å betale avgiften for den ene bilen som må parkeres i parkeringshusene i sentrum. Derfor blir det tett med biler på bussterminalens gratisparkering for reisende. Dette til frustrasjon for reisende som ikke lengre er trygge på at der er plass til bilen der man tar bussen.

Hvis dette problemet løses ved parkeringsavgift på bussterminalen vil dette gjøre bussreise mindre attraktivt.

 

Innhold

Test: Bussduellen:
Oslo-Sørlandet

- Parkeringsproblemer på Harebakken i Arendal

 
Fakta om konkurrenten.no

4-stjerners turistbusser
med behagelige seter, god beinplass, air-condition. lang hjulavstand og boggi.

 www.konkurrenten.no eies av det lokale selslkapet. Risdal Touring AS hjemmehørende på Evje.

Historikk
I 2000 søkte Risdal
Touring AS om å kjøre ekspressbussrute på strekningen Kristiansand ? Oslo. Med det utfordret Risdal Touring AS. "statsmonopolet" på strekningen. Etter først å
ha fått avslag innvilget samferdselsministeren søknaden. Konkurrenten.no var siden da en realitet.

 Konkurrenten.no er nå
del av NOR-WAY Bussekspress som er Norges ledende ekspressbusskjede med
25 ruter som dekker Sør-Norge og frakter årlig ca. 3,5 millioner passasjerer.

 

 
Fakta om Nettbuss
eid av NSB

Historikk
Nettbuss kjøpte opp buss-selskapet ADS i Arendal og overtok Sørlands-ekspressen.

Det er selskapene som kjører rutene som innehar konsesjonene og som har ansvar for ruteopplegg, takster, rabatter og lignende.

 

Bil

©
www.helping.no