Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

  Taco Shells
fra Santa Maria
kostet huseier
over 100.000

 

Hjertetrim
ga hørselskade 

 Vi tester: Hjerte-rehabilitering på Feiringklinikken AS:


 Indre uro
Det er ikke alltid l
ike lett å forstå hva denne uroen består i eller hvordan den er kommet til deg.

 

 

 

Matnyttig

Innlegg og tips
om helse, mat og slanking
Denne siden er din. Her kan du kommer med tips, erfaringer og sysnspunkter på helse, mat og slanking. Del dine kunnskaper og erfaringer med andre.
Redaksjonen  Kontakt

Kosthold for godt syn

Leserinnlegg
Kan du få bedre syn av å spise sunt? Hva slags mat er bra for øynene dine?

Hva vi spiser har stor innvirkning på kroppens balanse, og på funksjonen til hvert enkelt organ. Med riktig kosthold kan du bidra til god øyehelse på flere ulike måter. For dem som bruker kontaktlinser er det viktig å holde øynene så friske som mulig, og å spise sunt er en måte å oppnå det på. Noen typer mat bidrar til god øyehelse, og visse næringsmiddel bør unngås, eller iallfall begrenses.

Ved å velge et kosthold for bedre øyenhelse vil du også bidra til bedre allmenntilstand generelt og mer energi. Noen matvarer kan redusere sjansene dine for å få tørre øyne og katarakt, såkalt grå stær, mens andre typer mat kan bidra til skarpere syn og bedre øyenhelse generelt.

Vitamin A kan bidra til skarpere syn
Tilstrekkelig vitamin A er nødvendig for å opprettholde godt syn. For en som mangler vitamin A, kan synet ofte forbedres dersom vitamin A nivået bringes opp til normalen. Vitamin A bidrar til god øyehelse generelt, og kan mer spesielt hjelpe med å forebygge grå stær. Den aller beste kilden til vitamin A er lever. Andre gode animalske kilder er smør, ost, helmelk og egg. Grønnsaker bør være en del av et allsidig kosthold på grunn av sin næringsrikhet. Med sin høye andel betakaroten er gulroten er en av de beste kildene til vitamin A. Søtpoteten er en annen god kilde. Karoten i gule og oransje grønnsaker er ikke en aktiv form for vitamin A i seg selv, men omdannes til vitamin A i leveren. Det skal imidlertid sies at kroppen ikke alltid er like effektiv i sin konvertering av betakaroten. Det kan derfor være lurt å kombinere vegetabilske med animalske kilder for vitamin A.

Vitamin C reduserer risikoen for øyesykdommer
Vitamin C is en viktig antioksidant som kan redusere risikoen for både grå stær og aldersrelatert makuladegenerasjon (forkalkning av netthinnen). De fleste frukt og grønnsaker inneholder noe vitamin C, men de luftige grønne, som grønnkål og spinat, er helt i toppen. Kombinasjonen av lutein og vitamin C virker sammen til å gjøre disse til topp kost for øyenhelse og forebygging av grå stær. Brokkoli, rosenkål og paprika er andre gode kilder til vitamin C. Andre helsefremmende effekter av et høyt inntak av mat med vitamin C er sunne blodårer, sterke tenner, og sterkt tannkjøtt.

Sink: høyt konsentrert i øyet og nødvendig for godt syn Den beste kilden til sink er østers, men der er ikke alle forunt å spise østers hver uke. Store fjærkre - særlig struts og kalkun - er også rike på sink. Lever og mye annen innmat er ikke bare en god kilde til vitamin A, men også rik på sink. For dem som er glad i sjokolade, er det fint å vite at mørk sjokolade er en av de bedre kildene til sink. Et sjokoladesug kan derfor være et tegn på at sinknivået er for lavt. Netthinnen i øyet trenger nok sink for å holde seg i balanse, og lavt nivå av sink forekommer ofte hos dem forkalkning på netthinnen. Spiser man østers med jevne mellomrom, eller kalkun, lever og mørk sjokolade, kan det hjelpe øynene dine å holde sink nivået intakt.

Mangel på omega-3-fettsyrer kan føre til flere øyensykdommer
Omega-3-fettsyrer er viktig for godt syn og generell øyehelse. Nyere studier viser at tran og andre omega-3 tilskudd kan ha uønskede negative effekter, så det beste er å få omega-3 naturlig fra mat. De fleste vet at fet fisk er en utmerket kilde til omega-3: laks, makrell, tunfisk og sardiner er alle gode kilder. Det er viktig å være klar over at villfisk har langt høyere andel av omega-3-fettsyrer enn oppdrettsfisk. Nøtter og frø er andre gode kilde til omega-3-fettsyrer. Noen foretrekker også nøtter og frø fremfor fisk av økologiske og etiske grunner. Flaksfrø, valnøtter, chiafrø og pekannøtter har alle rikt med denne typen fettsyre. For å unngå mulige negative virkninger på fordøyelsen rå frø og nøtter, er det lurt å la dem trekke noen timer i vann eller over natten, og deretter skylle i rent vann før man spiser dem.

Hva du bør unngå: omega-6- fettsyrer
Flerumettede fettsyrer generelt blir ofte fremstilt som helsefremmende, men mange er ikke klar over at omega-6-fettsyrer bør inntas i moderate mengder, og klart mindre enn omega-3. Høyt inntak av omega-6-fettsyrer, særlig fra margarin og industrielle planteoljer som soyaolje, solsikkefrøolje og maisolje, er korrelert med en lang rekke lidelser, inkludert kreft, hjerte- og karsykdommer og øyelidelser. Omega-6-fettsyrer finnes også i kjøtt som storfe, men dersom man får tak i kjøtt fra storfe som har beitet fremfor primært blitt foret kraftfor, er andelen omega-6 lavere. Det skal også sies at kylling og svin har høyere andel av omega-6 enn storfe. Men i et ellers balansert kosthold er det først og fremst et høyt inntak av margarin og planteoljer med høy andel flerumettet fett som utgjør en risiko.

Artikkelen er skrevet av Edle Bugge for linsepriser.no, et nettsted om øyehelse og kontaktlinser.

Fedme
D-vitaminmangel kan gi fedme?

Ny forskning mener å kunne dokumentere at mangel på D-vitamin kan føre til fedme. Dette er en interessant observasjon som kan hjelpe deg. Det som er problemet med slik forskning er at fedmeproblemet oftest er et mer sammensatt problem. Det betyr i praksis at det ofe er flere enn en faktor som virker inn på fedme. Det er likevel en fordel å kjenne til at D-vitaminmangel kan være en faktor som øker vekten. Dette betyr ikke at du nå bør skuffe innpå med D-vitamin. Det er ikke bra å få for mye D-.vitamin. Men ta et rimelig og jevnt tilskudd D-vitamin sammen med annen sunn kost.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.8006040

Linker:
Ny fedmeforsking har løst gåten?
http://www.dn.no/dnaktiv/article2396164.ece

Er slanking bare tull?
www.dn.no/dnaktiv/article2454029.ece

NTNU-forsker om fedmeforskning i USA som viser:
Slankere med trimm uansett gener og arv:
http://www.dn.no/dnaktiv/article2485542.ece


Dramatisk nyhetsbombe:
Kreftfremkallende plastflasker

Ny EU-forskning viser nå at plastflaskene som bl.a. brukes til salg av drikkevann avgir det helseskadelig stoffet antimon som ved daglig bruk over lengre tid kan være kreftfremkallende.

Dette rammer også de samme flaskene som brukes til salg av mineralvann og det meste av emballasjen som benyttes til matvarer.

 Nyheten slo ned som en bombe hos norske vannflaske-kjøpere og vil trolig gi utslag bl.a. på omsetningen av flaskevann og mineralvann fremover.

Skepsisen til plastflasker er dermed bekreftet: Det er ikke lengre tvil om at glassflasker er best.

Matvarer i plast
Konsekvensene av denne nyheten er dramatiske etter som de fleste matvarer i dag er emballert i denne type plast over hele Europa. Mange spør seg: Står vi nå overfor en forklaring på økningen i krefttilfeller? Matvarer pakket i hermetikk, glass eller papir har sunnere emballasjer.

Kilde NRK-P1.radio 09.09.08:
link: www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6212192

"Over hele Europa benyttes det flasker der plasten inneholder antimon. Stoffet er giftig og vi har funnet det igjen i flaskevannet, sier geokjemiker Clemens Reimann ved Norges Geologiske Undersøkelse (NGU) til Adresseavisen."


 

Slanking

- Tips til deg
som vil bli slankere

  Kosthold
  Slankekurer
  Slankemani
  Slanketanker
  Drikkevann
  Vegetarmat
  Yoga
  Meditasjon
  Depresjon
  Helse
  Hjertetrim
  Matnyttig

 

Mat

- Mat-tips

  Bankekjøtt
  Blomkålsuppe
  Drikkevann
  Ferskt kjøtt
  Grønn suppe
  Kjøttkaker
  Matnyttig
  Pizza
  Taco Shells

 

Helse

 

Titt legen i kortene
Sjekk selv bivirkninger på medisinen du får. Legen rekker ofte ikke å fortelle deg om alle bivirkninger du kan få av preparater/medisiner du får på resepten.

Nå kan du selv sjekke hva bivirkninger medisinene dine har før du tar dem i bruk ved å sjekke Felleskatalogen på nett:
www.felleskatalogen.no

Tannbørster ødelegger tannkjøttet
Mange tannleger advarer nå mot bruk av for hard tannbørste. Problemet er at tannbørsten skader tannkjøttet og fører til plagsomme tannhalser hos en stor del av befolkningen.

Børsteslitasje
Tannhalser er børsteslitasje på tann-kjøttet rundt tennene. Harde og medium tannbørster sliter bort store deler av tannkjøttet og gir ising i tennene og i verste fall råteskader. Ofte må tannlegen legge en fylling i de åpne tannrøttene selv om det ikke er hull for å dempe plagene.

Mykeste
Barn unngår dette problemet. Her vokser tannkjøttet på plass rundt tennene. Voksne derimot får over tid slitasjeskader av tannbørstene. Derfor anbefaler tannlegen nå å bruke de absolutt mykeste tannbørstene på markedet.

Hardhetsgraden "soft" er også for hard, uttaler en tannlege til helping.no.

"Supersoft"
Den norske produsenten Jordan hadde tidligere tannbørste med hardhetsgrad "supersoft" som dekket den hardhetsgrad som tannlegene anbefaler. I 2008 sluttet Jordan å produsere tannbørste-modellene sine i "supersoft", noe mange tannleger stiller seg uforstående til.

Jordan vet ikke hvordan
Jordan har som kjent en stor andel av solgte tannbørster i Norge.

Vi kontaktet Jordan med forespørsel om hvorfor de mykeste tannbørstene ikke lengre er i produksjon og fikk til svar at Jordan nå satser på andre modeller og vil fjerne hardhets-graden "supersoft" fra alle modellene sine. Dette er
en dårlig nyhet for norske tannhalser.

 

Palmeolje i matvarer

Som kjent er palmeolje i matvarer helseskadelig og øker vekten. Likevel kommer stadig flere matvarer med palmeolje iblandet i stadig større mengder fordi denne oljen er billig for produsenten. Mange produsenter oppgir ikke en gang at palmeolje er i produktet. Nå finnes på nett en liste over matvarer med og uten palmeolje som er nyttig når du velger mat:

http://ezpalmeolj.server125.
wdc.webdeal.no/vis/printlist/

Regnskogen hugges ned for å gi plass til produksjon av palmeolje. Slik sett er produksjon av denne oljen også et globalt miljøproblem.

Liste på nett: Palmeolje i mange sjokolader:
http://www.nrk.no/helse-forbruk
-og-livsstil/1.8055213



©
www.helping.no