
Retro design


|
Test: Mercedes Benz A-klasse AMG: Første-klasses hverdagssportsbil
Tekst/Foto: Christoffer Jore Christensen Mercedes
er mest kjent for sine mektige stasjonsvogner med store prislapper. Det
tyske kvalitetsmerket har trådd varsomt inn på markedet med de mindre
bilene. A-klasse og B-klasse er de minste modellene og det virker som
om disse har vært lite prioritert av stormerket, inntil nå. Nå er
endelig den utskjelte A-klassen oppdatert. Helping Bil prøvekjørte: Første
generasjon A-klasse kom i 1997 og har tross ryktet solgt over én
million enheter på verdensbasis. Salgstallene skyldes muligens at
A-klassen ble verdens første småbil med stabilitetskontroll. Det tok
imidlertid Mercedes flere forsøk å lykkes med dette. Første forsøk på
denne testen gikk ikke bra. Allerede samme året bilen ble introdusert,
feilet den på stabilitetstesten og har siden hatt kallenavnet
"veltepetter". Dette endres nå fullstendig. Den nye Mercedes Benz
A-klasse ble lansert i Norge 15. September 2012 og vakte momentant
oppsikt. En god nyhet som skal redde Mercedes' småbilrykte. Tredje
generasjons A-klasse er nemlig totalt endret. A-klasse har fått på seg
et nytt karosseri som er stilfullt, sporty og ikke minst stabilt. I
og med at denne bilen har Mercedesmerket på panseret forventes det mye
av den. Dette merket har i lang tid blitt sett på som et stempel for
kvalitet. Og nå må Mercedes bevise at de også kan lage småbiler av høy
klasse. Innfrir den nye Mercedes A-klasse til disse forventningene? Er
den en kommende bestselger?
Helping
Bil testet en sportsutgave av A-klassen i sterk rødfarge. I
sportsutgaven er bilen senket, fjæringen stivere, felgene fetere,
dekkene tynnere, flere sportslige detaljer gitt og AMG-merket er
klistret på overalt. Dype sportsseter med sidestøtte og et stilfullt
sort interiør med vakre røde sømmer følger også med. Denne utgaven
koster cirka 50.000 kroner mer enn standardutgaven.
Bilen
oser kvalitet fra indre til ytre. Alt virker meget solid og robust, men
er likevel pent å se på. Til og med joysticken i "kontrollpanelet" som
brukes til å manøvrere gjennom bilens meny, har en solid følelse tross
at den kan beveges i absolutt alle retninger. Denne solide følelsen
A-klassen gir er med på å gjøre enhver sjåfør komfortabel i løpet av
kort tid. Det tar nemlig ikke lang tid å bli god kompis den. Å
prøvekjøre Mercedes Benz A-klasse er en fin kjøreopplevelse. A-klasse
gir fra første øyekast et spesielt inntrykk for en slik bil å være. Den
skiller seg tydelig ut fra sin småbilklasse med et vakkert design med
mange elegante detaljer. Mange detaljer som til sammen gir et
helhetsinntrykk av bilen for å være solid, godt skrudd sammen og
støysvak. Den er herlig å kjøre og ligger som klistret på veien. Det
mørke rattet med lekre røde AMG sømmer svarer presist og godt. Motoren
gir også godt svar fra seg. Minste motorstørrelsen er på 109 hester og
mer enn dette trengs det faktisk ikke. Dieselmotoren i testbilen
brummer sportslige toner, men er ikke for høylytt til at det ødelegger
for bilens komfort. Komforten er nemlig svært god, men i denne
sportsutgaven blir fjæringen i hardeste laget for norske småveier. Mercedes
A-klassen, spesielt AMG utgaven, er en bil jeg vil kalle en
hverdagssportsbil. En sportslig bil som ikke koster all verdens og som
faktisk er en relativt praktisk bil ut ifra størrelsen.
Den
nye A-klassen er blitt markedsført som en stor konkurrent til
bestselgeren VW Golf, en småbil som har blitt spådd å kunne tippe den
mektige kongen blant småbiler av tronen. Men er egentlig Mercedesen en
konkurrent til Golfen? Den har en pris som begynner over 40.000,-
høyere enn Golfen og er trangere og lavere i baksetet. Dermed blir det
på mange måter feil å sammenlikne A-klasse med en Golf. Dette er mer en
sportsbil som også kan brukes som familiebil. For baksetet er noe
trangt, men brukbart om passasjerene ikke er altfor høyreiste. Alt
i alt er den nye Mercedes Benz A-klasse en meget god bil. På design og
kjørekomfort er den en klar vinner i småbilklassen, dessverre mener jeg
at denne bilen mister topplasseringen i klassen grunnet for dårlig
bakseteplass. Den nåværende nummer én, VW Golf, har en lavere startpris
enn Mercedesen og er mer praktisk. A-klassen blir altså en god nummer
to. Uansett er A-klassen et friskt pust fra et merke som for det meste
lager større og dyrere biler. Mercedes har med denne nye generasjonen
A-klasse forbedret sitt småbilrykte. Bilen er allerede kåret til Årets
firmabil 2012 og Helping Bil spår store salgstall i Norge og resten av
Europa.
Sikkerhet Mercedes A-klasse Sikkerheten
er ifølge EURO NCAP på toppnivå med 5 stjerner hos A - testet i
2012. Nakkesleng-testen er også rangert i kategori blant de beste. www.euroncap.com/results/mercedes_benz/a_class/491.aspx Dette er åpenbart en trygg og komfortabel bil å kjøre i. I tillegg virker den solid og "godt skrudd sammen".
|
 
|
Innhold  Bruktbiltest: Mercedes Benz A-klasse A180 AMG, diesel 
Fakta om testbilen:
Mercedes Benz A-klasse A180 AMG Sport, 109 hk turbodiesel 2013 modell. 6-trinns
manuell girkasse, Sportstyling. Seter i sort delskinn med røde søm-mer
er med i denne sportspakken sammen med multifunksjonsratt, klimaanlegg
og cruise.
18 toms AMG-felger. Dette er en helt ny bil fra Mercedes. Den likner på BMW 1-serien. A-klasse er med
denne utgaven av A-klasse omdefinert til sportsbil i Golfstørrelse og
har fått meget god mottakelse, bl.a. er A-klasse blitt Årets firmabil
2012.
På 90-tallet og nyere
hadde
Mercedes alvorlige rustproblemer: Baklukene på enkelte av
stasjons-vognene var rustne alt da bilen var ny fra fabrikk. Slike feil
kler ikke Mercedes som tidligere
var et kvalitetsmerke. Nå
er det slutt på disse rustplagene.
Med nye A-klasse er Mercedes på vei mot
gode, gamle høyder.
Men
bakdørene er lave og trange: Du må krype ut og inn av baksetet på en
Mercedes A-klasse - det er upraktisk bl.a. som familiebil.
|

 © www.helping.no  
|