Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

Livsfarlige lettmetallfelger

Av Gunnar Christensen

Det hele begynte med rustne stålfelger på vinterhjulene
- etter ti år på de norske saltede vinterveier:
- Kjøp heller lettmetallfelger. De koster like mye som stålfelger og ruster ikke, sa dekkforhandleren, Fevik Dekk i Grimstad.

Så var det på med lettmetallfelger.
Da disse lettmetallfelgene skulle på neste sesong skjedde det: Et bakhjul løsner - og takket være snarrådige bilister omkring ble et dramatisk utfall avverget.
Ved nærmeste dekksenter ble kyndig personell bedt om å se over alle hjulene og ettertrekke hjulmutterne.

Bakhjulet løsner
To dager senere skjer det samme igjen.
Det samme bakhjulet løsner: Bilen som kjører bak blinker med lysene til varsel om at noe er galt. Hjulmutterne har løsnet på ny. Den eneste forklaringen er at mutterne har skrudd seg opp ved kjøring.

Det er da jeg kontakter leverandøren av felgene og ber om en forklaring: Alle felgene blir da demontert og undersøkt. Det viser seg at på felgen som gir problemer har en pakning kommet skjevt på ved montering av hjulet.

Plastpakning
Nå får jeg opplyst at det blir for dyrt å levere forskjellige lettmetallfelger til alle biltyper. Det produseres derfor felger som passer til mange biltyper og i disse legges det en plastpakning inn i felgen der hvor felgen skrues til bilen for å endelig tilpasse felgen til biltypen.
En plastpakning?
- Ja, se her!
En oljet pekefinger peker på en pakning som nå har fått hard medfart.
- En slik pakning på en lettmetallfelg bør vel være mer solid en dette?
Jeg gir klar beskjed om å skifte tilbake til stålfelger.

Vanlig problem
Andre leverandører av biler og felger opplyser at dette er et vanlig problem med mange typer lettmetallfelger. Videre opplyses at det finnes betydelig dyrere lettmetallfelger som leveres direkte tilpasset bilen - uten behov for plastpakning. Disse er sikrere.

Lettmetallfelger må ettertrekkes og sees til bl.a. ved omlegging av hjul i langt større grad enn stålfelger.

- Hvorfor velger så mange likevel lettmetallfelger?
- Det pynter mer. I tillegg er få oppmerksomme på dette problemet. Det tryggeste du kjører på er stålfelger. Det er solid og ujålete.

Leserinnlegg:
 Du mener at denne plastpakning er foringen som sitter i felgen? Jeg har dreid ut foringer i aluminium og presset dem inn i felgen. Denne plastforingen er ikke noe problem. Jeg har opplevd løse hjulbolter en gang i personbil og noen ganger på lastebil. En kan ikke unngå å høre det. Jeg synes ikke at det er et stort problem. mvh Ounni Pillai - www.indian.no

 

Innhold

- Livsfarlige
lettmetallfelger


Bildekk

 

Bilkjøp

Til Bil

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjons-sikkerhet både ved kjøp
av ny og brukt bil. I dag
kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner
i Euro NCAPs sikkerhetstest.


©
www.helping.no.