Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 Reiseråd

Pass
Vaksiner
Medisiner
Reiseforsikring
Helsetrygdekort
Reisegaranti

 

Helårs reiseforsikring
er den billigste og beste løsningen på reiser.

Reiseforsikring som selges sammen med reisen hos reisebyrået er be-tydelig dyrere enn helårs reise-forsikring.

Stol ikke på at reise-forsikringen på kredittkortet dekker deg fullt ut.

 

 Flyskrekk

Finnes hjelp?
Vi tester DVD-kurs som kan hjelpe deg

.

 

 

Test chartereiser: Lanzarote
Bare en soldag på ei uke


Lanzarote er ikke hva det en gang var. I alle fall ikke når det gjelder været. Dårligere vær rammer nå alle Kanariøyene liksom mange andre steder i verden. Skal du være sikker på å kjenne sommersol på kroppen i vinterhalvåret må du velge andre reisemål.

Foto: Jens Christian Jore Christensen
Tekst/foto: Gunnar Christensen

Vi testet en pakketur ei uke i månedsskifte januar/februar 2011 til Lanzarote med Star Tour på hotell Iberostar Papagayo. Et firestjernes hotell ved de berømte Papagayostrendene ved landsbyen Playa Blanca på sydkysten. I Star Tour-katalogen kategoriesers Lanzarote som "Solferie". Samtidig memoreres to tidligere charterreiser til øya på 1970-tallet med Vingreiser og -1980-tallet med Star Tour.


 Flyreisen Tui
Flykomforten er ikke bedre nå enn da vi fløy til Lanzarote på 1970-tallet. Fremdeles flyr den gamle, men trange Boeing 737 deg om du reiser med Star Tour som eier flyselskapet Tui. Hyggelig mannskap oppveier noe, men Boeing 737- flåten til Tui er gammel og sliten nå. Star Tour ville ikke fortelle oss hvor gamle flyene er.

 Boeing 737 fraktet oss også til Lanzarote i 1975: Da med Braathen SAFE som var fraktselskap for Vingreiser - inkludert mellomlanding for å tanke drivstoff i Bordaux i Frankrike. 737-flyene har trolig blitt bedre siden den gang - med plass til flere ombord og mer drivstoff - for alle fly til Lanzarote nå er direktefly. Boeing 737 går for å være et sikkert fly om vedlikehold og service følges som det skal.

Flysikkerhet og bedre komfort blir stadig viktigere for oss forbrukere i et marked der også useriøse flyselskap med høyere ulykkesrisiko frakter passasjerer til reisemål fra Norge. Flyulykker med store tapstall minner oss om hvor viktig flysikkerheten er. Sjekk derfor flyenes alder og eierforhold om flyselskapet på nett. Flygernes arbeidsforhold er også en stadig viktigere sikkerhetsfaktor.

Flyskrekk
Flyselskapenes personalpolitikk er også viktig for flysikkerheten. Det er ikke underlig at 20 til 25 % av befolkningen har flyskrekk når vi får presseoppslag om at piloter sovner på jobb i luften på grunn av for lang arbeidstid. Når selv pilotene mener dette går på flysikkerheten løs, bør vi som forbrukere engasjere oss siden undersøkelsen gjelder piloter i SAS og Norwegian. Se NRK oppslag den 9. februar 2011:
www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7495830

Også værvarslerne bør tenke seg om når det gjøres presseoppslag om ekstremvær og advarsler om dårlig flyvær. Før hjemreisen ble vi møtt med et skremmende oppslag om dårlig vær på hjemreisen. Se oppdatert oppslag på Storm fra 2. februar 2011:
www.storm.no/nyheter/ut-og-fly-i-helgen-hold-deg%20fast-3402608.html Oppslaget er i seg selv nok til å gi flyskrekk når du står på flyplassen og leser dette klar til avgang. Da føler du deg som et gissel. Takket være proff hantering av flyselskapet ble vi beroliget og det viste seg at flyreisen ikke ble utsatt for dårlig vær. Det var bare dårlig og feilaktig værvarsel fra www.storm.no. Samlet skårer derfor flyselskapet Tui tre soltegn.

Flygernes arbeidsforhold og flysikkerhet har fått stor mediaoppmerksomhet. Dette fordi opplysningene om trette piloter på jobb skremmer. Med egne utsagn rokker pilotene nå ved vår forestillinger om flysikkerhet: Opplevelse av sikkerhet og følelse av trygghet på flyreiser. Hvem tør fly med en pilot som har vært på jobb i 12 timer? Liksom hvem tør bli operert av en kirurg som har være på jobb i 18 timer? Problemet er at vi ikke vet om dette når det skjer. Bør vi ha krav på å vite dette? Les mer på:
www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7498171

www.nrk.no/nyheter/norge/1.8010558

 Reisemålet: Playa Blanca
Playa Blanca var en liten ukjent fiskerlandsby da vi besøkte Lanzarote første gang i 1975. Med en leiebil fra Puerto del Carmen humpet vi på en støvet landevei til Papagayostrendene som få kjente til den gang. I dag er veiene på øya betydelig bedre.

 1986 tok vi inn på et lite nybygd hotell like ved havnen i Blanca som nå var vokst til et lite turistsenter med en liten strandpromenade med bystrand i sentrum. Hovedattraksjonen er likevel Papagayostrendene som nå er blitt så berømte. Papagayostrendene er nå friareal, men der er bilvei til tre av de fire strendene samt strendene som ligger på østkysten.

Nå er Playa Blanca blitt betydelig større med et velutviklet tilbud av hoteller og handelsenæring samt et betydelig antall restauranter. Fra Playa Blanca går ferge til Fuerteventuras forblåste nordkyst.

Været:
Været kan ødelegge mye for en chartertur ment som "solferie".
Vi ankom og kjørte leiebil fra flyplassen til hotellet i vekslende øsregn og sol. Videre var det skyet med regnbyger og iskald vind andre dagen. Tredje dagen var det så kaldt at vi måtte bruke norske vinterklær under besøk på vulkanområdet Timanfaya, landsbymarkedet Teguize, kamelridning i nasjonalparken og den grønne lagunen i El Golfo. Deretter fortsatte skyet vær fremdeles med en isende vind resten av oppholdet med unntak av den nest siste dagen som var en kjærkommen solskinnsdag: Denne solskinnsdagen tilbrakte vi på den ytterste Papagayostranden. Der var en lun lagune som var fin å svømme i med ly for den kalde vinden. Her var også en liten restaurant på høyden over stranden.

Star Tours representant på Lanzarote bekrefter at været både på Lanzarote og ellers på Kanariøyene er ustabilt om vinteren og at du aldri er garantert å få fint vær her i vinterhalvåret. Været på Lanzarote er med andre ord betydelig dårligere enn det som opplyses i Star Tourkatalogen.

 Hotellet: Hotell Iberostar Papagayo

Hotell Iberostar Papagayo under mørke uværskyer

Oppholdet på Hotell Iberostar Papagayo ble kjøpt med "all inclusive" hvilket betyr at alle måltider er inkludert i prisen. Et nyere fire-stjernes hotell med utsikt til de berømte Papagayostrendene ved landsbyen Playa Blanca på sydkysten. Hotellet er bedre enn andre fire-stjernershoteller vi har testet, derfor gir vi hotellet fem soltegn.

Kan du tenke deg noe bedre enn å sjekke inn på et rolig hotell i vakre og landlige omgivelser ved sjøen hvor du kan både se og høre bølgene slå mot stranden. Ingen lyd av biler og trafikk, ingen støyende diskotek og andre støykilder. Bare bølgene som slår mot stranden; Når du skal sove - og når du våkner om morgenen. Hørte jeg deg si "herlig hotell"?

Hotellet har fin atmosfære og beliggenhet med utsikt over sjøen. Servicen på hotellet er helt topp. Likeså maten som er variert og med rikholdig mengde og utvalg. Renholdet både på rommet og ellers på hotellet er helt i toppklasse og rommene er fine og med flott bad. Betaler du ekstra for havutsikt vil du nyte en flott utsikt vel verd ekstra slanter. Her er også en svært liten spaavdeling og muligheter for å spille tennis.

Trimromet var skadet av regnflom uka før vi kom og ikke tilgjengelig for bruk på grunn av store sprekker og forskyvninger i gulvet. TVen på rommet er av eldre type uten fjernkontroll og har ikke skandinaviske kanaler. Ta ikke med PCen. Den kan du ikke bruke her. Bredbånd og internettfunksjoner er ikke like godt utbygd som i Norge. Men du får leie internettid på to trege, små maskiner innerst i en krok i baren. Men det er ikke billig.

  Hotellet er svært populært hos engelske og tyske turister og der finnes en rekke positive gjestekommentarer på hotellet på internett. Dette hotellet får du lyst til å besøke igjen.

Star Tour Totalinntrykk
I dag må du betale ekstra for å få mat på flyet og transport til hotellet noe som var en inkludert selvfølge tidligere. Dette mens prisene på det norske markedet har steget betydelig på charterreiser i de senere årene. Hørte jeg prissamarbeid? Se derfor etter muligheter for å reise på charterferie fra Danmark eller England som er betydelig billigere.

Bestilling
Bestillingen hos Star Tour har en tendens til å gå "litt fort i svingene" ved telefonhenvendelse. Inntrykket er at selgerne går for raskt igjennom alt som har med standard å gjøre samt ting som gir påplusninger på prisen, men tar seg heller tid til en hyggelig ordveksling etterpå. Dette medfører ofte at det må gjøres endringer i bookingen etterpå og da er selger svært så travel og vanskeligere å få tak i. Ta deg derfor god tid i denne bestillingsfasen - ha skrevet opp alt som det skal spørres om før du ringer. Bestilling direkte på nett er best om du kjenner hotellet og reisemålet fra tidligere besøk.

På Lanzarote kjøres leiebil fra flyplassen til hotellet i vekslende øsregn og sol.

 Leiebil - se opp for "snyteri"
Vi valgte leiebil denne gang. Etter mange tidligere charterturer med langdryg venting på flyplassen ved ankomst og avgang og en uendelighet av omkjøringer til alle hoteller underveis før vi endelig er på hotellet - så ble billeie valgt denne gang. Minsteprisen var kr. 1.270,- for en uke hos Star Tour som formidler det lokale leiebilfirmaet Avia Car. Prisen inkluderer en ukeleie av de minste bilene. Derfor strevde vi en del med å finne ut av hvilke biler som var å velge i for å være sikker på å få femstjerners kollisjons-sikkerhet og rimelig god driftssikkerhet. Ettersom bilens farge også har med sikkerhet å gjøre ønsket vi gul eller rød bil. Disse fargene syns godt og er i ifølge undersøkelser minst innblandet i kollisjoner. Men Star Tour hadde ingen kode for bilens farge.

Etter nettbesøk hos utleiefirmaet www.aviacar.com som samarbeider med Star Tour valgte vi en rød Toyota Yaris fra utvalget av biler der. Da svarte Star Tours selger med å heve prisen til kr. 1.470,- uka. Etter litt diskusjon ble nå dette justert tilbake. Men etter landing på flyplassen i Arrecife fikk vi opplyst at utleiefirmaet ikke hadde Yaris og vi måtte derfor ta en rød Renault Clio som var klargjort for oss.

Senere fant vi ut at andre utleiefirmaer tar kr. 880,- for samme biltype/størrelse. Så Star Tour mesker deg med en god fortjeneste på denne bilformidlertjenesten. Lei derfor ikke bil av turoperatøren. Det ordner du billigere på hotellet når du er på stedet. Eller på nett med utleiebil levert på flyplassen. Men les leiebetingelsene nøye.

Priser  
Charterreiser fra Norge har alltid kostet mer enn fra våre naboland. Og sammenlikner du også prisene med danske, engelske og tyske tur-operatører så ser du fort at vi nordmenn blir grovt utnyttet når vi skal betale for våre charterreiser. Norge er charterselskapenes melkeku.

Tyskerne betaler eksempelvis kun tusen euro per person for hele to uker på Hotell Iberostar Papagayo med all inclusive av mat på hotellet, flyreise med mat og bussreise til og fra hotellet i januar 2011. Det er rundt regnet halv pris av hva det koster fra Norge. Selv ikke større marked og litt kortere flyreise forklarer denne store prisforskjellen.

Hos Star Tour beholder vi denne følelsen av å betale mer enn nok. Det er drøyt å betale over atten tusen for en ukes ferie uten forsikring til to personer utenom høysesong i januar og det blir ikke bedre av at det kun ble en soldag: Den dyreste soldagen jeg har kjøpt nonesinne.

På forespørsel om prisreduksjon som følge av dårligere vær enn annonsert i presentasjonen av Lanzarote fikk vi dette svaret fra Star Tour: "Vi viser til e-post sendt til Star Tour. Det er leit å lese at dere ble rammet av dårlig vær på Lanzarote, men vi kan av den grunn ikke imøtekomme kravet om pris-reduksjon. Til tross for dårlig vær denne gangen, håper vi dere sitter igjen med gode ferieminner fra Lanzarote. Med vennlig hilsen, Ingvild Larner, Salgsdirektør, Star Tour AS".

Dette betyr i praksis at vi ikke er garantert sol der det annonseres med "Solferie" hos Star Tour. I Star Tours nettopplysninger står at Lanzarote har i januar 29 regnfrie dager. Det var øsregn uka før vi kom i januar i slike mengder at trimrommet på hotellet ble ødelagt og regn 6 av 7 dager når vi var der: På tilde å sende Inger Larner på mattekurs? Misvisende reklame vil nok mange si: Vi fikk ikke det vi betalte for. Det er kanskje litt rørende at Ingvild Larner synes det er leit å lese at vi fikk så dårlig vær. Det beklages ikke at vi fikk dårlig vær, men det var "leit" at det kunne leses på nett.

Star Tours representanter på reisemålet var i midlertid hyggelige og behjelpelige og bidrog sammen med meget godt hotell til et positivt totalinntrykk av selskapet. Derfor gir vi under tvil totalt Star Tour tre soltegn på denne reisen.

Postkort
En ting er likevel ved det gode gamle på Lanzarote: Postkortene vi sendte fra Hotell Iberostar Papagayo ligger i postkassene til venner og familie to uker etter at vi er kommet hjem til Norge. Da er det fremdeles håp for sydenreiser.

Innhold

- Iskald syden-
tur i januar

TEST

 Flyreisen

 Reisemålet:

Hotellet:

Været:

Pris:

Totalinntrykk:
Star Tour

Poeng gies med antall
soltegn. Best poeng er
5 sol-tegn:
dårligst er 1:


 Charter

Les også: 
Grand Canaria Meloneras

TIDLIGERE TEST:
Grand Canaria

Testen er basert på en ukes reise til Grand Canaria med Apollo fra Oslo. Testen er nå eldre enn 5 år og er derfor ikke referert i sin helhet og ansees nå utdatert.

 Flyreisen:

 Reisemålet:
Puerto Rico er for det meste sliten og støyete: Eneste fordel med Puerto Rico er at Amadoresstranden er 45 minutters fottur unna.

Hotellet: Niza
Dårligere apartementshotell enn omtalt i reklamen. Var ikke "barnevennlig" og rangert som 3-stjerners hotell. Senere er Niza nedgradert til 2 stjerners i Vings katalog.

Været:
Regn tre av syv dager i desember.

Pris:
Pris i forhold til kvalitet.

Totalinntrykk:
Et mareritt med Apollo.
Dårlig service og muntlig feilinformasjon ved kjøp.

Hotellet var så sterkt plaget av trafikkstøy døgnet rundt at det ikke var mulig å sove der. Sterkt trafikkerte veier på begge sider av hotellet og heldøgns buss-stopp rett utenfor soveromsvinduet. Busser kjørte opp bakkene bak hotellet så hotellet ristet.

Det eneste bassenget ved hotellet var uoppvarmet og iskaldt og 2 meter dypt og vi hadde med små barn. Flere familier med små barn var redd barna skulle drukne og voktet bassengområdet.

Apollo ga ikke tilbud om annet hotell å bytte til: Flere barnefamilier på hotellet kjempet en forgjeves kamp for å få byttet til bedre hotell, men Apollo løftet aldri en finger tross en rekke telefon-henvendelser. Apollos representanter var totalt fraværende på stedet.

Vi reiste hjem totalt utslitt etter ferien og har siden aldri reist med Apollo.

Apollos sentralledelse hadde
 i etterhånd ikke en gang en beklagelse på lager.

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er et klageorgan som består av representanter for charter-reiser i Norge: Klagen på reisen fikk ikke medhold. Det etterlyses et mer uavhengige klageorgan i slike saker om kunder skal ha et rimelig rettsvern.

Stol kun på skriftelige opplysninger ved kjøp av charterreiser. Charterselgerne anbefaler alt uansett. Sjekk også andre nettsider og gjesteomtaler av hotell på forhånd.

 

Linker

Finn Reise: www.finn.no

Momondo : www.momondo.dk

Orbville: www.orbville.no

Kayak: www.kayak.com

Thomson: www.thomson.co.uk

Travellink: www.travellink.no

Restplass: www.restplass.no

Reisegaranti:
www.reisegarantifondet.no

 

Norske
taxfreeregler:

Brennevin/sprit/likør o.l.
over 22 % til og med 60%
- 1 liter


Vin o.l. over 2,5 % til og
med 22 % - 1,5 liter


Øl over 2,5 % (også sterkøl), eller rusbrus o.l. over 2,5 til og med 4,7 % - 2 liter


Sigaretter eller annen tobakk 8 (for eksempel snus) 200 stk eller 250 gram, eller 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 % t.o.m. 22 %. Sigarettpapir 200 stk

Hvis du ikke benytter tobakkskvoten kan du ha med seg 1,5 liter øl, rusbrus eller vin ekstra. Det er kun anledning til å bytte hele tobakkskvoten med alkohol.

Alkoholkvoten kan ikke
byttes i tobakk.


10 kilo kjøtt, ost og förvarer - men bare fra EØS-land


600 liter drivstoff - i bilens egen tank, samt 10 liter på reservekanne.


Verdier på tilsammen kr. 25.000,-

Ytterligere opplysninger:
www.toll.no
 

Reiser

 

Fritid

 

Foto



Helse

 

Økonomi

 

Hotell

 

©
www.helping.no