Retro design

  Aktuelt
  Alternativer
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

 Bruktbil - Kia Carens:
Bedre design

Foto: Christoffer Jore Christensen
Tekst Gunnar Christensen

Kia har med denne modellen av Carens bygd en helt ny bil. Designet er absolutt blitt bedre enn tidligere modell. For design selger. Dette blir en konkurrent til VW Touran og Opel Zafira i pris og størrelse.

Kias største salgsargument nå er 7 års nybilgaranti. På NCAP sikkerhets-rating har nye Carens i september 2013 krøpet opp til 5 stjerner:
http://www.euroncap.com/results/kia/carens/527.aspx
Og det er som det skal være på en nyere modell.


Testbilen har 1,7 liters dieselmotor på 115 hk med 6-trinns girkasse: Ikke sprek, men grei, stillegående motor som passer til denne bilen som har god støydemping. Litt følsom på rattet? Ja, av og til skjelver Carens litt på rattet muligens på grunn av dårlig asfaltdekke, men jevnt over er den stillegående, behagelig og lettkjørt.

Setene er gode. Særlig førersetet med flere elektriske innstillinger. De øvrige setene har sparsomt med innstillings-muligheter, men til gjengjeld har setene oppvaring - også de tre individuelle baksetene som kan reguleres i stolrygg-vinkelen. Førersetet har i tillegg kjøling på varme sommerturer. En kreativ, god løsning. Det midterste setet bak har for kort nakkestøtte for voksne i Norge. Dette er en idiotisk sikkerhetsfeil.

Som vanlig i denne flerbruksklassen finnes to barneseter i bagasjerommet. Det tar verdifull bagasjeplass - noe det ikke er for mye av her. Bilen mangler dessuten bagasjebeskytter til taket. Bagasjebeskytter er en viktig sikkerhetsfaktor.

En stor andel av dødsulykker i stasjonsvogner og flerbruksbiler skyldes usikret bagasje som forskyver deg. Normalt vil det være festepunkter for en slik bagasjebeskytter i taket bak første og andre seterad. Det finnes ikke her. En bur-liknende vegg finnes som ekstrautstyr til bilen, men den er beregnet på hund og vil trolig ikke fungere godt nok som bagasjebeskytter.

Demobilen er helt sort inni. Det føles som å sette seg inn i ei likvogn. Heldigvis finnes noen lysere innredningsalternativer i salgsbrosjyren. Som kjent virker mørke farger på bilinnredning slik at bilen føles mindre enn den egentlig er.

Xenonlysene sammen med kurvelys gir tryggere mørkekjøring og øker sikkerheten. Praktfullt. Det triste er at du må opp i den dyreste varianten "Exclysive Plus" for å få dette utstyret. Det er også trist at det 2-soners klima-anlegget ikke er standard på denne bilen.

Bilen finnes også i bensinutgave med 135 hk. 1,6 liter med 6-trinns manuell girkasse. Den kraftigste motoriseringen får du med 136 hk. 1,7 liters diesel, men den leveres kun med 6-trinns automatgir.

Dette er en betydelig forbedring fra tidligere Kia Carens. Er også den tekniske kvaliteten forbedret blir dette enda bedre. Men det ser vi først når modellen har vært på markedet noen år.

 

Innhold


 Test:Test:
Kia Carens

 
Fakta om testbilen:

Test:
2013 Kia Carens
ECO dynamics, i beste utstyrsvariant Exclusive Plus med el. panoramatak med sol-gardin, xenonlys med kurvelys, navigasjon, klima, skinnseter med varme og kjøling m.m.

Motoren er 115 hk/1,7-liter diesel og manuell 6-trinns girkasse. 


©
www.helping.no