Retro design

  Aktuelt
  Alternativer
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 


Helping-magasinet

Organisasjonsnr.
997604830

©
Copyright

På nett siden 2001


 

Hydrogenbiler er her, men.....

Foto: Toyota
Tekst: Gunnar Christensen

Hydrogenbiler har nå trange kår i Norge. En forhandler er gått konkurs og infrastrukturen er ikke bygd ut som mange så for seg. Det skuffer fordi hodrogenbilen antaes å være selve fremtidsbilen.

Der elbilen holder 50 km/t på E 18 i vinterkulda fordi batteriet ikke klarer levere mer når klimaanlegget på full guffe tar allstrøm. Elbilen og hybrider en en mellomløsning etter mange bilfolks mening:. Hydrogen er fremtiden. Så hvorfor bygger man ut elbilens infrastuktur så kraftig nå?

Toyota lanserte de bestselgende hybrid biler med Prius.  Toyota ville for få år siden gjøre det samme for hydrogendrevne brenselcellebiler. Og disse nye Toyota-bilene skulle markedsføres i Norge. Muligheter for å tanke en hydrogenbil i Norge er alt til stede og er under utbygging i Sør-Norge. Men utbygging går tregt. Så tregt at det har blitt stille omkring hydrogenbilene.

- Det var snakk om en hybridbil på størrelse med Toyota Avensis og en SUV i første omgang. Men så ble det stille..... Hybridbilen fungerer godt. Toyota har jobbet med denne teknologien siden 1992, så de har mer enn 20 års erfaring bl.a. på busser i Japan. Toyota har brukt 20 år på å foredle sin brenselcelle teknologi. Mye av innsatsen har gått med til å bearbeide brenselceller ned til praktiske proporsjoner.

Vi har jo sett hydrogenbiler fra Honda og Hundai med prislapper opp over millionen? Toyota mente prisene ville begynne på litt over tre hundre tusen norske kroner. så ble det stille......

USA
På en pressekonferanse arrangement på CES show i Las Vegas ble det opplyst at også California er klar til å ta imot hydrogenbilen. Men er resten av verden klar for hydrogendrift? Hydrogendrift tilbyr som kjent reelle fordeler i form av 0-utslipp?

BMW, blant andre, har syslet med hydrogendrevne forbrenningsmotorer biler, inkludert en begrenset produksjon Hydrogen 7 luksusbil.

Toyotas plan innebærer en brennstoffcelle som reagerer på lagret hydrogen med oksygen fra atmosfæren for å generere elektrisitet. Det eneste biproduktet av reaksjonen er vann, og dermed vanndamp. Hydrogen-brennstoff-cellene gir faktisk bare vanndamp som utslipp. Slik sett er hydrogenbilen drømmebilen - den forurensningsfrie bilen bileiere har dømt om i alle år..

En revolusjon - gir utslipp som vanndamp
Det eneste utslipp fra en bil med hydrogen brenselcelle-teknologi er vanndamp. De store forskjellene sammenlignet med de elektriske bilene, derimot, er den tiden det tar å fylle bensin eller "lade". Batteridrevne biler kan ta 10 timer eller mindre. Det tar stadig mindre tid for en full lading på en elbil. Og de fleste elbiler kopler ut etter 400 km (Teslas Model S er det åpenbare unntaket med ca. 700 km).

Toyotas brenselcellebil vil være en revolusjon med ca. 500 km kjørelengde på tanken. Brenselcelle-bilen har alle fordelene på lik linje med en batteridrevet elektrisk bil, inkludert ingen skadelige utslipp og ingen motorstøy kombinert med rekkevidde og i tillegg raske refill. Det er med andre ord store fordeler fremfor forbrennings biler.

Ulemper?
Ulemper? Det største problemet er infrastruktur d.v.s. utbygging av tankanlegg for hydrogen. Det vil ta år å bygge opp nettverk med bensinstasjoner med hydrogen dispensere. I tillegg trenger vi velutbygd infrastruktur for å lage drivstoff til å drive millioner av hydrogenbiler i fremtiden. Det skjer ikke over natten.

Det andre store problemet med en brenselcelle bil: Hvor kommer energien fra i første omgang? Det forbrukes kraft til å produsere hydrogen gjennom metoder som elektrolyse. Hvis disse metodene er drevet av fossilt brensel, så er det eneste netto nytte redusert lokale utslipp. Vi effektivt skifter utslippene geografisk dit drivstoffet er produsert. Og de vil likevel ende opp i atmosfæren.

Brenselcellebiler vil trolig se ut og fungere som en vanlig firedørs familiebil. Vi har også muligheten til å bygge hydrogenproduksjonsanlegg drevet utelukkende av fornybar energi. Vi kan ha et anlegg drevet av en hydro-elektrisk vannkraftverk, for eksempel. Eller kanskje solcelledrevet anlegg i varmere klima. I det lange løp vil hydrogen kraft svært sannsynlig å tilby store utslippsfordeler. Diskutabelt er det imidlertid om viljen til å oppnå dette vil dukke opp mens fossile brensler fortsatt finnes i relativt rikelig tilførsel.

Teknisk ukeblad m.fl. om hydrogenbiler:
www.tu.no/industri/2010/09/28/forste-fullblods-hydrogenbil-er-her

www.hydrogen.no/om-hydrogen/ofte-stilte-sporsmal/

http://ungenergi.no/transport-i-fremtiden/hydrogenbil/




 

Innhold

Toyota hydrogenbil

Bil-energi

Bil

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

 



Oppdatert 3 - 2019

©
www.helping.no