Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

 Test - Honda Civic:
Nedtur

Foto: Christoffer Jore Christensen
Tekst:Christoffer Jore Christensen og Gunnar Christensen

Den flotte rødfargen gir et positivt iøyenfallende førsteinntrykk, men når vi ser nærmere på bilen, detaljene og prøver den står skuffelsene i kø.

Her er det mye plastikk. Hele bakluka er plastikk og det meste av skjermer. Plastikken er nok et resultat av Hondas store rustproblemer tidligere. Men er denne plasten bedre? Civicen gir oss følelsen av å være omgitt av et tynt skall med middelmådig kjørecomfort.

Hvordan har denne bilen klart å få 5 stjerner i Euro NCAP?

Spinkel
Verst av alt: Denne bilen kjennes spinkel og gir ingen god og trygg følelse å kjøre. Du kjenner hver hump i veien stiv som den er og den metalliske lyden her og der gir deg følelse av lektøyskvalitet:

At denne bilen skal konkurrere mot VW Golf er en vits:
Hvem kjøper dette røklet?

Bil for små folk
Baksetet passer ikke for nordmenn: En person på 1,83 meter sitter med hodet i taket her - og nakkestøttene er naturlig nok ikke tilpasset dette. Baksetet rommer avgjort bare to personer ikke tre. Og sittekomforten er ikke god noe sted framme eller bak. Forsetene mangler korsryggstøtte og instillingemulighetene er få.

Sporty?
Honda har åpenbart prøvd seg på en "sportig look" og totalt mislykkes. En komi-versjon av "sporty" er nok det nærmeste vi kommer begrepet "Sporty". Se på de rare baklyktene som stikker ut til hver side på bildet over. Se på de komiske trekantede designet på hver side under nederst på bildet, som later til å være exhaustrør, men er "faik" - for exhausten piplet forsiktig ut på et enkelt lite rør bak denne "spoileren". Og et langsdelt bakvindu er ikke sporty - det gir bare dårligere sikt for føreren. For ikke å snakke om de talentløse håndtake på bakdørene. Dette er en parodi: Hvilke tullinger har designet denne "sportsbilen"?

Honda-kvalitet?
Honda Civic kommer på en lite imponerende 40-plass i kundetilfredshet. Dette viser tydelig at Civic ikke bør være ditt førstevalg. Ref. De beste bilene

Konklusjon.
 At Honda Civic har så lite å stille opp med i Golf-klassen kom som et sjokk på oss.

 

Innhold

 Test: Honda Civic

 
Fakta om testbilen:

2010 Honda Civic Sport
Utstyr: Rattbetjening av radio m.m.

Bensinmotor:
1,4 liter på 75 kw/ 100 hk.
0-100 km/h: 14 sek.
Topphastighet: 187 km/h.
Vekt: ca 1200 kg.
5-trinns girkasse
Brukbar støydemping
fra motor. Baksetet best egnet til barn.

 5 stjerner i Euro NCAP

Golf-klasse.


Bilkjøp

 

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjons-sikkerhet både ved kjøp
av ny og brukt bil. I dag
kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner
i Euro NCAPs sikkerhetstest.


Bil

 

©
www.helping.no