Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 Reiseråd

Pass
Vaksiner
Medisiner
Reiseforsikring
Helsetrygdekort
Reisegaranti

 

Helårs reiseforsikring
er den billigste og beste løsningen på reiser.

Reiseforsikring som selges sammen med reisen hos reisebyrået er be-tydelig dyrere enn helårs reise-forsikring.

Stol ikke på at reise-forsikringen på kredittkortet dekker deg fullt ut.

 

 Flyskrekk

Finnes hjelp?
Vi tester DVD-kurs som kan hjelpe deg

.

 

 

 

Test chartereiser:
Gran Canaria: Meloneras

Las Meloneras er det mest eksklusive området du kan besøke på Gran Canaria og kalles "luksusstripen". Området ligger ved den kjente Maspalomas-stranden og er det beste du kan velge om du ønsker deg god standard uten å sprenge budsjettet på Grand Canaria. Her ligger flere store hoteller med fire og fem stjerner på plakaten. Området består hovedsakelig av nybygg som er vel tilrettelagt med butikker og restauranter.

Av Gunnar Christensen

Vi testet en pakketur ei uke i april - påsken 2011 til Gran Canaria med Star Tour på hotell Hotel Lopesan Costa Meloneras. Et stort og flott firestjernes hotell ved havet med storslagen parkanlegg med over to tusen palmer samt 8 svømmebasseng og en stor gjestekapasitet.

Samtidig memoreres tidligere charterreise til øya desember 1989 med Apollo. Se "TIDLIGERE TEST: Grand Canaria"

 Reisemålet: Las Meloneras

Las Meloneras er et nybygd hotellsentra med flott strandpromenade langs havet. Her ligger de beste hotellene på rad og naturligvis med tilstrekkelig med butikker innimellom.

Maspalomasstranden (bildet) like ved Meloneras er så stor at du alltid finner deg en usjenert grop i de store snaddynene som nærmest er å betrakte som en ørken med strandlinje mot havet. Det er en fin fottur å gå fra Las Meloneras til Ingles på den andre siden av stranden. Standen patruljeres av lokalt politi og badevakter for badegjestenes sikkerhet. I tillegg kan det kjøpes forfriskninger på små barer langs stranden. Dette er en fantastisk stor og flott sandstrand. Badetemperaturen i april var meget behagelig.

Været:

Været betyr mye for en chartertur ment som "solferie".

I ukeperioden 20. til og med 28. april 2011 hadde vi tre soldager med lett skydekke og en regnværsdag på avreisedagen. De øvrige dagene var overskyet oppholdsvær.

Star Tours representant bekrefter at været både på Grand Canaria, Lanzarote og ellers på Kanariøyene er ustabilt om vinteren og at du aldri er garantert å få fint vær her i vinterhalvåret.

Les også:  Lanzarote Bare en soldag på ei uke



 Hotellet: Hotel Lopesan Costa Meloneras

Hotel Lopesan Costa Meloneras


Hotel Lopesan Costa Meloneras er et flott og stort hotell. Hotellet har fin atmosfære og beliggenhet med flott utsikt over sjøen. Servicen på hotellet er helt topp. Likeså maten som er variert og med rikholdig mengde og utvalg. Renholdet både på rommet og ellers på hotellet er helt i toppklasse og rommene er fine og med flott bad. Betaler du ekstra for havutsikt vil du nyte en flott utsikt vel verd ekstra slanter.

Oppholdet på hotellet ble kjøpt med frokost og middag hvilket betyr at disse måltider er inkludert i prisen. Hotellet er bedre enn andre fire-stjernershoteller vi har testet og er et 4+-hotell, derfor gir vi hotellet fem soltegn.

Men Star Tour disponerer bare rom på bakkeplan og i kjelleretasjen her får vi opplyst ved ankomst. Det fikk vi ikke vite noe om da vi booket med håp om høyere etasjer og sogar litt havutsikt. Rom på bakkeplan ansees oftest som minst kurant. Her vandrer folk forbi og man føler ikke at man har så bra privatliv i denne etasjen. Innbruddsrisikoen er jo også større på bakkeplan selv om vaktholdet var bra på dette hotellet.

Hotellet ordnet likevel opp for Star Tours manglende service og opplysning om hotellet ved å tilby to rom i tredje etasje som ble ledig fra andre døgnet. Disse rommene hadde til og med havutsikt. Dette er et hotell du bør booke direkte ikke via et fordyrende mellomledd som Star Tour som i tillegg ikke er ryddig nok til å gi deg rett informasjon.

 Hotellet er svært populært hos engelske og tyske turister og der finnes en rekke positive gjestekommentarer på hotellet på internett. Dette hotellet får du lyst til å besøke igjen

 Flyreisen Tui
Flykomforten er ikke bedre nå enn da vi fløy til Kanariøyene på 1970-tallet. Fremdeles flyr den gamle, men trange Boeing 737 deg om du reiser med Star Tour som eier flyselskapet Tui. Hyggelig mannskap oppveier noe, men Boeing 737- flåten til Tui er trang og har ikke den komforten som andre flyselskap kan tilby. Denne gang stilte selskapet med en ny 737-maskin, men med de samme filmene til underholdning som vi så på vei til Lanzarote 2 måneder tidligere. Kanskje behov for å skifte ut også filmene?

Flysikkerhet og bedre komfort blir stadig viktigere for oss forbrukere i et marked der også useriøse flyselskap med høyere ulykkesrisiko frakter passasjerer til reisemål fra Norge. Flyulykker med store tapstall minner oss om hvor viktig flysikkerheten er. Sjekk derfor flyenes alder og eierforhold om flyselskapet på nett.

Flyskrekk
Flyselskapenes personalpolitikk er også viktig for flysikkerheten. Det er ikke underlig at 20 til 25 % av befolkningen har flyskrekk når vi får presseoppslag om at piloter sovner på jobb i luften på grunn av for lang arbeidstid. Når selv pilotene mener dette går på flysikkerheten løs, bør vi som forbrukere engasjere oss siden undersøkelsen gjelder piloter i SAS og Norwegian. Se NRK oppslag den 9. februar 2011:
www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7495830

Også værvarslerne bør tenke seg om når det gjøres presseoppslag om ekstremvær og advarsler om dårlig flyvær. Før hjemreisen ble vi møtt med et skremmende oppslag om dårlig vær på hjemreisen. Se oppdatert oppslag på Storm fra 2. februar 2011:
www.storm.no/nyheter/ut-og-fly-i-helgen-hold-deg%20fast-3402608.html Oppslaget er i seg selv nok til å gi flyskrekk når du står på flyplassen og leser dette klar til avgang. Da føler du deg som et gissel. Takket være proff hantering av flyselskapet ble vi beroliget og det viste seg at flyreisen ikke ble utsatt for dårlig vær. Det var bare dårlig og feilaktig værvarsel fra www.storm.no. Samlet skårer derfor flyselskapet Tui tre soltegn.

Flygernes arbeidsforhold og flysikkerhet har fått stor mediaoppmerksomhet. Dette fordi opplysningene om trette piloter på jobb skremmer. Med egne utsagn rokker pilotene nå ved vår forestillinger om flysikkerhet: Opplevelse av sikkerhet og følelse av trygghet på flyreiser. Hvem tør fly med en pilot som har vært på jobb i 12 timer? Liksom hvem tør bli operert av en kirurg som har være på jobb i 18 timer? Problemet er at vi ikke vet om dette når det skjer. Bør vi ha krav på å vite dette? Les mer på:
www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7498171

www.nrk.no/nyheter/norge/1.8010558

Star Tour Totalinntrykk

Og selv om hotellet var topp på alle måter så er det ikke et 5 stjerners hotell som Star Tour selger det for å være: Som det fremgår av bildet over. Hørte jeg feilinformasjon?

Star Tours representanter på Grand Canaria var som en parodi. Du viste ikke om du skulle le eller gråte. Etter drøye fem timers flyreise setter du støle føtter på bakken og forventer profesjonelle og uthvilte Star Tour-representanter som ønsker deg velkommen og busser deg til hotellet. Det kan du glemme om du reiser med Star Tour:

Først ankommer vi en kvinnelig dansk guide som gir beskjeden. "Buss nr. 9 har ikke ankommet gå til Star Tour-luken i andre enden av korridoren. Stadig flere fra flyet kommer etter oss for å reise med buss 9. " Der venter og venter vi til en norsk guide tilfeldigvis kommer forbi. Vi viser henne billetten:
- Er buss 9 kommet?
- Dere skal ikke med buss 9, men buss 4 den er klar til avgang nå.
- Den danske guiden.....
- Hun forstår ikke forskjell på svensk og norsk og ga dere derfor feil beskjed.

Ombord i buss 4 dukker en finsk kvinnelig guide opp. Hun unnskylder sin dårlige svensk med at nå skal vi få en fin velkomst-CD å høre på mens vi blir kjørt til hotellet av en den spanske sjåføren. Hun leverer sjåføren CD-en og forsvinner ut av bussen. Bussen kjører. Kun en høyttaler bakerst i bussen virker. Her kommer det en kraftig lyd. Det er CD-en som på svensk og dansk takker for oppholdet og håper vi har hatt et fint opphold på Grand Canaria. Og så lires ut alle rutinene for flyreisen hjem.
For en velkomst.
Er vi velkomne til Grand Canaria? Var disse guidene dopet?
Hvem har lyst til å dra på utflukter under oppholdet med slike folk?

På tilbaketuren blir vi hentet med samme CD også nå på dansk og svensk også denne gang med bare norske turister i bussen. Det er da du tenker - er Star Tour virkelig så dårlig på dette etter så mange år på Grand Canaria og etter så lang fartstid på det norske markedet?

Hadde ikke personalet TUI-flyselskapet vært så flinke på service ville vi gitt Star Tour kun ett solteng på denne prestasjonen. Star Tours team på Grand Canaria står til stryk.

Bestilling
Bestillingen hos Star Tour har en tendens til å gå "litt fort i svingene" ved telefonhenvendelse. Inntrykket er at selgerne går for raskt igjennom alt som har med standard å gjøre samt ting som gir påplusninger på prisen, men tar seg heller tid til en hyggelig ordveksling etterpå. Dette medfører ofte at det må gjøres endringer i bookingen etterpå og da er selger svært så travel og vanskeligere å få tak i. Ta deg derfor god tid i denne bestillingsfasen - ha skrevet opp alt som det skal spørres om før du ringer.Bestilling direkte på nett er best om du kjenner hotellet og reisemålet fra tidligere besøk.

Priser  
Charterreiser fra Norge har alltid kostet mer enn fra våre naboland. Og sammenlikner du også prisene med danske, engelske og tyske tur-operatører så ser du fort at vi nordmenn blir utnyttet når vi skal betale for våre charterreiser. Det best du kan gjøre er å plukke ut et hotell du kjenner eller føler deg trygg på og bestille hotellet direkte samtidig som du finner en billigbillett til reisemålet. Hos Star Tour har vi følelse av å betale mer enn nok for elendig service.

Helårs reiseforsikring er den billigste og beste løsningen også på slike reiser. Reiseforsikring som selges sammen med reisen er betydelig dyrere enn helårs reiseforsikring. Stol ikke på at reiseforsikringen på kredittkortet dekker deg fullt ut.

 

 

Innhold

TEST

 Flyreisen

 Reisemålet:

Hotellet:

Været:

Pris:

Totalinntrykk:
Star Tour

Poeng gies med antall
soltegn. Best poeng er
5 sol-tegn:
dårligst er 1:


Charter

 

 
I dag må du betale ekstra for å få mat på flyet og transport til hotellet noe som var en inkludert selvfølge tidligere. Dette mens prisene på det norske markedet har steget betydelig på charterreiser i de senere årene. Hørte jeg prissamarbeid? Se derfor etter muligheter for å reise på charterferie fra Danmark eller England som er betydelig billigere.

 
TIDLIGERE TEST:
Grand Canaria

Testen er basert på en ukes reise til Grand Canaria med Apollo fra Oslo. Testen er nå eldre enn 5 år og er derfor ikke referert i sin helhet og ansees nå utdatert.

 Flyreisen:

 Reisemålet:
Puerto Rico er for det meste sliten og støyete: Eneste fordel med Puerto Rico er at Amadoresstranden er 45 minutters fottur unna.

Hotellet: Niza
Dårligere apartementshotell enn omtalt i reklamen. Var ikke "barnevennlig" og rangert som 3-stjerners hotell. Senere er Niza nedgradert til 2 stjerners i Vings katalog.

Været:
Regn tre av syv dager i desember.

Pris:
Pris i forhold til kvalitet.

Totalinntrykk:
Et mareritt med Apollo.
Dårlig service og muntlig feilinformasjon ved kjøp.

Hotellet var så sterkt plaget av trafikkstøy døgnet rundt at det ikke var mulig å sove der. Sterkt trafikkerte veier på begge sider av hotellet og heldøgns buss-stopp rett utenfor soveromsvinduet. Busser kjørte opp bakkene bak hotellet så hotellet ristet.

Det eneste bassenget ved hotellet var uoppvarmet og iskaldt og 2 meter dypt og vi hadde med små barn. Flere familier med små barn var redd barna skulle drukne og voktet bassengområdet.

Apollo ga ikke tilbud om annet hotell å bytte til: Flere barnefamilier på hotellet kjempet en forgjeves kamp for å få byttet til bedre hotell, men Apollo løftet aldri en finger tross en rekke telefon-henvendelser. Apollos representanter var totalt fraværende på stedet.

Vi reiste hjem totalt utslitt etter ferien og har siden aldri reist med Apollo.

Apollos sentralledelse hadde
 i etterhånd ikke en gang en beklagelse på lager.

Reklamasjonsnemnda for selskapsreiser er et klageorgan som består av representanter for charter-reiser i Norge: Klagen på reisen fikk ikke medhold. Det etterlyses et mer uavhengige klageorgan i slike saker om kunder skal ha et rimelig rettsvern.

Stol kun på skriftelige opplysninger ved kjøp av charterreiser. Charterselgerne anbefaler alt uansett. Sjekk også andre nettsider og gjesteomtaler av hotell på forhånd.

 

Linker

Finn Reise: www.finn.no

Momondo : www.momondo.dk

Orbville: www.orbville.no

Kayak: www.kayak.com

Thomson: www.thomson.co.uk

Travellink: www.travellink.no

Restplass: www.restplass.no

Reisegaranti:
www.reisegarantifondet.no

 

Norske
taxfreeregler:

Brennevin/sprit/likør o.l.
over 22 % til og med 60%
- 1 liter


Vin o.l. over 2,5 % til og
med 22 % - 1,5 liter


Øl over 2,5 % (også sterkøl), eller rusbrus o.l. over 2,5 til og med 4,7 % - 2 liter


Sigaretter eller annen tobakk 8 (for eksempel snus) 200 stk eller 250 gram, eller 1,5 liter drikk med alkoholstyrke over 2,5 % t.o.m. 22 %. Sigarettpapir 200 stk

Hvis du ikke benytter tobakkskvoten kan du ha med seg 1,5 liter øl, rusbrus eller vin ekstra. Det er kun anledning til å bytte hele tobakkskvoten med alkohol.

Alkoholkvoten kan ikke
byttes i tobakk.


10 kilo kjøtt, ost og förvarer - men bare fra EØS-land


600 liter drivstoff - i bilens egen tank, samt 10 liter på reservekanne.


Verdier på tilsammen kr. 25.000,-

Ytterligere opplysninger:
www.toll.no
 

Hotell

 

Helse

 

Reiser

 

Fritid

 

Foto

 

©
www.helping.no