Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 
Volkswagen:

Boble

Caravelle

Golf 5
Golf 7

Passat

Tiguan

Touran

Up

Rust på VW

 

 

Test: Volkswagen Golf 7
Et nytt rustproblem?

Foto: Christoffer Jore Christensen
Tekst: Gunnar Christensen

Kjører du Golf 5 i dag vil du merke en forbedring på støydempingen, bedre seter og DAB-radio som standard på nye Golf 7. Bortsett fra dette så er kjøreopplevelsen ganske lik eldre utgaver. Bilen er på en måte kjent og det er ikke mye nytt å forhold seg til. Presses bilen vil du kanskje føle bedre kjøreegenskaper. Men så er det selvfølgelig også nye ting du ikke liker. Som den nye "handbrekka" - denne irriterende trykknappen. Skal du ha ei skikkelig handbrekke må du kjøpe Ford Focus.

Ikke prisgunstig
Denne Golfen er en 5-dørs Golf Trend 1,2 liters 85hk.TSI 4 sylinders bensinmotor og 5-trinns girkasse. Altså mindre motor enn Ford Focus som begynner serien bensinmotoren på 100 hk med ny 3 sylindret miljømotor. Med "teknikkpakke" på denne Golfen får du med 2-soners klimaanlegg, 15" lettmetallfelger, parkeringssensorer foran/bak og skinnratt. Alle som har prøvd bil med og uten klimaanlegg merker forskjellen - på varme sommerdager eller på vinterveien over fjellet. Klimaanlegg er også en sikkerhetsfaktor. Med dette ekstrautstyret på Volkswagen Golf er du raskt over det Ford Focus koster med 125 hk motor og betydelig mer ekstrautstyr - om du sammenlikner disse bilene når de var nye. Man kan derfor ikke kalle Golf prisgunstig.

Det kan være lett å takke ja til den nye "kurante" Golf 7 og glemme alle rust-problemene du har hatt og den dårlige forhandlerservicen du hadde med Golf 5. Golf 5 var jo ikke på langt nær godt nok rust-beskyttet. Det ble derfor kostbart å eie den. Så hva får deg til å tro at en nyere Golf-modell er bedre på rust? Det er ikke alltid slik at nyere modeller har bedre rustbeskyttelse.

Tillit
Nytt på rustbeskyttelse nå er at Volkswagenforhandleren tillater Tectyl-behandling på ny bil uten at garantien frafaller. Realitetene har nå innhentet Volkswagens arrogante forhold til rustproblemet; Mange har klaget og mange bilkjøpere har merket seg disse problemene. Med andre ord handler bilkjøp om tillit. Tillit til godt handverk og kompetanse. Og her får Volkswagen stryk på rustbeskyttelse. I tillegg må du kalkulere inn en kostbar service på rundt hundretusen km med registerreimskift på alle VAG-biler i Volkswagenfamilien, noe du slipper med f.eks. Toyota og Kia.

 Les om Volkswagens rustproblemer: Rust på VW

Bedre seter i Golf 7 var jammen på tide, for Golf 5 har svært dårlig sittekomfort i standard seter. Og DAB-radioen er rett rundt hjørnet i tid, så den ligger godt plassert i standardpakka på Golfen, fremfor å gjøre som Ford Focus av denne åprgangen der du må betale fem tusen spenn ekstra for en DAB-radio. Volkswagen gjør med andre ord mye riktig og de er i tillegg flinke med design. Så hvorfor er det så vanskelig å komme opp på konkurrentenes nivå når det gjelder rustbeskyttelse?

Baksetet
Designet gir baksetet gode, romlige forhold. Det er god plass og god høyde i baksetet og dørene er slik utformet at Golf 7 er bortimot best i klassen når det gjelder å komme seg inn og ut av baksetet på en behagelig måte: Når småbarn skal inn og ut av baksetet og mor eller far må bøye seg inn for å feste eller løsne sikkerhetsselen i barne-stolene. Når bestefar med stiv rygg og bestemor med gikta slipper å krype inn - som i mange av konkurrentenes biler. De fleste konkurrenter kniper ned på takhøyden bak og ødelegger dermed bakseteplassen både med innsteg og i takhøyde. Dette er pluss i boka for Golf og kanskje en viktig årsak til at Golf selger bra tross rustplagene. Mens vi snakker om baksetet så er Golf en fireseter ikke femseter. Bakseteplassen i midten bak har hverken plass eller nakkestøtte-høyde til en voksenperson - liksom alle biler i "Golf-klassen".

Sikkerhet
Sikkerheten er ifølge EURO NCAP på toppnivå med 5 stjerner hos Golf - testet i 2012. Nakkesleng-testen er også rangert i kategori blant de beste www.euroncap.com/results/vw/golf/500.aspx. Dette er åpenbart en trygg og komfortabel bil å kjøre i. I tillegg virker den solid og "godt skrudd sammen".

Konkurranse
Flest produsenter har bilmodeller i denne størrelsen og konkurransen er hard. Derfor er det ofte slik at du får mest for pengene ved kjøp av bil i
denne størrelsen fordi det er her bilprodusentene setter inn det tyngste markedsførings-støtet. Prøv minst fem biler før du bestemmer deg for nybilkjøp i denne prisklassen: Golf er en av bilene det er naturlig å prøve.

 
Les også: Kompaktbil

 

 

Innhold


 Bruktbiltest:
VW Golf 7

 
Fakta om testbilen:

Volkswagen Golf

2014 modell.
1,2 liter med 85 hk
fra en firesylindret
bensinmotor.

Femtrinns manuall girkasse.

NCAP-testet
med 5 stjerner


Bil

  Beste bilene?
  Bil til Barnas Paris
  Bil til Danmark
  Bilnytt
  Bilnyttig
  Bilord
  Biltest redder liv
  BMW 530 XD
  BMW X5
  Bobla
  Bok Styrkeprøven
  Bussduellen
  Citroën
  Cruise til Kiel
  Energi: Bilgass
  Farge-sikkerhet
  Flerbruksbiler
  Fritidsparker
  Ford Focus
  Ford Kuga
  Ford Mustang
  Ford S-max
   Førerkort i Norge
  Garmin GPS
  Grand Vitara
  Honda Civic 
  Kia Carens
  Kompaktbil
  Konbilen
  Landeveispirater
  Leasingbil
  Lettmetallfelger
  Lindesnes Fyr
  Mercedes Akl
  Nakkesleng
  NAF dyrest
  Opel Astra
  Opel Zafira
  Peugeot 5008
  Reiselyst
  Roma
  Rust på VW
  Saab
  Skoda-duellen
  Skoda Octavia
  Skoda Superb
  Stasjonsvogner 
  SUV
  Suzuki Gr. Vitara
  Trafikkskader
   Toyota Avensis
  Toyota Prius
  Toyota Rav4
  Volvo V40
  Volvo V70
  VW Caravelle
  VW Golf 5
  VW Golf 7
  VW Passat
  VW Tiguan
  VW Touran
  VW UP

 

Bilkjøp

 

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjons-sikkerhet både ved kjøp
av ny og brukt bil. I dag
kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner
i Euro NCAPs sikkerhetstest.


©
www.helping.no