Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 
Volkswagen:

Boble

Caravelle

Golf 5
Golf 7

Passat

Tiguan

Touran

Up

Rust på VW

 

 

Bruktbiltest:
Volkswagen Golf 5
Markedets dårligste bilseter?

Av Gunnar Christensen

Volkswagen Golf 5 har toppresultater på kollisjonstester. Det er en viktig årsak til å velge denne bilen. Men - hva med sittekomforten? Kan dårlige forseter være en sikkerhetsrisiko? Ja, mener mange - sitter man dårlig blir man fortere sliten.

Mange velger biler i denne prisklassen - også kalt Golf-klassen. Og før kjøpet leser vi ofte biltester. Og vi oppdager snart at biltesterne oftest får påkostede modeller når de store overskriftene skal skrives. Dermed går det mange hus forbi at en Golf i standardutgave har betydelig dårligere bilseter enn de utstyrstunge modellene testerne prøver ut.

 Ikke korsryggstøtte
Golfen 5 kommer utrolig nok med seter som ikke kan regulere korsryggstøtten. Du blir fort sliten på langtur med disse setene - de er rett og slett ikke gode å sitte i. For kjøper kan det fortone seg som et gåte at elektriske vindusheiser er standard, men ikke god sittekomfort.

Det nytter ikke å fortelle en Volkswagen-forhandler at Volvo har hatt seter med regulerbar korsryggstøtte som standard på alle sine modeller siden 1965: Da burde vel produsenten av denne bilen snart få montert dette viktige utstyret?

Comfort-utgaven har manuelt regulerbar korsryggstøtte. Mange har imidlertid hatt problemer med denne og forhandlere har måttet skifte komponenter i korsryggstøtta på bemerkelsesverdig mange Golf 5.

 Vindusheiser
Selgeren vil heller snakke om alt annet fint utstyr som er inkludert i prisen. Som de elektriske vindusheisene.....
- Elektriske vindusheiser?
- Ja, det er standard.
- Betyr det at det ikke er mulig å få denne bilen uten disse vindusheisene?
- Ja.
- Hva skjer hvis du havner i sjøen og du skal kjempe for å komme deg levende ut av bilen med kortsluttet elektrisk anlegg som har koplet ut vindusheisene? Hvordan får du da opp vinduene?
- Knuse vinduene.
- Da er det altså en hammer i bilen til dette bruk?
- Nei. Det er tilleggsutstyr.

Det blir komisk når et bilmerke profilerer seg med fem stjerner i sikkerhetstester på EuroNCAP mens andre sider ved sikkerheten er så lite gjennomtenkt.

At utstyr som elektriske vindusheiser priorieteres før god sittekomfort sier mye om Volkswagens priorieteringer.

Sikkerhet
Når sant skal sies så er det også mye detaljer som gir god sikkerhet ved denne bilen. I tillegg til kollisjonsputer, nakkestøtter til alle seter som alle i denne klassen nå har - så er bilradioen meget bra: Stor oversiktelig og lett å betjene under kjøring - og med bra lyd.

Golfen er dessuten godt skrudd sammen. Den er god å kjøre. Fin i designet og holder seg godt i bruktbilpris.

Men har du dårlig rygg advares mot denne bilen: Alternativet er å kjøpe et annet bilmerke i denne prisklassen med like god kollisjonssikkerhet - som har bedre seter enn Golfen.

Sikkerhet er ikke bare kollisjonstester......

Bruk
Motoren er sprek til å være en 75 hk. Til vanlig bruk er det faktisk nok med denne motoren i bilen. Bensinforbruket er som opplyst i brukerhåndboka, altså riktig angitt.

Barn som sitter i bilen klager over at de sitter så lavt at de lettere blir bilsyke enn i VW Passat 1998 der det er "lavere dashbord" og bedre oversikt.

Bortsett fra forsetene som ikke er gode å sitte i, så har bilen god kjørekomfort. Bilens ESP fungerer fint på glatt føre. Bilen tar seg forholdsmessig godt fram i alle vinterens utfordringer med forhjulsdrift.

Hadde denne bilen hatt regulerbar korsryggstøtte som standard ville det blitt fullt hus på forbrukertesten: Det er sprøtt å måtte betale rundt 30.000 spenn mer for Comfort-utgaven som har den sittekomforten som burde være en selvfølge i alle biler. Rygg unna Trendline-modellene av Volkswagen på grunn av dårlig sittekomfort.

Ikke reservehjul
Den nye Golf har ikke reservehjul. I stedet legges ved en "boks med dekkreparasjon" og en liten pumpe som koples til i sigarettenneren ved førersetet. Likevel må du skru av det punkterte hjulet og trille det bort til døra ved førerplassen: Ledningen er nemlig for kort til å rekke helt fram til hvert hjul: Dagens molbohistorie?

Hjulbrønnen er imidlertid gull verd for deg som vil bygge denne bensinutgaven om til gassdrift. Det gir billigere kjøring - til halv pris. Se Energi.

Så er det vindusviskerne på frontruta. Disse kan ikke vippes opp uten først å åpne panseret. Dette er upraktisk når frontvinduet skal vaskes.

Godt kjøp?
Golf 5 er en sikkerhets-revolusjon fra Volkswagen: Tidligere modeller har ikke hevdet seg når det gjelder sikkerhetsnivå. De har rett ut sagt hatt dårlig kollisjonssikkerhet. Det er derfor en gåte at Golf har vært en bestselger med tidligere modeller. Golf 5 er imidlertid et godt kjøp med hensyn på kollisjonssikkerhet skal vi tro sikkerhetstester.

I bileier-testene (se: De beste bilene) får Golf 5 en 17-plass hvilket er en relativt god plassering: Ja, denne bilen er et godt kjøp om du styrer unna Trendline-utgaven med dårlige forseter.

Volkswagen Golf 6 Oppgradering?


Golf 6 skal være en oppgradering av Golf 5: Her er bedre seter, mer støydemping og bedre stereo. Ellers er dette en Golf 5. At lyktene er designendret er smak og behag. Golf 7 kom i desember 2012.

Av Gunnar Christensen

Testbilen er comfortutgaven med en 1,9TDI Blumotion diesel som yter 105 hk.Grei motor til denne bilen. Testkjøring på landevei og i bykjøring gir en behagelig kjøreopplevelse og bilen vil nok befeste bestselgerlistene videre.

Golf er en av de bilene som gir best beskyttelse mot nakkesleng. Dette hevder det uavhengige tesorganisasjonen Euro NCAP. I tillegg har Golf 6 i likhet med Golf 5 fått 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest. Golf er dermed et trygt kjøp med hensyn på sikkerhet.

Bilpressen skrev at Golf 5 var dyr i produksjon og Golf 6 er billigere å produsere. Det er derfor spørsmål om kvaliteten nå er redusert. Det vil tiden vise. Golf 7.er enda rimeligere å produsere. Men hva med Volkswagens rustproblemer? Les; Rust på VW

 

Innhold

- Volkswagen Golf 5

. Volkswagen Golf 6

Forbrukertest:
8 år med Golf 5
1,4 - 75 hk Trendline

Bilen har nå gått 188000 km. De første 100.000 km var problemfri. Dette er bedre enn forventet ettersom Golf 5 modellen var relativt nyankommet ved innkjøp som nybil høsten 2004. Ofte er det mer tekniske feil på bilmodeller når de er nye på markedet, mens det er mindre feil på biler når bilmodellen har vært på markedet en stund.

Tekniske problemer
Før garantitiden gikk ut ble det tatt en test på bilen ved et uavhengig bilverksted. Bilen kom feilfri ut av denne testen.

Etter at garantitiden gikk ut
har vi skiftet bilradioen og varmeelementene/ termo-staten i forsete noe som ble dekket innenfor reklama-sjonstiden på 5 år.

Utrolig prisforskjell
På 130.000 km ryker en coil og det oppstår lekkasje i radiatoren. En måned senere ryket enda en coil. Hos merke-forhandler i Arendal Leif Gromstad AS kostet den første coilen kr. 1.430,- mens hos godkjent verkested annet sted i byen koster skifte av den andre coilen kr.735,-.. Dette er en utrolig prisforskjell.

Vi erfarer også stor pris-forskjell på 120.000 km servicen som innebærer skifte av registerreim. Merkeforhandleren i Arendal Gromstad Auto AS krever kr. 16.600,- for denne servicen, mens annet godkjent bilverksted i byen tar kr. 9.600,- for samme jobben.

Tekniske problemer
På 179.000 km i 2011 sviktet plutselig alle tre vindusviskerne og viskermotorene måtte skiftes.

På 188.000 km i 2012 må bakbremsene skiftes: Skiver, kalyptere og klosser. Dette mer på grunn av saltet på de norske vinterveiene enn litasje får vi opplyst. Mange kjente bilmerker sliter med samme type skade. Også her finner vi store pris-forskjeller mellom merke-verkstedet og andre verk-steder. Det er åpenbart at merkeforhandlere taper store inntekter på å prise seg for høyt.

Rustplager: Se
Rust på VW


I 2012 oppstår rust-problemer på kanaler og bakluke. 5-årsgarantien er utdatert, men fremdeles finnes 12 års garanti mot gjennomrusting. Vi tar rustskaden opp med forhandler som går inn for å skifte bakluka og reparere kanalene. VW-fabrikken har på grunn av produksjons-svakheter godkjent 70% dekning av denne skaden slik at bileier betaler kun 30% for å få dette utbedret.

Ny rust oppdages i 2013: Les mer på: Rust på VW

Dårlige korsryggstøtter
Flere som eier Golf 5 med regulerbar korsryggstøtte klager på at setene stadig går i stykker. Korsrygg-støtten er ikke laget solid nok i Golf 5. Forhandler i Arendal anbefaler kunder som er misfornøyd med setene i Golf å kjøpe Audi i stedet.

Piggdekk:
Nokia Hakkapallita 4 har vært en vellykket vinterdekkvalg til denne bilen. De ble kjøpt inn da bilen var ny høsten 2004 og er først skiftet ut til sesongen 2010-2011. Nye dekk til bilen nå er Nokia Hakkapallita 5. Disse dekkene er også meget gode på Golfen.

Tips vinterdekk:
Kjøp vinterdekk om sommeren eller like før forhandler pakker bort sommerdekkene og etter at den store pågangen av sommerdekkskifte er over. Da vanker det gode tilbud ved å ta noen telefoner til de aktuelle dekk-forhandlerne i ditt disstrikt. Sjekk tester på dekkene før du kjøper.

 

Bilkjøp

 



©
 www.helping.no