Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 
Ford:

Focus

Kuga

Mustang

S-max/Mondeo

 

 

 

 

Ford Focus:

 Ford Focus 2015 stv. langtidstest

Foto: Christoffer Jore Christensen
Tekst Gunnar Christensen

Helping.no har nå kjøpt inn denne nye Ford Focus 2015 stv. Titanium med 125 hk 1 liters 3 cyl. bensinmotor for langtidstest. Farge Race Red. Som kjent er rød den sikreste fargen ifølge ulykkesstatistikken. En viktig årsak til å velge Ford Focus er handbrekka:
Sjekk Den sikreste handbrekka

Bilen testes og oppdateres fortløpende på helping.
Her kommer fremover flere bilder og testresultater.

Ny modell av Focus er en facelift og forbedring av Focusen vi testet som Combi i 2013: Det er den samme bilen med ny grill, de samme gode kjøreegenskapene og en forbedret utgave av bl.a. bensinmotoren som har vunnet prisen "Engine og the year" tre år på rad.

Utstyrsmodell Titanium innebærer korsryggstøtte på førersetet, oppvarmet frontrute, DAB-radio med bluetooth, el-vinduer framme og bak, adaptiv crusekontroll og to soners klima for å nevne noe. Easy fuel systemet til Ford forhindrer at du fyller feil drivstoff på bilen. Men sensorer bak og speil som bretter seg inn ved parkering må betales ekstra for.

Denne utgaven har også ekstrautstyr som sikkerhetsnett for å beskytte mot løs bagasje ved brå oppbremsing, hengerfeste og gummimatter. Men Focus kan ikke leveres med annet enn sorte stoffseter: Trist farge som gir visuelt inntrykk av at bilen er mindre enn den egentlig er.

Ford Focus som leveres til Norge produseres ved Fords fabrikk i Tyskland. De fleste andre europeiske Forder som Mondeo, S-Max m.fl. produseres som kjent på Fords nye fabrikkanlegg i Spania. Jeg tør ikke kjøpe en bil som er produsert i Spania.

Ford markedsfører Focus som verdens mestselgende bil og har produksjon og markedsføring som dekker hele kloden. Bl.a i Kina selger Focus bedre enn de fleste.

Korsryggstøtte avgjorde
Da vi valgte Focus sto det mellon Peugeot 308SW og Focus stasjonsvogn. Begge bilene er meget overbevisende og relativt like selv om Peugeoten er litt billigere. Peugeotforhandleren hadde dessuten en bedre pristilbuds-presentasjon der det tydelig gikk frem hvilket utstyr prisen omfattet. På Focus var det vanskelig å orientere seg om hva som var del av utstyrspakka og hva som kostet ekstra og misforståelser oppsto. Dette førte til at vår bil ikke fikk med alt utstyret vi ønsket. Som sotede ruter for baksetet: Det trodde vi hørte inn under utstyrspakka Titanium.

Det var til slutt regulerbar korsryggstøtte på Focusen som avgjorde i Focusens favør. 308SW har en irriterende lyd på retningsviseren og kan ikke leveres med både korsryggstøtte og manuell håndbrekke. I ettertid skal det sies at korsryggstøtta på Focus har så liten reguleringsbevegelse at den er til liten hjelp. Focus lå dessuten en smule bedre an på kjøreopplevelse.

 Genialt drivstoff-inntak.
Fords Easy Fuel-systemet sparte meg alt første uka fra en kostbar ekstrautgift. Etter mange år med dieselbil gikk det en dag på refleksen at jeg grep dieselpistolen i stedet for bensinpistolen ved tankfylling. Fords geniale system som gjør det umulig å fylle feil drivstoff reddet situasjonen. Dette systemet burde alle biler ha. Som kjent kan det koste store summer å fylle feil drivstoff på bilen og starte opp.

Seter til besvær
Setene er denne bilens svake punkt. De er produsert i Italia og minner om Fiats tidligere dårlige seter som ikke tålte slitasje. Stoffsetet på førersiden hadde sømfeil ved levering og så derfor velbrukt ut ved første møte med bilen. Dette ble på garantien skiftet ut med nytt stoff, men etter denne jobben er det likevel bretter og førersetet så ut som om bilen er gammel og velbrukt. Etter siste garantireparasjon oppdages at stoffet ikke var festet skikkelig etter første garantireparasjon og derfor krøllet seg. Dette burde vært ordnet hos merkeforhandler ved klargjøring av bilen som ny til kunde. Fremdeles er der bretter på setet slik at setet ser mer velbrukt ut enn det egentlig er.
En av utlånsbilene var en demo combi av samme modell Focus. Også denne hadde et førersete som så temmelig slitent ut. Antakelig må en derfor tro at setene er et problem på nye Focus.

På 5500 km knekker hendelen som manuelt regulerer førersetet opp og ned. Når den har falt av ser man tydelig hvor tynn plastløsning dette er: Dette er ikke dimmensjonert for god slitestyrke. At Ford vil ødelegge et positivt totalinntrykk av denne bilen med å levere et førersete med leketøyskvalitet er ubegripelig.

På 7700 km svikter bilradioens mobiltelefonsystem. Tysk kvalitet? Ja, det var det vi trodde vi kjøpte.

Bortsett fra problemer med førersete og telefonering i bilen er denne bilen så langt meget bra. Men det bør den være etter bare 8000 km på telleren. Det er eierskapet videre som avgjør om Focusen og servicen er et godt kjøp.

Ford Focus 2013: Bedre enn forventet

Foto: Christoffer Jore Christensen
Tekst Gunnar Christensen

Dette er en bilmodell som overrasker positivt. Her er god kjørekomfort med flotte kjøreegenskaper og kraft nok så det holder fra en 3 sylinder 125hk bensinmotor: Følelsen av å kjøre en større og dyrere bil med god støydemping gjør denne bilen bedre enn forventet i Golf-klassen. Ja, du må lytte for å høre om motoren er i gang når du stopper opp.

Motoren er et kapitel for seg. Denne 1 liters motoren ble kåret til "Engine of the year" i 2012 og 2013 på grunn av ny teknologi som gir lavere forbruk og utslipp sammen med meget god yteevne. Motorjournalistene har latt seg begeistre av denne Ford Focus- utgaven. Etter en prøvetur forståes hvorfor.

Utstyr
Denne demobilen har utstyrsnivået "Titanum", manuell 6-trinns girkasse, el. førersete med manuell korsryggstøtte, 2-soners klimaanlegg m.m..

Man må også opp i øverste utstyrsnivå - altså "ST" for å få Xenonlys - som er så viktig for bedring av sikten og sikkerheten. Og DAB-radioen - som om få år er standard på eteren - er ekstrautstyr i denne årgangen, mens det er standard på VW Golf. Sover "utstyrssnekkeren" hos Ford? Likeså bagasjebeskytter bak baksetet og forsetet bl.a. på stasjonsvogna er ekstrautstyr - også dette er viktig sikkerhetsutstyr som kan forhindre personskader i en bil. Kanskje må utstyrspakkene justeres litt på Ford
Focus fremover? Og det har skjedd DAB-radioen er på plass.

Bildørbeskytterne er en fin løsning hos Focus: Den forhindrer skade på
bilen ved siden av i parkeringshuset.

Design
Ford er generelt flinke med design. Designet er flott på Focus. Designspråket gir uttrykk for kraft og estetikk både utvendig og innvendig.

Sikkerhet
Sikkerheten er ifølge EURO NCAP på toppnivå med 5 stjerner hos Focus - testet i 2012. Nakkesleng-testen er også rangert i kategori blant de beste hos:
http://www.euroncap.com/results/ford/focus/2012/430.aspx. Dette er åpenbart en trygg og komfortabel bil å kjøre i. I tillegg virker den solid og "godt skrudd sammen". Forghåpentlig fortsetter dette også etter at Ford flytter produksjonen i Europa til Spania?

Det er i tillegg slitestyrken og servicen på bilen som totalt gir fornøyde kunder når denne modellen av Focus fanges opp av kunde-tilfredshetsstatistikken. De fleste statistikker på kundetilfredshet viser at Ford har et forbedringspotensial her - sjekk helping.no/bestebilene.htm

Bestselgeren Ford Focus bør være på lista når du jakter på bil i Golfklassen. Her er det mye nybil og kjøreglede for pengene. Det er trygt å kjøpe nytt med 5 års nybilgaranti på bilen hvis din lokale forhandler er kjent for god service.

Link:

www.euroncap.com/results/ford/focus/2012/430.aspx.

De beste bilene

www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10056074

Les også: Kompaktbil

 

Innhold


 Nybiltest:
Ford Focus 2015 stv.

 Bruktbiltest:
Ford Focus 2013 combi

 
Fakta om testbilen:

Test:
2015 Ford Focus
Titanium, med 125 hk/3cyl. bensinmotor på 1 liter, 6 trinns manuell girkasse,
stv. med 5 stjerner i NCAP sikkerhetstest. Kraftigste bensinmotor i denne
serien er på hele 250 hk.

Standard på denne bilen
er en 100 hk bensin-motor på 1 liter/3 cyl. og oppover til 182 hk i denne motor-serien. Leveres også med 1,6 liters diesel fra 95 hk og oppover. Kraftigste dieselmotor yter 150 hk. Ford Focus finnes både som 5 dørs kombi og stasjonsvogn. Utstyrsnivåene hos Ford heter Trend+ som er standardutgaven, Sport, Titanum. Titanum X og ST.

Utstyrspakkene kan virke forvirrende på kjøper fordi alle bilmerker har forskjellige utstyrspakker med forskjellige navn.

Focus selges mest som combiutgave (bildet), men stv. gir veldig mye mer plass for pengene.

Foto Ford

 

 
Fakta om testbilen:

Test:
2013 Ford Focus
Titanium, med 125 hk/3cyl. bensinmotor på 1 liter, 6 trinns manuell girkasse, 5 dørs kombi med 5 stjerner i NCAP sikkerhetstest. Kraftigste bensinmotor er på hele 250 hk.

Standard på denne bilen er en 100 hk bensin-motor på 1 liter/3 cyl.. Leveres også med 1,6 liters diesel fra 95 hk og oppover. Kraftigste dieselmotor yter 163 hk. Ford Focus finnes både som 5 dørs kombi og stasjonsvogn. Utstyrsnivåene hos Ford heter Trend+ som er standardutgaven, Sport, Titanum og ST.

Utstyrspakkene kan virke forvirrende på kjøper fordi alle bilmerker har forskjellige utstyrspakker med forskjellige navn.

 

Bilkjøp

 

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjons-sikkerhet både ved kjøp
av ny og brukt bil. I dag
kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner
i Euro NCAPs sikkerhetstest.


Bil

 

Hotell

 

Fritid

 

©
www.helping.no 2013