Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

 Forbrukertest av

 Arrogant kjempe

Av Gunnar Christensen

Finn.no har vokst seg stor og sterk på din og min tillit over mange år. Ja, så stor er dette nettbaserte annonseorganet blitt at selvsikkerheten sniker seg inn i rekkene av medarbeidere og kundebehandlingen blir stadig dårligere samtidig som appetitten på å tjene mer på oss forbrukere vokser.

Hvem husker ikke at finn.no tidligere utestengte oss vanlige forbrukere fra å annonsere boligen vår på deres nettside. Slike annonser var forbeholdt eiendomsmeklerne som sikkert betalte noen ekstra slanter for å få dette til. Dette er nå rettet på. Men kundebehandlingen er fremdeles arrogant og servicen er dårlig. Dette fikk vi erfare:

Hyggelig å annonsere?
Annonsekampanjen som finn.no kjører i TV-kanalene gir oss inntrykk av at det er så enkelt og fremfor alt hyggelig å annonsere på finn.no. Ja, rydd loftet ditt og garasjen med og legg det du ikke trenger inn i en annonse på finn.no. Det er så enkelt og greit. Og det smiles og smiles i reklameinnslag etter reklameinnslag.

Ja vel. Så prøver vi det. Her er fire piggdekk, en vask med blandebatteri, et gammelt kamera, ei brukt kjøkkenvifte, ei lita jolle - det ble hele ni rimelige småting som kunne være greit å rydde bort. Det ble sogar lagt inn bilder av tingene på rubrikken "Torvet" under samlebetegnelsen "Annet" siden det er forskjellige ting. Annonsen ble betalt på nett ved å belaste telefonregningen.

"Kontroll"
Så er det noe som heter "kontroll" av annonsen på finn.no. Forståelig nok må man ha et kontrollorgan som siler ut uønskede annonser for eksempel innsendt av mennesker med uærlige hensikter etc. Det forstår alle. Men da vår uskyldige annonse ga resultatet "ikke godkjent" ble vi en smule forundret.

- Del annonsen i to, for her er for mye i samme annonse var tilbakemeldingen fra finn.no sin anonyme medarbeidere: "Anonyme" for navnene kommer ikke frem i tilbakemeldingene. Det er nok lettere å gi dårlig service når man slipper å skrive navnet sitt under beskjeden. Her står kun "hilsen finn.no".

Hvorfor må man dele opp annonsen med disse småtingene i flere deler? På nettannonsen er der jo plass nok til en mengde både bilder og tekst. Og søker du etter noe av det som annonseres så bruker mange søkerordet og får da linet opp alle relevante annonser. Skriv for eksempel "snøfreser" i søkerordet så dukker alle annonser som inneholder dette opp for deg.

Forskjellsbehandling
Og. Hvem har ikke sett firmaer på finn.no som samler sammen mange ulike ting i fra ulike "kategorier" i samme annonse. Og det "godkjennes" og ligger på nett. Hørte jeg ordet "forskjellsbehandling"? Dette er ikke nevnt i den blide TV-reklamen.

Så tar vi to ting fra vår annonse over på en annen annonse under rubrikken "båt" og prøver igjen på godkjenning. Da dumper det et regelverk ned i "innboksen" på e-mailen. Det inneholder i korthet formaningen: Hold deg stengt til kategoriene. Hva? Så mange annonser på disse billige småtingene? Er dette en medarbeider som har en dårlig dag? Det ble forsøkt flere ganger å få annonsen godkjent etter at den var delt i to.

Det er da takraset går. Plutselig og uten forvarsel forvinner vår bruker og andre annonser som løper på finn.no fra nett. Et kundeforhold siden 2001 er slettet!

"Suspendert"
- Du er "suspendert" på grunn av regelbrudd, opplyser Lars Vinden i finn.no på telefonen. Dette etter en henvendelse til pressekontoret i finn.no med ønske om en forklaring.

Det høres ut som vi har begått en kriminell handling? Vinden medgir at dette er en drastisk reaksjon, men å beklage noe av finn.no sin dårlige kundebehandling er han ikke ydmyk nok til å gjøre.

- Vi krever at kategoriene følges nøye fordi vi tjener mer på det, sier Vinden ærlig. Dette innebærer i praksis fem annonser på disse småtingene våre. Vinden legger til at det blir lettere for brukerne slik. Glatt overser han da at finn.no som nevnt har temasøk som løser den floken.

Nå forstår vi dette om finn.no: Her er en nettkjempe med en solid appetitt på å tjene mer uten å gi god service tilbake. Liksom "Onkel Skrue" i Donald Duck. Hvor er rausheten som vi forbinder med god service? En nettkjempe som fremdeles forskjellsbehandler næringsdrivende fremfor privatforbrukere. Er det slik vi vil ha det? Er det dette vi har støttet siden starten i 1999 med å annonsere og bruke finn.no?