Retro design

  Aktuelt
  Alternativer
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 


Helping-magasinet

Organisasjonsnr.
997604830

Kontakt
Annonse

©
Copyright

På nett siden 2001

Bil på gass, el, hybrid, bensin eller diesel?
Hva er mest miljøvennlig energi? 

Spesialeffekter og webdesign Hallvard J. Christensen
 Av: Gunnar Christensen

Du behøver ikke investere i en ny hybridbi eller elbil for å kjøre billig og miljøvennlig: Bil med bensinmotor kan bygges om til gassdrift . På gass kjører du for omkring halvparten av hva bensin koster.

En bil på gass forurenser mindre og ikke i det hele tatt avhengig av typen gass. Bensinbiler kan etter en liten ombygging kjøres direkte på propangass. Men hvorfor er gass så lite brukt i Norge? Flere andre europeiske land har kjørt på gass i flere tiår.  Avgiftskutt og andre fordeler på el-biler er nok svaret.

Kjører du el-bil eller ladbar hybrid?
Hva med prisutviklingen på strøm fremover og hvor ren er engentlig strømmen i et europeisk strømsamarbeid? Atomkraftverk og kullkraftverk for å nevne noe. På positiv side er utviklingen av solenergi og vindkraft/bølgekraft. Men prisen på strøm fremover presses oppover når stadig mer er avhengig av strøm.

Hydrogenbilen er også en form for elbil. Har vi glemt at gass fra søppelfyllinger er det mest miljøvennlige drivstoff for biler?

 Energiøkonomisering?
Fokuset er nå ensidig på å produsere nye biler med sterkere innslag av el-kraft , såkalt hybrider og el-biler. Å øke produksjonen av nye biler gir betydelig klimaforurensning. Er dette energiøkonomisering? Har vi mistet evnen til å tenke helhetlig?

Helsekonsekvenser
Og hva med de helesemessige konsekvensene av el- og hybridbilene som kjører rundt med en stor batterikapasitet? Ingen har ennå utredet helsekonsekvensene av den elektromagnetiske strålingen i slike biler.

10 år med Gass
Geir Vaagsnes ved Friluftsrådet Sør i Arendal fortalte i 2007 til avisen Agderposten om ti års problemfri erfaring med å kjøre en Mercedes Gelenderwagen bensin-utgave på propangass. En bruktbil han bygde om selv.
- Bilen går jevnere, renere og billigere på gassdrivstoffet og det er mulig å tanke gass i de fleste byer i Norge. I disse ti årene har jeg stort sett ikke hatt behov for å kjøre på bensin, uttaler Geir Vaagsnes nå til helping.no.

Metangass - propangass
- Da jeg bygde om bilen hadde jeg et håp om etter hvert å kunne kjøre på metangass fra søppelfyllinga. Metangass har enda lavere CO2 ? utslipp enn propan. Dessuten er metan 21 ganger mindre drivhusfremkallende enn CO2. I prinsippet ville det bety at bilen ble en 0-utslippsbil og faktisk bidro til å redusere det totale utslippet av klimagasser, hevder Geir Vaagsnes.

Flere verkested bygger om bensinbil til gass:
Betydelige besparelser - sjekk pris på flere verksteder.
En ombygd bensinbil vil kunne kjøre på både bensin og gass. På gass er forbruket litt høyere enn bensin og effekten av motoren blir en smule redusert.
Norske priser på ombygging er høyere enn i utlandet. Det kan lønne seg å ta en utelandstur for å spare penger på denne ombyggingen. Men garantien på arbeidet blir mer komplisert ved ombygging til gass i utlandet.

Dieselbiler på gass?
Det er mulig å bygge om også dieselbiler til gassdrift. Teknologien finnes. Mye tyder på at det nå vil bli produsert ombyggingssett til dieselbiler, opplyser en forhandler for propangass til helping.no.

Garanti på nybiler med gass.
Vi har så langt ikke funnet mange bilmerker som leverer ny bil ferdig ombygd til gassdrift fra fabrikk. Volkswagen Caddy fra 2009-modellen er et hederlig unntak: Den kommer med bensin/gass levert fra fabrikk.

Hos Toyota i Arendal får vi opplyst at alle motorgarantier på en ny Toyota faller bort når bilen bygges om til gassdrift. Likevel har enkelte kunder bygd om til gass på merkeverkstedet, får vi opplyst.

 Hos Mitsubishi i Arendal opplyses derimot at garantien på 5 år gjelder på en ny Mitsubishi som bygges om til gassdrift:
- Vi kan ikke se at det skulle gjøre noen forskjell på garantien om bilen går på gass eller bensin, uttaler forhandleren til helping.no. Vi har til og med fått vurdert hvordan den nye bestselgeren Mitsubishi Outlander, kan bygges om til gassdrift av fagfolk på dette området.

Sjekk derfor med din forhandler om garantien på en ny bil fortsatt gjelder om du bygger om bilen til gass. Den tryggeste og beste handelen får du naturligvis der garantiene gjelder uansett bensin- eller gassdrift.

Så lenge vi får vinterstrøm fra atomkraftverk og kullkraftverk i Europa må det være lov å vurdere noe annet enn el-bil, hybrider og hydrogendrift.

Drømmebilen - miljøvennlig på metangass
Drømmebilen kjører på miljøvennlig drivstoff med o-utslipp til en lav pris. Og den finnes i dag. Bygger du om en vanlig bensindrevet bil til gassdrift for propan og er heldig å få kjøpt metangass til den i stedet for propan, så har du denne drømmebilen med til tilnærmet o-utslipp. Metangass burde ikke koste mer enn propangass, d.v.s. halvparten av bensinprisen.

Dagens teknologi gjør dette mulig for en vanlig forbruker. Så hvor er regjeringen? Hvorfor blir det ikke lagt til rette for salg av metangass til bilbruk? Landets søppelfyllinger kan produsere mengder metangass. Og hvis man ønsker miljøvennlig biltrafikk med o-utslipp: Hvorfor tilrettelegger ikke regjeringen for ombygging av bensinbiler til gass og styrer utviklingen i denne retningen med avgiftssystemet? 

Tenk over hvor avhengig vårt samfunn er av strøm. Bryter strømtilførselen sammen må vi ha andre alternativer og teknologi til å finne erstatning for strøm.

Linker: Info om bruk av gass i kjøretøy:
 www.gassforum.no

www.gassmagasinet.no

Oversikt over gassstasjoner i Norge:
www.gjelstenli.no/lpg/FyllestasjonerNorge.htm

 Miljørevolusjon i bilparken:
Hydrogenbiler

Toyota FCV R Hydrogen konseptbil.

Mange har merket seg Honda FCX Clairity testen i California av det kjente engelske TV-programmet Top-Gears "Captain Slow". Denne bilen drives av en 146 hk elektrisk motor som går på komprimert hydrogen. Utslippet fra denne bilen er ren vanndamp. Det tar 3 minutter å fylle tanken med komprimert hydrogen og på denne tanken kan man kjøre 435 km med en aksellerasjon som en vanlig bil med like sterk motor og samme vekt som dagans bil. Dette fremstår som den mest interessant fremtidsbil til nå.

Likevel satser tilsynelatendse de fleste bilprodusentene nå på hybrid og el-bil. Men på bakrommet jobber alle produsentene på høytrykk i det stille med hydrogenbilen.

Flere bilprodudenter satser nå på hydrogenbilen. Alt i 2015 kommer hydrogenbilene på det norske markedet, forhåpentlig med en prislapp som selger. Utbyggingen av hydrogen på pumpene er i gang i Norge.

Hydrogenbilen vil fungere som bilen vi kjenner i dag. Både med trekkraft og utforming. Forskjellen er at hydrogenbilen har null-utslipp. En bil som bare slipper ut forurensningsfri vanndamp må man kalle "drømmebilen".

Toyota har drevet busser på hydrogen i to tiår. Mercedes har siden 2011 kjørt "verden rundt" med hydrogenbil for å sette focus på denne bilen.

Fremtidsbilen?
Hybrid og elbilene har store batterier som man ennå ikke aner den helsemessige konsekvensen av. Dette kan bety at veien fremover er en litt famlende: Hydrogen, gass, biodiesel, multifuel, strøm? Det kan lønne seg å vente med å kjøpe bil? 

Store endringer over kort tid kan gi store prisfall på biler. Lønner det seg da å lease bil?

Og er teknologien ferdig utviklet for driftssikkerhet når den kommer? Teslas problemer med norsk vinterkulde ble en tankevekker. Eksplosjoner på el-biler? Selges det nå så mange elbiler at det vil forhindre hydrogenbilen om den viser seg å bli bedre?

Biodiesel
- på bekostning av matproduksjon?

Det er de eldre dieselbilene uten rensefiltere som går best på biodiesel. Likevel belaster nå regjeringen disse bilene med øket årsavgift - helt siden 2008.

Har du en dieselbil kan den gå på biodiesel uten ombygging. Haken ved biodiesel er at det går ut over matproduksjonen i verden hvilket rammer særlig u-land: Jordbruk omstilles fra matproduksjon til produksjon av biodiesel. Det presser opp prisene på mat fordi det da blir mindre mat på markedet.

Det arbeides nå derfor med alternative løsninger for produksjon av biodiesel som ikke skjer på bekostning av matprodusjon.

 Alt du trenger på dieselbilen er å sjekke med forhandler hvilke typer biodiesel du kan bruke. Flaskehalsen nå er distribusjonen av biodiesel til dieselbiler.

Når du velger å bruke ren biodiesel på bilen så undersøk først hvilken type biodiesel du må ha. Her er det snakk om å velge den type biodiesel som passer for bilen din. Og her er det råvarene som er brukt for å fremstille biodieselen som er avgjørende for hva du kan kjøre på. Det er også snakk om en DIN-norm på biodieselen - altså en kvalitetesspesifikasjon på biodieselen. Sjekk også garantien på bilen opp mot bruk at biodiesel.

 Man må regne med å skifte filtere litt oftere med bruk av biodiesel, hevder NAF i Bergen som i lengre tid har kjørt egne biler på biodiesel og dessuten selger biodiesel fra sitt anlegg i Bergen.

En miljørevolusjon av bilparken er i gang og i løpet av få år er mye forandret på dette felt. Dette betyr i praksis at det kan lønne seg å vente lengst mulig med å skifte ut bilen.

Den Norske bil-politikken
 Regjeringen la i 2007 bilavgiftspolitikken til rette slik at vi fikk flere dieselbiler på veien. Dette fordi disse kan kjøres direkte på miljøvennlig biodiesel uten noen form for ombygging. Det regjeringen ikke sa noe om i 2007 var at i 2008 kom det øket årsavgift på dieselbiler uten katalysator. Dette betyr at avgiftspolitikken i Norge omkring såkalte miljøvennlige alternativer for bil er uforutsigbar. Det ulogiske her er at de eldre dieselbilene uten rensefiltere går best på biodiesel. Likevel har regjeringen nå belastet disse bilene med øket årsavgift. 

Så kom elbilpolitikken med en rekke fordeler for elbiler som nå reverseres.

Dette betyr at den norske avgiftspolitikken på biler er uforutsigbar og det er liten tvil om at mange nybilkjøpere er stresset og usikker på bilvalget. 

 


 
Innhold


- Bensinbiler
gassdrift

- Biodiesel til bil

- Miljørevolusjon i bilparken?

- Hydrogenbilen

- Fremtidsbilen

 

 
Hybrid- og elbilene
kjører
rundt med en
stor bat
terikapasitet:

Ingen har ennå utredet
den elektromagnetiske strålingen i slike biler:
Er den helsefarlig?


 

Dagens produksjon
av biodiesel går på bekostning av matv
areproduskjonen: Det er nå nærmest umoralsk å kjøre på biodiesel.

 

 
Spørsmålet er nå om bensinbilene med gassdrift på kort sikt
seiler opp som den
beste løsningen både
fra et miljøsynspunkt
og et økonomisk synspunkt?

 

 
Fremtidens miljøvennlige drivstoff?

Om få år vil biler kunne leveres med motorer som kan bruke flere typer drivstoff. Ved nyinvesteringer i bil, båt eller fyringsanlegg i bolig er det viktig for deg å satse på fremtidsrettet teknologi - det betyr i praksis motorer som kan gå på miljøvennlig drivstoff. Da vil verditapet på investeringen bli mindre, driftsutgiftene lavere og miljøet rundt deg blir bedre - samtidig som alle vet at det blir stadig mer avgifter og restriksoner på forurensende maskiner med miljøskadelig utslipp fremover.

 
Motorprodusenter er
i gang med å omstille
seg til fremtidens miljøvennlige drivstoff. Betydelig forskning rettes mot denne utfordringen. Men de beste løsningene på
kort sikt ligger i driv-
stoff som kan brukes direkte på motorene
som alt er i markedet - direkte eller etter en mindre ombygging.

 

Bilkjøp

 

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

 


Bil

 

©
www.helping.no