Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 
Volkswagen:

Boble

Caravelle

Golf 5
Golf 7

Passat

Tiguan

Touran

Up

Rust på VW

 

 

VW Caravelle

Av Gunnar Christensen

Prisen har mer enn doblet seg siden nittitallet. Det er derfor relativt få Caraveller på veien nå etter at "kombiavgiftsklassen" ble fjernet. Med personbilavgift på denne bilen er det få som kjøper. Volkswagen selger mest varebiler av denne typen og da med navn Transporter.

Vi testet bilen fullastet med 5 personer inklusive bagasje på en rundtur i Danmark. Totalt omfattet testen 640 km med både by- og landeveiskjøring.

Caravellen har en toliters turbodiesel som gir 75 kw. 5-trinns manuell girkasse. Drivstofforbruket var totalt 58 liter. Ikke veldig imponerende. Det betyr at drivstofforbruket er omtrent som nittitalls-modellen pluss litt mer. Dette har nok sammenheng med at Caravellen er blitt litt større og tyngre siden da og motorkrafter er således oppgradert. Men motorteknologien burde kunnet gi bedre forbruksverdier.

Det er montert inn en langt bedre sittekomfort siden nittitallet og bilen er mer støydempet. Men forsetene har fremdeles ikke regulerbar korsrygg-støtte. Et klimaanlegg og sota vinduer er en vesentlig forbedring. Nittitalls Caraveller uten sota ruter og klima var varme som bakerovner i sommer-varmen. Kjøreegenskapene er også oppgradert. Dette er nå en meget behagelig bil å kjøre. I tillegg: Å sitte høyt i trafikken er et fortrinn. Det gir bedre oversikt. Men er den verd prisen?

En ryggesensor piper lett bare du setter bilen i revers og er ikke til annen hjelp en å stresse deg. Et ryggekamera i denne bilen ville derfor vært å foretrekke.

Et elektronisk kart saves også. Å finne fram i boligstrøk i f. eks. Aalborg er ikke lett. Det er imidlertid langt rimeligere å kjøpe kartleser som løst utstyr framfor å betale for å få dette fastmontert i bilen.

Man må konkludere med at bilen har priset seg ut av markedet. Caravellen koster mer enn markedet er villig til å betale. Se hva annet du kan få for 6 til 7 hundre tusen spenn og du forstår hvorfor denne bilen blir taperen.

Bruktbiltest:
15 år med Volkswagen Caravelle 2,4 diesel 1995 modell

Etter mange års bruk er dette fortsatt en solid og praktisk bil med god kollisjonssikkerhet. Dette er første årgang Caravelle med airbagg. Se opp for rust på eldre Caraveller.

Av Gunnar Christensen

Her går det inn fem voksne sykler og all bagasje på en familietur til Danmark. Du har aldri bruk for takgrind eller henger.

Det dårligste ved denne bilen er setene. Forsetene er original fabrikkmonterte seter. De er elendige. Ta med sofapute til korsryggen for her er ingen reguleringsmuligheter. Bortsett fra setene er bilen utrolig praktisk.

Baksetet på denne kombien er en norskprodusert setebenk med plass til fire i bredden. Alle setene har nakkestøtte og 3 punkts seler, men sittekomforten er også her dårlig. Verre enn forsetene.

Konkurrenter
Andre combi-biler i samme klasse som Mercedes Vito, Voyager og Toyota Hi-Ace hadde på den tiden enda trangere og dårligere seter. I tillegg har Mercedes Vito i ettertid vist seg å være en teknisk katastrofe med mange misfornøyde kunder. Det samme gjelder Voyager. Toyota Hi-Ace er ubrukelig på norsk vinterføre med bakhjulsdrift noe de nye Vitoene også har fått på siste utgave. Dette betyr at Caravellen i praksis ikke har konkurrenter.

Tekniske problemer
Denne bilen har gått 220.000 km og teknisk sett er den en positiv erfaring. Det har vært lite tekniske problemer: Gløderne røk på 30.000 km (de burde holde minst til 100.000 km) og tre av fire motorfestebolter var falt ut på 90.000 km-servicen. Dette er det eneste som må kalles uvanlig og overraskende. At 200.000 servicen ble dyr var forventet med skifte av registerreim - hele kr. 15.000,-.

Bilen er plaget med feil på varsellampene: De kan begynne å blinke og varsle feil uten at det er feil på annet enn instrumentlyset. Så er det rusten da. Det er dyrt å lakkere hjulbuene når det kommer rust etter steinsprut. Hele kr. 10.000,- koster en behandling og lakkering av alle fire hjulbuene på denne bilen. Dette er gjort hele tre ganger på denne bilen.

På 168.000 km i 2007 måtte alle sikkerhetsselene i baksete skiftes. To av dem gikk plutselig i stykker og de to neste fusket. Det ble en drøy pris kr. 5.500,-.. Det er åpenbart at den norskproduserte bakseteløsningen fra Suveren Rørmøbler på kombiutgaven ikke holder samme kvalitetsmål som bilen ellers. Firmanavnet "Suveren" får dermed en komisk bismak.

Utvendige speil er et problem på Cravellen hvis de må skiftes: De faller ofte av innen ett år etter at de er montert. På høyre side har speilene på denne bilen falt av 8 ganger, på venstre 3 ganger. Forhandler medgir at dette er et problem på både Caravellen og Transporteren. Ta derfor vare på kvitteringen når du må skifte speil på bilen: Det er garanti på dette hvis forhandler monterer speilene.

Speedometerfeil fulgte med bilen da den var ny: Mellom 5 og 7 km for lite viser fartsmåleren på denne Caravellen. Er dette gjort med hensikt for å dekke over at motorstyrken på 78 hk er litt svak for denne bilen?

Serviceproblemer
I 2010 ble bilen påkjørt av en stjålet BMW med tre mindreårige barneversbarn på rømmen. Dette betydde en forsikringssak og medførte at sidedøra for baksetet måtte skiftes. Da fikk vi igjen erfare merke-forhandlerens dårlige service.

Forsikringsselskapet insiterte på at døra skulle skiftes hos merkeforhandler selv om annet verksted skunne gjøre samme jobben betydelig billigere. (Ikke underlig at forsikringen er dyr.) Sidedøren som er en skyvedør ble skiftet av Gromstad Auto AS i Arendal. Vi fikk bilen tilbake med en nylakkert ny dør som ikke var tilpasset skikkelig. Det ble høyere støynivå i bilen og det føltes utrygt å kjøre med bilen slik døren nå var. Vi var tre ganger innom forhandler for å klage på arbeidet uten at dette hjalp nevneverdig. Når heller ikke handtaket fungerer skikkelig er det all grunn til å være redd for sikkerheten. Vi tok bilen til annet verksted som påviste flere feil i tilpasningen. Med dette som bakgrunn ble det gjort nye henvendelser til merkeforhandler som rette skjevhetene, men handtaket ble verre. Handtaket henger seg stadig og mye tyder på at dette ikke er i orden. Flere henvendelser til merkeforhandler har ikke gitt resultater og vi har gitt opp å få døren som før. Etter skaden fikk vi også en skranglelyd i bilen som ikke ble fikset. Forhandleren oppførte seg direkte gjerrig overfor meg som kunde og reparerte i praksis ikke skaden fullt ut.

Dette er ikke første gang jeg har hatt problemer med merkeforhandlerens dårlige verksted med det resultaet at denne bilen har ikke vært på service hos denne merkeforhandleren siden 30.000km-servicen.

Det er derfor underlig at nettopp dette verkstedet har utropt seg til landets beste Volkswagenverksted på service. Men så foregår da også kundeundersøkelsen slik at man unngår å registere når bilen må inn flere ganger på grunn av dårlig verkstedarbeid. Liksom i fjernsynskjøkkenet: Vi har juksa litt!

Familiebil
Caravellen er en robust sliter med stor bagasjeplass. En drøm av en familiebil: Den laster glatt 5 voksne sykler og en hel families bagasje i bagasjerommet på langtur - og enda er det mer plass. Den tar to barnevogner uten at du behøver å slå dem sammen eller ta av hjulene og et hav av bagasje. Dette er en ideell familiebil for familier opp til 6 personer.

Den er driftsøkonomisk, men treg med sin 2,4 liters 78 hk fem cylinder diesel: Jeg har aldri opplevd å bruke over literen på mila uansett hvor tungt den lastes på sommer eller vinterdekk. Selv ikke nå etter at bilen passerte to hundre tusen.

Brukte Caraveller
Dette gjenspeiler seg på bruktbilprisen: Brukte Caraveller er populære. Jeg ble høsten 2004 stoppet i trafikken og tilbudet 150.000 spenn for bilen min. Da må man kunne si at Caravellen i sin tid var et godt nybilkjøp ettersom nybilprisen i 1995 var 215.000 kroner. Men jeg villle ikke selge den den da jeg fikk tilbudet: En mer praktsikk bil finner jeg ikke. Og en ny Caravelle er blitt for kostbar: Den har priset seg ut av markedet for nye familiebiler hvilket gjenspeiler seg i betydelig lavere salgstall.

Se opp for rust i hjulbuer og kanalene om du kjøper en brukt Caravelle: Ikke alle passer like godt på bilen med vedlikehold og antirustbehandling.

 Kollisjonstester
Folksam kollisjonstester gir Volkswagen Caravlle fra 1991 og nyere topp karakter. 1995-modellen var den første som kom med air-bag og da med aribag på både passasjer og førerplass samt delvis galvanisert karoseri. I brukt-markedet er derfor 1995-modellene og nyere populære.

Men når en bil er blitt over 10 år så faller bruktbilprisen merkbart. Det gjelder alle merker. Dermed finnes flere rimelige Caraveller på markedet nå. Men som sagt: Se opp for rust i hjulbuene og kanaler. Ikke alle bileiere har tatt vare på bilen.

 

Innhold

Bruktbiltest
VW Caravelle 2011

Bruktbiltest:
1995 mod Volkswagen
Caravelle 2,4 diesel

Bildekk

 

Bilkjøp

 

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjons-sikkerhet både ved kjøp
av ny og brukt bil. I dag
kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner
i Euro NCAPs sikkerhetstest.


18 år:
Den første bilen?

Brukt Caravelle er
et godt valg som russebil.


Speedometerfeil

Sinker du trafikken når du holder fartsgrensen? Mange biler har feil på speedometeret også nye biler. Over 5 km feilvisning er ikke uvanlig. Et godt tips er å sjekke og justere speedometeret på et spesialverksted for dette. Er bilen så ny at feil går inn under garantien så klag på denne feilen.

VW Golf
Dårlige bilseter?
Volkswagen Golf 5 har gode resultater på kollisjonstester. Men - hva
 med sittekomforten?

Bil

  Beste bilene?
  Bil til Barnas Paris
  Bil til Danmark
  Bildekk
  Bilkjøp
  Bilnytt
  Bilnyttig
  Bilord
  Biltest redder liv
  BMW 530 XD
  BMW X5
  Bobla
  Bok Styrkeprøven
  Bussduellen
  Citroën
  Cruise til Kiel
  Energi: Bilgass
  Flerbruksbiler
  Ford Focus
  Ford Kuga
  Ford Mustang
  Ford S-max
   Førerkort i Norge
  Garmin GPS
  Grand Vitara
  Honda Civic 
  Kia Carens
  Kompaktbil
  Konbilen
  Landeveispiratene
  Leasingbil
  Lettmetallfelger
  Lindesnes Fyr
  Mercedes Aklasse
  Nakkesleng
  NAF dyrest
  Opel Astra
  Opel Zafira
  Peugeot 5008
  Reiselyst
  Rust på VW
  Saab 9000CSE
  Skoda-duellen
  Skoda Octavia stv.
  Skoda Superb
  Stasjonsvogner 
  SUV
  Suzuki Gr. Vitara
  Trafikkskader
   Toyota Avensis
  Toyota Prius
  Toyota Rav4
  Volvo V40
  Volvo V70
  Volvo 544
  Volvo 940
  VW Caravelle
  VW Golf 5
  VW Golf 7
  VW Passat
  VW Tiguan
  VW Touran
  VW UP

 

©
www.helping.no.