Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 
Bruksanvisninger på svensk og engelsk
Men AMT burde imidlertid vært levert med en norsk brukermanual på båten ikke finsk/svensk. En så liten trykksak hadde ikke kostet importøren Kellox særlig mye å få oversatt til norsk og trykket. Likeledes er det ikke tilfreds-stillende for kjøper å få bruker-manualen til Honda-motoren på engelsk. Vi har etterspurt norsk brukermanual, men ikke fått det. Selv om forhandleren Mysen Motorsenter AS purret importør flere ganger.

 
Baugkalesja



Baugkalesja fikk jeg ikke orden på: Det legger seg stadig regnvann på den uansrett justeringer hit og dit på den regularbare støtta under. Støtta får aldri den posisjonen som holder alt vannet vekke uten å strekke kalesja vel mye. Dette er et problem vi ser på mange slike båter.

 
Tips fra leser:
Importer AMT
fra Finland

Hei, jeg ser at du er misfornøyd med at det ikke går an å kjøpe AMT uten motor. Det løste jeg ved å kjøpe min 185BR i Finland (på Åland) uten motor, og importere selv. Det gikk knirkefritt, og jeg har satt på en Evinrude E-Tec 150 HO som gir en toppfart på drøyt 50 knop. Dette er motor som båten takler godt og uproblematisk, og som har vært en god match. En kjenning har gjort det samme, etter min anbefaling, og satte på en Evinrude E-Tec 115 HO som gir 42-43 knop.
Med vennlig hilsen T. W.

 

 

Forbrukertest i 6 sesonger
Bowrider AMT 185BR med 90 hk Honda

Av Gunnar Christensen

Da AMT-båtene kom på markedet ble de markedsført som "bedre enn du forventer". Da var det spennende å se om dette holder mål på kvalitet i bruk, praktiske løsninger og service. Båten er flott på alle måter. Den er virkelig bedre enn forventet. Hondamotoren derimot hadde problemer de to første sesongene noe som ble ordnet som garantireparasjoner: Siden ble Hondaen friskmeldt og fungerer som den skal. Motortrøbbel i garantitiden er ikke "bedre enn forventet".

Båt og motor gies poeng med antall sol-tegn.
Best poeng er 5 soltegn: - dårligst 1 soltegn:

Fakta og test AMT 185BR

Tekniske data testbåt:
Lengde 5,50 m
Bredde 2,24 m
Vekt 690 kg
Kalesje og hydraulisk styring
er inkludert i prisen
90 liters innebygd bensintank. Ekstrautstyr er baugkalesje, comfortstoler med trekk og båthenger.

Båten er spesialbestilt
uten grå stripe.
Motor på testbåten er
en Honda 90 hk VTEC 4-T.

Testresultat:
Båt:
Motor  
Konklusjon: båt og motor

Båten:

Pen båt med god plass, stødig og solid
I sjøen er AMT 185 BR en fin opplevelse. Båten oppfører seg stødig og forutsigbart i sjøen og den gjør bedre fart enn oppgitt : 36 knop med 2 personer ombord. Den hydrauliske styringen er behagelig og presis.

Bowriderkonstruksjonen gir meget god innvendig plass. Her kan 8 personer (men båten er kun godkjent for 7 personer) sitte komfortabelt hvis vi regner med de tre sitteplassene framfor vindskjermen. Faktisk har denne båten bedre plass enn den 20 fot store daycruiseren AMT lager. Dette er en praktisk familiebåt som er lett å trives i.

Spesialutgave
Denne hvite båten er både penere og mer praktisk enn standard-modellen som selges med en trist, grå stripe. Praktisk fordi stripene krever mer vedlikehold og blir fort ripete, falmet og stygge. Testbåten har comfortstoler og baugcover.

AMT/Honda-service: Mysen var best
Da jeg bestilte og kjøpte båten på Mysen Motorsenter AS fikk jeg fantasitisk god service og den beste båthandelen på denne båten
som var mulig i Norge på dette tidspunktet. Ingen andre forhandlere i Norge ville ta seg bryet med å spesialbestille en båt uten grå stripe. All honør til Mysen Motorsenter AS som beklageligvis ikke lengre eksisterer.

Motoren 
2007-modellen 90 hk Honda er stillegående og har behagelig gange.
Hondas 90 hk hadde da den kom makedets mest moderne motorteknologi- VTEC. Motoren har mindre utslipp og forbruk i forhold til eldre teknologi hevdes det.

Denne 90-hk 4-T motoren var på kjøpstidspunktet 2007 den mest moderne påhenger på markedet med hensyn på ytelse i forhold til forbruk og utslipp. Motoren var 26 % lettere enn konkurrentenes 4-taktsmotorer med et nytt forgassersystem som gir mindre forbruk og utslipp opplyser forhandler.

Andre motorvalg på denne båten
- Styr unna 115 hk Honda som er for tung på hekken i 185BR.
- 75 hk Honda passer bra til denne båten.

 - Tekniske problemer første sesong - 2007
På første turen oppsto problemet. Motoren ville ikke starte. Vi var en times kjøring fra bryggeplassen og motoren var død. Ikke en lyd. Baterilampen lyser rødt, startmotoren virker ikke og intet skjer. Etter mange forsøk med pauser innimellom blir det endelig liv i motoren. Dette skjedde også på neste tur og på neste - og på neste: Hele sesongen 2007 var vi plaget med dette problemet. Kontrollboks ble garantiskiftet m.m. uten at feilen er funnet.

Honda-vitsene
I båthavna vår florerete derfor nå Honda-vitsene etter som vi hele sesongen 2007 måtte ha slepejolle med 9,9 Yamaha for å være sikre på å komme hjem etter hver båttur med AMT/Honda. Ordet "slepejolle" fikk dermed en ny betydning etter at vi fikk en ny båt med Honda 90hk med VTEC.

Motoren i testbåten hadde så langt gått 22 timer da den ble levert inn til sesongens siste grantireparasjon. Motoren ble nå gjennomgått av mekanikere sendt til den lokale forhandler i Froland fra hovedimportør. Det ble byttet en komponent som fagfolkene nå menete var årsaken til problemene.

Det tok imidlertid en måned å få denne komponenten fra Belgia. Deretter skulle komponenten mekkes på plass - hvilket også tok sin tid - slik at båtsesongen 2007 for oss var over i andre uka av juli. Dette er for dårlig service fra Honda. Dette var en dårlig start på eierforholdet.

Andre sesong - 2008
Motoren gikk 12 timer i 2008 tilsammen 35 timer totalt. Vi er kvitt de
tekniske problemene vi hadde med motoren første sesong: Frykten for motorproblemer spøker imidlertid hele tiden i bakhodet etter første sesong.

Mistanke om dårlig teknisk kompetanse hos de lokale Honda-follkene var nærliggende nå. Jeg burde kanskje ha kjørt båten helt til Mysen der kompetansen og servicen var på topp. Men 5 timers kjøring hver vei til
Mysen fristet ikke i juli.

2009 - 2014: Motoren friskmeldes og fungerer bra
 Etter problemene med motoren første sesong hadde vi som fast rutine at jolla med Yamaha-motor alltid er parat når AMT sjøsettes. Men det er ikke lengre behov for den: Hondamotoren starter og går greit. Sesongen 2009, 2010, 2011 osv. har gått uten problemer med motoren. Og slik fortsetter det. Dette friskmelder motoren.

 Konklusjon - båt og motor

BÅT
AMT 185 BR er en vellykket konstrukson: Båten er stabil, stødig og god i sjøen med et godt design og mange fine praktiske løsninger. En pen, solid og trygg familiebåt med god innvendig plass som det er lett å trives i og bli glad i.

MOTOR
For en familiebåt er dirvstoff-økonomi, lite motorstøy og miljøvennlig påhengsmotor viktig. Man kjøper en båt for å ha den flere sesonger fremover og da er det tryggest å kjøpe båt med "den mest miljøvennlige motoren som er på markedet" på kjøpstidspunktet. Om den da bare hadde virket som den skal i begynnelsen.

Tekniske problemer med motoren første sesong har ført til at båt og motor nå tilsammen kun skårer 4 soltegn i vår test. Dette er tragisk på en så fin båt. Videre er det tragisk at denne båten kun fåes med Honda-motor: Forbruker burde fritt kunne velge påhengsmotor på en båt. Det er heller ikke mulig å spesialbestille båt uten motor i Norge for så å sette et annet motormerke på båten. Da må du kjøpe den i Finnland (se tips fra leser på samme side)

Er AMT 185BR med 90 hk Honda "bedre enn jeg forventer" slik den første markedsføringen av båten hevder? - Nei. Man forventer en problemfri motor og god service når man kjøper ny båt. Dog. Fra sesongen 2009 ble motoren friskmeldet og fungerte utmerket. Slik
det burde vært fra første dag.


 

Innhold

  - Forbrukertest
AMT 158BR bowrider
med 90 hk Honda

 
- Norges eneste AMT
med helt hvitt skrog?

 

 
Mange båttester i pressen basserer seg ofte på få timers erfaring med båten. Ved denne forbrukertesten
i helping.no blir testen grundigere. Dette fordi denne testen beskrives av båteieren og oppdateres hele tiden.

Fritid




Båt