Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

 

"Ittno`knussel": Langtidstest - 4 år med:
BMW 530 XD Touring

Av Ole T. Moy

BMW 530 XD Touring 2008 modell, bare navnet og betegnelsen skaper forventninger om dynamikk, fart, sportslighet, framkommelighet og kvalitet.

Og det stemmer. Bilen har 235 sterke dieselhester under panseret og et dreiemoment på 500 nm, som produserer under en sportslig lydbilde av en treliters 6 sylindret kraftpakke fra Bayern. Fartsressursene er kolossale. 0 - 100 på 7,2 s - husk bilen veier nærmere 2 tonn. Og dette gjøres høyst uanstrengt, både hva gjelder for motor, drivverk og karosseri. Drivlinjen virker svært solid, gearkassen, en 6 trinns, håndterer fartsendringene raskt, umerkelig og elegant - minst like bra som VAG-konsernets såkalte trinnløse automatkasser.

Karosseriet er svært vridningsstabilt og kombinert med en permanent firehjulsløsning (hhv 60% og 40 % bak og foran), går enhver kraftig akselrasjon høyst retningsstabilt og kontrollert. Det er kun trykket mot seteryggen som forteller om hvilke krefter som er utløst.

Komforten er tilsvarende - toppscore - dog med en sportslig karakter. For enhver kjøreglad person er det svært tilfredsstillende å oppleve at seter, styring, drivlinje, fjæring, støtdemping henger sammen i en optimal harmoni - for til fulle å tilfredsstille sin sjåførs forventninger til et sådant BMW produkt.

Bilen er oversiktlig og enkel å håndtere. Og en overraskende liten svingradius med tanke på at det er en 4 WD. Så til tross for størrelsen blir den relativt enkel å håndtere i trang bytrafikk.

Kupeen er meget romslig og luftig. God plass i baksetet til tre voksne, både hva gjelder bredde, høyde og dybde. Bagasjerommet er ikke tilsvarende luftig. Selv om antall liter under trekket er tilfredsstillende, blir den totale plassen mer begrenset - grunnet sportslig design og god høykvalitets polstring.

BMWs firehjulstrekk er permanent, og virker svært tilfredsstillende. Etter mange fjellturer hvor vi tidligere kunne ha problemer opp de siste kneikene, framstår disse nå som nesten flate! Jeg gledet meg første vinterturen opp på hytta for nettopp å teste systemet - og jeg ble nesten skuffet - det ble for enkelt, rett og slett. Hvor ble bakken av?

Men er det så bare fryd og gammen? Neida, naturligvis ikke. BMWs Idrive er tungvinn i bruk - og lite intuitiv. Bruker man systemet sjeldent er det håpløst for ikke datakyndige å lære seg det. De nye modellene har visstnok blitt forbedret med hurtigtaster - og det er nødvendig.

Klimaanlegget er et kapittel for seg. Dette må være den eneste bilen på markedet som med automatisk klimaanlegg må gå inn på idriven for å regulere det, i tillegg til da temperaturregulatorene på dashbordet. Ja, du leste riktig. I Idrive er det 11 ulike nivåer du må velge mellom, 5 varmegraderte nivåer, 5 kuldegraderte og en nøytral. Og dersom du ikke vet dette, da vil du merke at på varme sommerdager "virker ikke" automatikken, såfremt den da altså fremdeles er regulert i Idrive for kald vinter. Ingen andre biler jeg har kjørt har en slik uholdbar løsning. Det burde naturligvis holde å sette regulatoren på ønsket temperaturen, ferdig med det.

I tillegg setter klimaanlegget seg på max viftenivå etter vinterkjøring i ca 1 t, uavhengig av antall mennesker om bord, fuktighet m.v.. Dette har BMW forsøkt noen ganger å finne ut av, forgjeves.

Et annet negativt område er kartprogrammet og GPS. Løsningen er kostbar - ca 35.000 inkl DVD, og er trolig den dårligste på markedet. Den er vanskelig tilgjengelig - må brukes mye for å kunne håndteres tilfredsstillende. I tillegg er kartet svært mangelfullt; mange steder i Norge er utelatt. Men det hjelper dersom du er lokalkjent ?! Maridalsveien f. eks. som går gjennom mange bydeler i Oslo. Du har gatenavn og nr. Men etter at du har lagt inn gatenavn, får du ikke lagt inn bygningsnummeret. Neida, først må du velge hvilken bydel du skal til - og vet du ikke det, så er det prøving og feiling (hvor går grensene bydelene i mellom?) Tar du feil, må du starte alt på nytt igjen - og det er en tungvinn prosess. Dersom du er lokalkjent og vet hvilken bydel bygningen befinner seg, så er det ikke sikkert kartet er enig. Så da er det bare å starte øverst på listen Dette forholdet gjelder i alle byene jeg har testet systemet.

Et annet overraskende trekk er de mange manglende stedene, både små, ukjente og små kjente. Kartet er kjøpt fra Norsk Kartverk sier BMW. En kundemottaker innrømmet at det var slik og det grunnet behovet for å kunne oppdatere årlig!! Og da selge nye DVD`er for ca kr 3.000. En utrolig forklaring. Jeg tok det opp med markedsdirektøren i BMW, og viste blant annet til et kjent sted som ikke var med på kartet. Han svarte at "det stedet vet jo alle hvor er, så da er det ikke nødvendig å ha det med på kartet". Dette er et trist kapittel for BMW. Så styr unna dette produktet med ekstrempris, kjøp heller et bærbart til kr. 1500,- , det er mye bedre både i bruk og innhold.

 

Innhold

 Bruktbiltest:
BMW 530 XD Touring
med 4WD

 
Fakta om testbilen:

BMW 530 XD Touring stv.
2008 modell
 235 dieselhester
Dreiemoment på 500 nm
6 trinns automat girkasse
4 WD: permanent i hhv 60% og 40 % bak og foran.

Artikler av
Ole T. Moy

BIL
- Bruktbiltest:
BMW 530 XD Touring

- BMW X5:
Fantastisk bil

  Båt-test
Forbrukertest:
Yamarin 76DC
m. 250 hk Yamaha 4T.

 

Bil

  Beste bilene?
  Bil til Barnas Paris
  Bil til Danmark
  Bildekk
  Bilkjøp
  Bilnytt
  Bilnyttig
  Bilord
  Biltest redder liv
  BMW 530 XD
  BMW X5
  Bobla
  Bok Styrkeprøven
  Bussduellen
  Citroën
  Cruise til Kiel
  Energi: Bilgass
  Flerbruksbiler
  Ford Focus
  Ford Kuga
  Ford Mustang
  Ford S-max
   Førerkort i No
  Garmin GPS
  Grand Vitara
  Honda Civic 
  Kia Carens
  Kompaktbil
  Konbilen
  Landeveispirater
  Leasingbil
  Lettmetallfelger
  Lindesnes Fyr
  Mercedes Akl
  Nakkesleng
  NAF dyrest
  Opel Astra
  Opel Zafira
  Peugeot 5008
  Reiselyst
  Rust på VW
  Saab 9000CSE
  Skoda-duellen
  Skoda Octavia 
  Skoda Superb
  Stasjonsvogner 
  SUV
  Suzuki Gr. Vitara
  Trafikkskader
   Toyota Avensis
  Toyota Prius
  Toyota Rav4
  Volvo V40
  Volvo V70
  Volvo 544
  Volvo 940
  VW Caravelle
  VW Golf 5
  VW Golf 7
  VW Passat
  VW Tiguan
  VW Touran
  VW UP

 

Bildekk

 

Bilkjøp

 

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjons-sikkerhet både ved kjøp
av ny og brukt bil. I dag
kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner
i Euro NCAPs sikkerhetstest.


©
www.helping.no