Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

NAF er dyrest når bilen stopper

Av Gunnar Christensen

Medlemskapet i bilorganisasjonen Norges Automobilforbund NAF kan bli dyrt for deg om du trenger hjelp på landeveien mer enn 2 ganger i året. Da avkreves du kr. 300,- i egenandel for hver gang du trenger hjelp.

Da er det mer lønnsomt å bytte til Falck som kan tilby et ubegrenset antall assistanser om bilen din stopper.

 Men pass på også her: Prisen på Falck medlemskapet blir høyere om du har bilen forsikret i Gjensidige. Mest lønnsomt blir derfor å skifte både forsikringselkap og bilorganisasjon samtidig? Dette fordi forsikringsselskapene og bilorganisasjonen samarbeider og forskjellsbehandler.

For mange er det viktigste med et medlemskap i en bilorganisasjon å få hjelp på landeveien når bilen har tekniske problemer. Det viktigste med medlemskapet for de fleste av oss er også å forsikre seg best mulig mot uforutsette utgifter ved tekniske problemer eller uhell.

Kjører du mye eller har du en bil med flere år bak seg på landeveien, kan dette bety en del for lommeboka. Tre slike NAF-gebyrer i året finansierer årsmedlemskap hos Falck. Derfor er det underlig at NAF nå er Norges største bilorganisasjon.

Slik begynte det.
Kvelden da dashbordlysene ble borte.
Jeg ringte min bilorganisasjon de siste 20 år Norges Automobilforbund NAF på alarmsentralen som sa:
- Denne gang blir det egenandel på kr. 300,-.
- Hvorfor egenandel?
- Du har hatt 2 tidligere assistanser i år.
- Men så har jeg ikke hatt bruk for assistanse i mer enn 5 av de 20 årne jeg har vært medlem.
- Det spiller ingen rolle. Hvert år teller for seg. Her kan det ikke opparbeides noe bonus for ikke å trenge assistanse tidligere år.

- Da har jeg altså vært 20 år i feil bilorganisasjon. Falck har fremdeles ubegrenset antall assistanser. Der var jeg medlem for 21 år siden.

- Tenk på alle de andre medlemsfordelene som kartbok, teknisk kontroll og rabatter.

- Det viktigste med å være medlem i en bilorganisasjon er for meg er å få assistanse ved tekniske problemer på landeveien til en forutsigbar pris. Særlig nå når jeg har kjørt samme bil i 10 år og bilens alder kan gi øket behov for hjelp på veien.

- Jeg var selv ute for den samme problemstillingen tidligere. Da skiftet jeg bil.

- Det har jeg ikke tenkt å gjøre. Bilen har bare gått litt over 140.000 killometer og en dieselmaskin blir ikke sliten av så lav km.

Sløvt av meg: Jeg har altså ikke fulgt med på de endringene som gradvis har kommet inn i medlemskaps-betingelsene etter at jeg medlte meg inn der i 1985. På den måten har jeg bidradd til at selskapet med det dårligste tilbudet har fått min tillit og min innbetalte medlemskontigent. Slik kan det ikke fortsette.

Siden Viking er å regne som en del av NAF ser jeg bort i fra dette selskapet. Det er jo alltid Viking som rykker ut for NAF utenfor Oslo-regionen og samarbeidet mellom disse to er så tett at de er for ett selskap å regne. Det er med andre ord ikke mye annet å velge i enn Falck på det norske markedet hvis du trenger veihjelp.

Kontaktet Falck
Der ventet en ny overraskelse: Medlemmer som er forsikret i Gjensidige må betale kr. 1159 pr. år, mens medlemmer forsikret i alle andre selskaper slipper unna med kr. 848,- pr. år for samme medlemskapet som i begge tilfeller har ubegrenset antall assistanser i året hos Falck. Dette er en prisforskjell verd å skifte forsikringsselskap?

Til sammenlikning koster NAF-medlemskapet kr. 785,- pr. år med kun to assistanser pr. år.
- Men hvorfor er det slik? Falck svarer:
- Bakgrunnen for at Gjensidige kunder har noe høyere pris er at Falck ikke har oppgjørsavtale med Gjensidige. D.v.s at Falck står for hele risikoen ved assistanse. Falck har mulighet til å få noe refusjoner fra de andre selskapene ved assistanse, det betinger at kunden har redningsdekning i forsikringen (kasko/delkasko). Hvis kundene ikke har redningsdekning (kasko/delkasko) betaler kunden ordinær pris kr 1159,-, samme pris som Gjensidige kunder. Falck ønsker ikke å ekskludere noen kunder på bakgrunn av forsikringsselskap e.l.. Der er samarbeidsavtaler etc. som legger premissene for tilbud vi kan gi våre kunder, uttaler salgsleder Andrè Schau i Falck til helping.no.

Sammenlikner vi
Trenger du 4 assistanser på ett år og er forsikret i Gjensidige blir det likevel billigst hos Falck.

Gjensidige gir deg rabatt på kaskoforsikringen når du er medlem i NAF i form av at du slipper egenandelen ved skade, mens du ikke får denne rabatten ved Falck-medlemskap.

For å gjøre det enda vanskeligere å sammenlikne de to medlemskapene så er Falck-medlemskapet knyttet til bilen,
mens NAF er knyttet til deg som person.

Har du to biler er begge dekket av NAF-medlemskap, men bare
en bil hos Falck: Men med to biler blir det fort behov for mer enn
to assistanser i året.

Er du medlem i NAF og din ektefelle eller barn bruker bilen din, er stopp og uhell ikke dekket. Da er Falck-medlemskap utvilsomt best.

 Bruker flere i familien to biler, må du utvide ditt medlemskap i
begge selskap. Det gies i så tilfelle rabatter hos begge selskaper.

Slik forsikringsselskap og bilorganisasjoner samarbeider er det derfor mest hensiktsmessig å skifte både bilorganisasjon og forsikringsselskap samtidig.

Innlegg:

Ser i ditt innlegg om NAF bilhjelp at du ikke har helt oppdaterte kunnskaper om NAF.
Av Kenneth Dokken Langbrathen

1. NAF har nå kommet med en ny medlemsmodell som gjør det billigere for samboer/ektefelle og barn. De har hver 2 gratis bilhjelp. NAF bilhjelp gjelder også uansett hvilken bil du kjører og også når du er passasjer. Disponerer husstansen kun en bil gjelder NAF medlemskapet samboer/ektefelle når den kjører denne bilen.

2. Viking Redningstjeneste AS kjører ikke for NAF, dette ble brutt i 1986. NAF har avtale med lokale bergingsfirma som kjører kun for NAF eller kjører for NAF og Falck eller Viking. Det blir da galt å si at NAF og Viking er samme selskap. Med andre ord ett sted i Norge vil du få hjelp av en NAF gul bil, ett annet sted en Viking bil og ett tredje sted en Falck bil. NAF krever at det firmaet som kjører for NAF skal kjøre på NAFs betingelser uansett farge på bilen.

3. Å sammenligne NAF og Falck blir galt når den ene er bilorganisasjon som MA / KNA og den andre er assistansefirma som Viking. Du kan få gratis bilhjelp hos KNA også (eneste unntak er drivstoff problem) og dermed fortsette i en bilorganisasjon.

4. For øvrig har NAF andre fordeler som kan veie opp noen egenandeler i året.

5. NAF er selvassurandør (du slipper delkasko/kasko på alle biler du kjører) gjennom Gjensidige og velger å ikke sponse medlemmet med 3 - 10 assistanser i året.

Som en kuriositet kan en nevne NAF sin gratis før-ferietest i Juni på Oslo Trafikkstasjon,Risløkka. Her oppdaget NAF en løs mutter til girkassa (ikke oppdaget på merkeverkstedet) og hadde denne løsnet under ferieturen hadde ferien kanskje vært ødelagt og kosten ca 5000 kr. En kunne også risikert utforkjøring og da hadde tusenlappene flydd. Men takket være gratistest som NAF medlem kostet dette kun kr. 500 hos Bilia. Betaler da gladelig kr. 300 for tredje assistanse hvis den kommer.

Falck tilbyr intet slik hjelp/tilbud. Da jeg var Falckmedlem og fikk en kveld problemer med ett mulig løst hjul ble jeg bedt om å oppsøke ett bilverksted (selv om jeg ville kjøre til stasjonen som også drev med bildekk på dagtid og vente slik at evt. oppdrag ikke ble hindret). De ville med andre ord vente til hjulet falt av og så komme å berge meg. Da tjente de penger (selv om jeg tilbød de betaling). Så Falck skal tjene penger på den som er medlem. Håper du har lest medlems-betingelsene og sammenlignet de med NAF sine. Jeg mener at Falck og Viking har flere unntak og begrensinger. Når en står i grøfta vil en ha hjelp og ikke få en ?jurist? til å se gjennom alle unntak før bergingsbil kommer. Da vil jeg heller betale 300 kr.

Det er selvsagt fritt å gi utrykk for sin frustrasjon over NAFs egenandeler, men noe mer sannhetsfakta bør komme frem.

Ha en god søndag.
Med vennlig hilsen
Kenneth Dokken Langbrathen
NAF Medlem. ( bergingsbilinteressert, tidl. MA, KNA, Falck og Viking medl.)

Les mer om NAF: Slik ble en ferie i Tyskland som NAF-medlem:
 "Landeveispiratene"

 Biltest:
Disse bilene kan redde ditt liv

Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjonssikkerhet både ved kjøp av ny og brukt bil. I dag kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstest.

 

Innhold

- NAF er dyrest

- Innlegg:
Oppdatert om NAF?

- Innlegg:
Prøv KNA og MA

Innlegg:
 Prøv KNA og MA

Jeg har vært innom NAF og Falck. Var medlem i Falck i 3 år helt til siste regningen kom der medlemskapet kostet 1662 kroner, en økning på nesten 800 kroner. Jeg har byttet til Motorførernes Avholdsforbund til 750 kroner. Samme betingelsene som NAF men egenandelen over to ganger blir 100 kroner som økes til 200 fra femte assistanse. Jeg har aldri hatt bruk for mer enn 3 assistanser i året og ingen siste året.

Jeg synes at folk må undersøke hos KNA og MA først som er mye billigere.

NAF skryter av 500,000 medlemmer og har bra betalte ledere. Medlemmene merker ingenting av de 500,000 medlemmer. NAF soler seg i glansen av ADAC som er søsterorganisasjonen i Tyskland. Viking med samme betingelser som Falck koster kun 1090 kroner. Indian

Bil

  Beste bilene?
  Bil til Barnas Paris
  Bil til Danmark
  Bildekk
  Bilkjøp
  Bilnytt
  Bilnyttig
  Bilord
  Biltest redder liv
  BMW 530 XD
  BMW X5
  Bobla
  Bok Styrkeprøven
  Bussduellen
  Citroën
  Cruise til Kiel
  Energi: Bilgass
  Flerbruksbiler
  Ford Focus
  Ford Kuga
  Ford Mustang
  Ford S-max
   Førerkort i No
  Garmin GPS
  Grand Vitara
  Honda Civic 
  Kia Carens
  Kompaktbil
  Konbilen
  Landeveispirater
  Leasingbil
  Lettmetallfelger
  Lindesnes Fyr
  Mercedes Akl
  Nakkesleng
  NAF dyrest
  Opel Astra
  Opel Zafira
  Peugeot 5008
  Reiselyst
  Rust på VW
  Saab 9000CSE
  Skoda-duellen
  Skoda Octavia
  Skoda Superb
  Stasjonsvogner 
  SUV
  Suzuki Gr. Vitara
  Trafikkskader
   Toyota Avensis
  Toyota Prius
  Toyota Rav4
  Volvo V40
  Volvo V70
  Volvo 544
  Volvo 940
  VW Caravelle
  VW Golf 5
  VW Golf 7
  VW Passat
  VW Tiguan
  VW Touran
  VW UP

 

Bildekk

 

Bilkjøp

 

Fritid

 

Foto


Hotell

 

Økonomi

 

©
www.helping.no