Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

 

 

 

Den misforståtte "konebilen"?

Av Gunnar Christensen

Har du konebil? Hva forbinder vi egentlig med uttrykket "konebil"? En liten, gammel bil kona bruker til innkjøp, til frakt av barn til barnehagen eller til jobben? En bil som er smidig å parkere i byen? Slik ser det i alle fall ofte ut om vi betrakter våre nære omgivelser.

 Konebilen frakter oftest familiens mest dyrebare last: Barna. Da er bilens kollisjonssikkerhet avgjørende for hvor egnet bilen er til sitt bruk.

- Hvor egnet er disse småbilene til denne oppgaven?
Det finnes to måter å betrakte sikkerhet på: Aktiv og passiv sikkerhet. Aktiv sikkerhet er bilenes kjøreegenskaper, smidighet og manøvrerings-muligheter. I praksis har bilister ulike evner og forutsetninger for å avverge en ulykke.

- Aktiv sikkerhet er derfor ikke bare egenskaper ved bilen, men like mye sjåførens erfaringer og ferdigheter bak rattet.

- Passiv sikkerhet er bilens evne til å beskytte passasjerene når ulykken skjer. Passiv sikkerhet er derfor den egenskapen ved bilen som interesserer mest når vi vurderer konebilen i et sikkerhetsperspektiv.

Det finnes en sammenheng mellom biltype og hvor alvorlig personskadene blir i en ulykke. Bilenes passive sikkerhet er svært forskjellig. Større og nyere biler gir oftest bedre kollisjonssikkerhet enn små og gamle biler. Det har sammenheng med bilens konstruksjon, dimensjonering og utstyr.

- Hvordan er en sikker bil bygget?
I front og bakpart skal bilen ha en såkalt deformeringssone - denne sonen tar av for støt ved påkjørsel. Større deformeringssone gir bedre sikkerhet hvis konstruksjonen er riktig. På moderne biler er ytterste del av front og bakpart såkalt "mykt" og gir på en måte etter for støt. Konstruksjonen blir hardere nærmere passasjerene. Rundt kabinen der sjåfør og passasjerer sitter, er konstruksjonen hardest. Da beskyttes passasjerene best i en kollisjon. Nyere biler har oftest bedre deformeringssoner enn eldre.

- I tillegg kommer problemet rust. Rust reduserer bilens passive sikkerhet dramatisk. En liten bil med liten kollisjonsbeskyttelse blir farligere når rusten har tatt tak i den. Mange biler på norske veier er gamle og rustne, flere av disse er konebiler. Mange av disse bilene burde vært kondemnert av sikkerhetsmessige grunner.

- Nakkestøtter er viktig. Biler må ha nakkestøtter både i for- og bakseter. Nakkestøttene må være regulerbare og riktig innstilt i forhold til passasjerene. I riktig hodehøyde: Hodet skal ha støtte, ikke nakken. Egentlig burde nakkestøtter hete "hode-støtter" - fordi nakkestøttene skal beskytte hodet i kollisjoner. Barn skal også ha hodedtøtte i riktig høyde.

- Hva med barna i konebilen?
- Det er påbudt med bilbelte for alle som ferdes i bil. Derfor er det deprimerende og sjokkerende å se barn krype omkring i bilene mens de er i fart. Det vitner om en mangelfull kunnskap om hvilke enorme krefter en kollisjon kan utløse, og hvilke fatale konsekvenser ulykker kan få for barna: De barna som ikke er sikret i bilen.

I dag finnes en rekke rimelige og gode tilbud på barnesikringsutstyr. Både ved kjøp og leie. I tillegg utgir Trygg Trafikk materiale over godkjent utstyr. Enkelte forsikringselskaper og bilrekvisitaforretninger har dette tilbudet.

- Hvilke biler er sikrest og hvordan velger vi sikrest bil?
Sikkerhetstestene bør leses nøye før kjøp og bruk av bil. Særlig gjelder dette konebilen - bilen som oftest frakter barna.

 

Bil

  Beste bilene?
  Bil til Barnas Paris
  Bil til Danmark
  Bilnyttig
  Biltest redder liv
  BMW 530 XD
  BMW X5
  Bobla
  Bok Styrkeprøven
  Bussduellen
  Citroën
  Cruise til Kiel
  Energi: Bilgass
  Flerbruksbiler
  Ford
  Ford Mustang
   Førerkort i Norge
  Garmin GPS
  Grand Vitara
  Honda Civic 
  Konbilen
  Landeveispirater
  Leasingbil
  Lettmetallfelger
  Lindesnes Fyr
  Mercedes Akl
  Nakkesleng
  NAF dyrest
  Opel Zafira
  Peugeot 5008
  Reiselyst
  Rust på VW
  Saab
  Skoda-duellen
  Skoda Octavia
  Skoda Superb
  Stasjonsvogner 
  SUV-duellen
  Trafikkskader
   Toyota Avensis
  Toyota Prius
  Volvo
  VW Caravelle
  VW Golf
  VW Passat
  VW Tiguan
  VW Touran
  VW UP

 

Bildekk

 

Bilkjøp

 

©
 www.helping.no