Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

 

Båtnyttig

Båtfarger

Blå striper og blått skrog er i skuddet på plastbåter. Også andre farger som rødt og grått. Det ser lekkert ut når du ser nye båter, men har du sett nærmere på bruktbåtene i båthavna? Skrogfargen på disse båtene gir fort stygge merker ved de minste støt mot skroget.
En ripe i lakkfargen viser det hvite underlaget på plastskroget. I slutten av sesongen ser du ofte nyere båter med er rekke skjemmende småskader i lakken. Hvite ripe i blå eller rød lakk er ikke pent.

Båtforhandlere opplyser at flere båteiere lakkerer om stripa eller skroget med blåfargen ganske ofte i forbindelse med vårpussen. Denne omlakkeringen er en betydelig ekstrakostnad på grunn av en upraktisk motebølge: Det blir ikke bedre om motebølgen går videre med andre farger: Velg derfor båten med ensfarget hvitt skrog så unngår du kostbare omlakkeringsutgifter. Det er lettest å beholde et hvitt plastskrog pent. Dessuten er hvit skrog pent og moderne det meste av tiden.

 

Tips fra leser:
Importer AMT fra Finland

Hei, jeg ser at du er misfornøyd med at det ikke går an å kjøpe AMT uten motor. Det løste jeg ved å kjøpe min 185BR i Finland (på Åland) uten motor, og importere selv. Det gikk knirkefritt, og jeg har satt på en Evinrude E-Tec 150 HO som gir en toppfart på drøyt 50 knop. Dette er motor som båten takler godt og uproblematisk, og som har vært en god match. En kjenning har gjort det samme, etter min anbefaling, og satte på en Evinrude E-Tec 115 HO som gir 42-43 knop.
Med vennlig hilsen T. W.

Vinterlagring

Vinterlagring ute kan være en utfordring. Høststormene kan ta tak i vinterkalesja og rote det til selv om du har gjort alt etter "boka". Det er derfor behov for regelmessig tilsyn med båten også når den vinterlagres ute på land.

 

Send inn leserinnlegg

.

Her kan du kommer med erfaringer og sysnspunkter på båt. Del dine kunnskaper og erfaringer om båt og bruk av båt
med andre. Send ditt leserinnlegg til:
Redaksjonen e-mail :
 helping.red@gmail.com

 

Tips om tauverk
Vask tauverket til båten i vaskemaskinen på 40 grader hver høst. Det gjør tauverket mykere og det varer lengre. Når du får vasket saltvannet ut, tørket og lagret det tørt varer tauet lengre og er mykere. Alt jern som er festet på tauet må demonteres før vask så skader du ikke vaskemaskinen.

 

Navigasjon
Stol mer på båtsportkartet enn tekniske "dubeditter". Ha alltid utkikk i trange farvann og hold lav fart der du ikke er kjent. Se deg bakover: Ikke la hekksjøen din plage andre og skade fortøyde båter. Ta hensyn
til padlere.

I mørket må du kunne navigere etter fyrlykter. Sjekk at lanternene virker før turen.

Les mer om sjøkart.

 

Flyter båtnøkklene?
Et nøkkelknippe med flytekork, fire små nøkler
og dødmann forvant ned i dypet da uhellet var ute:

Test derfor om båtens nøkkelknippe flyter før båtturen. Ha alltid reservenøkkel til alle låser.

 

Flytevest til
alle ombord
Husk redningsvest eller flytevest til alle ombord.
Det er påbudt. Test at vestene passer til alle ombord og ha dem aller helst på under turen.

Veldig ofte har barn redningsvest på mens foreldre ikke har på seg vest. Så er det som oftest middelaldrende
menn som drukner.

Oppblåsbare vester må skifte patron etter 3 år.
Test flyteevnen før
hver sesong på gamle redningsvester og flyteplagg.

 

Overbord?
Undersøk hvordan du kan komme ombord i båten om du faller over bord. Har ikke båten badetrapp? Gjør en test under betryggende forhold før du trenger det.

Tenk sikkerhet når du går ombord i en båt, kjøper
båt eller tar i bruk en båt.

 

Alkohol
Alkohol og båt hører ikke sammen. Faller du i vannet under alkoholpåvirket tilstand blir du fortere
avkjølt og drukner lettere. Det er tryggere at ta seg
et "glass" på land.

 



©
www.helping.no