Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

 

 

 

Bruktbåttesten: Ungdomsbåt 

Hurricane 370
D
rømmebåten

Av Gunnar Christensen

Dette er undommenes drømmebåt. Med "trimmet" 9,9 hk gjør denne båten over 20 knop og ligger fint i sjøen med liten planings-terskel. Den er behagelig, trygg og stødig å kjøre med denne motoren på grunn av god bredde bak og solid v-bunn. Sjøene tar den uten å gi sprut inn i båten. Men prøver du å kjøre raskt inn i en krapp hekksjø kan den ta inn vann over dekk.

Winrace, Hurricane eller Cyber
Denne 12 fots båten er opprinnlig tegnet og bygd av Olle Terjesen i 1976 som racebåt og kalt Winrace. Firmaet Winrace er nå i Froland like utenfor Arendal. Dette opplyser Olle Terjesen på email til helping.no: Dette var den første norskbygde båt som vant et internasjonalt mesterskap og den satte verdensrekord i hastighet. Fortsatt brukes denne Winrace-båten i regatta.

Da Olle Terjesen lagde en ny modell av båten i 1980, leide han ut formene til båtprodusent Christensen som så markedsførte den som Hurricane 370. Da Christensen gav seg som båtprodusent og gikk over til produksjon av boblebad, solgte Olle Terjesen formene til Cyber.

Utviklingen av Winrace racebåtene kan sees på linkene under:
www.winraceboats.no
www.winracepropellers.no
www.facebook.com/winracepropellers

Hva er forskjellen på Hurricane og Cyber?
Hva er forskjellen på båten under navnet Hurricane 370 og Cyber 370? Det er liten forskjell på de to versjonene av båten: Hurricane er noe mer solid laget og dermed litt tyngre og godkjent for motor opp til 30 hk. Cyber er mer pyntet bl.a. med fin sofa. Den er godkjent for opp til 25 hk.

Hurricane 370 er nå blitt en kostbar båt i nyanskaffelse og bruktbåter av denne typen er derfor blitt populære og mer tilpasset de unges økonomi. De fleste slike båter har 9,9/15 hk motor på hekken. En fin kombinasjon.

Vi treffer stadig på ungdom over 16 som er så glad i denne båten at de beholder den, men skifter til større motor - som 20 - 25 hk - straks aldersgrensen på 16 er passert.

Advarsel!
Når du søker etter brukt Hurricane og Cyber på finn.no eller andre annonseorganer er det lett å bli lurt. Mange konstruksjoner bruker disse navnene for å markedsføre båten sin uten at den er i nærheten av å være ekte vare. De bare likner på en ekte Hurricane.

Vær også klar over at formen til Hurricane og Cyber er ikke bare på fabrikken, men rundt om på låver og garasjer der amatører har støpt seg en billig båt - ofte uten å kunne dette faget skikkelig. Slike båter som ikke har fabrikkmerke som dokumentasjon på fabrikkstøpt vare kan være farlige. Du vet aldri om sikkerheten er god nok på piratkopier. Du har ingen garanti for at piratbåten er trygg. Det er stort sett bare eksemplarene som er laget på fabrikken som er så sikre som du ønsker at båten skal være.

Lar du deg lure til å kjøpe en piratkopi kan du få ubehagelige overraskelser på sjøen. Spør du etter merket som beviser at båten er ekte vare og selger svarer at det er "falt av" så vet du at dette er en utrygg handel.

Testet i 8 sesonger
Vi har i en periode på 8 sesonger testet versjonen av båten som heter Hurricane 370. Skroget har blå metallakk med gult dekk. Gult er en signalfarge som er godt synlig på fjorden og gir derfor god sikkerhet: Du blir sett. Mørke farger på denne båten er derfor ikke så lurt.

To motorer
To motorer er med i testen. Først en Tohatsu 8 hk senere en Yamaha 9,9 hk trimmet til 15. Begge motorene passer ypperlig på båten, men 9,9/15 hk får båten raskt i plan og det går greit med to lette personer i båten.

Yamaha


Yamaha 9,9hk er en driftssikker og solid motor i 2-taktversjon. Mer populær enn Yamahas 4-takter hos de unge. Dette har sammenheng med at motoren kan trimmes til15 hk ved et mindre inngrep hos forhandler. På sjøen er det 16-årsgrense på båter over 10 hk. Og da er det viktig at det står 9,9 på dekselet og ikke 15. Derfor er 9,9 storselgeren, mens 15 hk som egentlig er samme motoren selger dårligere.

 

Fabrikkmerke med godkjenning opp til 30 hk. Båter uten dette merket er antakelig piratkopier.

Sikkerhetsmerket mot tyveri og småbåtregistrering.

 Båten har sitteplass til 2 personer.

Som ny motor.

Yamaha 9,9/15 fra 2001 er lite brukt og og trygg, pålitelig motorkraft.

Motorbrønnen er liten og trang for påhengsmotoren på Hurricane 370 slik at det på noen båter kan bli problemer med å tilte opp motoren med styrestaket på - men ikke på vår versjon. Men der er trangt. Videre er det litt plundrete å få plassert originaltanken til motoren i Hurricaneversjonen på en stødig måte under dekk ved motoren på grunn av båtens forsterkninger av skroget.

Hurricane/Cyber 370 er ikke selvlensende. Mange foretrekker derfor som oss å ha på en liten kalesje for å holde den tørr. Da blir båten tett og klarer seg gjennom regnvær uten problemer.

Hurricane 370 har fine linjer og vekker oppsikt på fjorden: Den
er populær og derfor lett å selge videre hvis den er "ekte vare" altså fabrikkbygget båt.

 

Innhold


  Bruktbåttest:
Hurricane 370

 

 
Tohatsu testet på Hurricane 370

 Tohatsu 8 hk 2-takt 2 cyl. modell 1998 kjøpt brukt hos båtforhandler. Motoren har god kvalitet - er lettstartet, startvillig og går problemfritt. Kun tennplugger er skiftet.
Dette er en meget driftsikker og pålitelig motor.

I tillegg er motoren fersk-vanns-kjørt hver høst. Mindre barn kan ha problemer med å starte en-cylindrede små-motorer. Denne 2-cylindrede Tohatsuen er lettere å starte. I tillegg går en 2-cylinder motor penere og er et bedre valg når man skal velge en liten 2-takts-motor.

 


 
Båtførerprøven din trygghet på sjøen.

Båtførerprøven kan du ta på vår- og høstsemester de fleste steder her i landet. Denne "båtlappen" gir ikke bare rabatt på båt-forsikringen. Viktigst er at du får en tryggere ferdsel på sjøen når du kan orientere deg etter et båtsportkart, kjenne sjøens trafikkregler m.m..

 
Obligatorisk båtførerbevis for fritidsbåter

Det obligatoriske kravet til båtførerbevis vil gjelde båtførere som er født etter 1. januar 1980. Det er nå nødvendig med et slikt bevis for å føre fritidsbåter med lengde over 8 meter, fart over 10 knop eller med motorkraft større enn 25 hestekrefter.

 Krav til bestått båtførerprøve har vært gyldig siden 1. mai 2010. Personer som har tatt båtførerprøven tidligere, slipper å ta prøven på nytt. Det stilles ikke krav til å gjennomføre kurs før prøven avlegges.

 Retten til å føre båt ved overtredelse av regelverket til sjøs er innført, slik det er i veitrafikken.


 
Forebrukertest
Mange båttester i pressen basserer seg ofte på få timers erfaring med båten. Ved forbrukertest som dette blir testen grundigere. Dette fordi denne testen beskrives av båteieren og oppdateres hele tiden.


Båt

 

Reiser

 

Hotell



Fritid

 

Charter

 

Foto

 

©
www.helping.no