Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

 

Bruktbåttest:

Rana Plast 530 DC
med 40 hk Yamaha

3 sesonger med Rana Plast 530:
Enkel daycruiser

Av: Gunnar Christensen

Båt og motor gies poeng med antall sol-tegn.
Best poeng er 5 soltegn: - dårligst 1 soltegn.

Fakta om Rana Plast 530 DC

Tekniske data testbåt:
Lengde 5,30 m
Bredde 2,00 m
Vekt 350 kg

Max last: 8 personer
Max motor 35 hk lang stamme Veritas/CE-godkjent

Båt:

Dette er en båt med god plass, men med svært enkel innredning. For enkel innredning vil mange mene. Mye mer kunne gjøres ut av dette konseptet. Du har følelsen av at fabrikanten har tatt en åpen båt og ettermontert dekk, vinduer og noe bedre sittecomfort enn jolla og selger den som daycruiser uten å planelegge særlig mye på forhånd.

Båten har enkelt skrog og er derfor en lettvekter, bare 350 kg. Det gjør den lett å få på en henger. Rana Plast 530 er lettdrevet og gjør god fart med relativt små motorer. Praktisk er det å kunne åpne frontluka og gå ut på dekk. Og å kunne trykkspyle båten både innvendig og utvendig på land om høsten.

Ryggstø bak vindskjermen løsner lett. Det er lite comfort her sammenliknet med andre liknende båter. Og tida har nok løpt fra denne båttypen som nybåt i dag med bedre modeller som har dobbeltskrog, selvlens og bedre sittekomfort.

Båten finnes både med og uten hardtopp. Vi anbefaler uten med mindre du liker å slå hodet i taket. Dette er en rimelig bruktbåt som fremdeles finnes på markedet. Med en kurant motor er den et godt kjøp om du forestrekker enkel standard. Trenger du litt mer og bedre komfort ombord anbefales Hansvik 18HT fremfor denne - selv om du da ofte må legge til noen tusenlapper: Det er det verd.

Motor:
Yamaha 40 hk:

Yamaha 2- takt 2 cylinder bråker og rister, men er driftssikker og slitesterk. En traust traver uten automatisk oljeblanding i bensinen såkalt autolobe. Autolobe går lettere i stykker og utløser kostbar reparasjon. Derfor er det best å blande olja i bensinen selv og forholde seg til en enklere motor.

Denne motoren med 2 cylindere ble en stund solgt som en "Origin" versjon, og mange liker denne bedre en 3-cylinderen som kom senere tross større lydnivå og vibrasjon. Motoren gikk uten noen form for tekniske problemer i hele min eiertid.

 

 
Innhold


 Rana Plast 530

Båtkjøp

Hvilken båt passer
deg best?
Unngå kjøpertabbene.

Pakkepriser på båter

God økonomi og bedre sikkerhet i godt vedlikehold av båten.

Ikke kjøp båt med treverk fra fredet skog!

Isen skader båten din

Båtførerprøven
må inn i skolen

 

Båt

 

©
www.helping.no

Hovedsiden