Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

 

 

 

Båtsikkerhet
Sjøkart du ikke kan stole på.

Hvem har ikke opplevd grunner som ikke står på sjøkartet: En farlig situasjon særlig i høy fart. Fremdeles er ikke alle grunner langs norskekysten på plass i sjøkartene våre. Dette fordi kapasiteten er for lav i registrering av norske farvann. Dette innrømmer Noreca som står for kartregistrering - og de tilføyer at trafikkert farvann prioriteres først i dette arbeidet.

Nye kart
Det er ikke så enkelt at hver båteier kan rapportere grunner og så er det på plass i kartet. Grunnen må måles og registreres med avansert måleinstrumenter før det kan nedtegnes. Og oppdatering skjer fortløpende, men mye gjenstår. Dette betyr i praksis at det er viktig å ha nye kart i båten når du er i ukjent farvann. Og om du har det nyeste papirkartet er du fremdeles ikke sikker på at dette viser alt.

Elektronisk måleutstyr - kartplotteren - gir heller ikke optimal trygghet for de samme kartene med feil ligger også der. I tillegg kan det skje tekniske feil med dette utstyret. Mange mener derfor at papirkartet gir best oversikt og er det tryggeste. Den gode gamle utkikken kan derfor være god å ha for å seile trygt. Dessuten ned med farten nær land der du ikke er kjent.

Linker:
www.nrk.no/sorlandet/frykter-mange-grunnstotinger-1.11139404

Registrering og verdimerking av båt 

Redningsselskapets småbåtregister:
Tidenes dårligste båtregister?

For noen er det av betydning hvilket tall som er på båtens registrerings-nummer. Noen har lykketall. Andre har ulykkestall. Da toll-etaten og tidligere politiet administrerte båtregisteret kunne man til en viss grad velge i ledige registreringsnummer til båten ved ny-registrering. De offentlige kontorene var fleksible og hadde god service. Etter at båtregisteret er overtatt av Redningsselskapet er dette forandret. Her finnes ingen mulighet til å påvirke hvilket registrerings-nummer båten får - opplyses det derfra. Det skyldes på dataprogrammet som brukes.

Det underlige er at de offentlige trafikkstasjonene som registrerer biler her i landet gir muligheter for å "vente på nummer" eller er behjelpelige med å sikre forbrukerens ønsker i langt større grad enn dette private båtregisteret. Også her brukes PCer. Det er derfor trolig betjeningens velvilje og ikke dataprogrammet som gir Redningsselskapet så dårlig serviceprofil.

Hovedpoenget med registrering av båten en form for tyverisikring.

Årsgebyr til irritasjon.
Fra 2006 har Redningsselskapets båtregister sendt ut krav om en årsavgift til alle registrerte båteiere i småbåtregisteret uansett verdi. Båtfolket har oppfattet dette signalet negativt. Den goodwill Redningsselskapet hadde opparbeid gjennom generasjoner er nå i ferd med å svekkes. For dette kommer på toppen av all negative presseomtale av Redningsselskapet. Redningsselskapets administrasjon har ikke lengre så stor tillit hos fritidsbåtfolket som før skandalene i selskapet kom for få år tilbake. Mange båteiere har reagert med skuffelse på den "sløsekulturen" og mangel på økonomisk styring over flere år iRedningsselskapets adminitrasjon ifølge tidligere presseomtale. Tilliten til selskapet har fått en alvorlig knekk som det nå jobbes med å reparere. Båteiere har flyktet fra Redningsselskapets båtregister til alternative båtregistre.

2006 var derfor det dummest tenkelige tidspunkt for introdusjon av en slik årsavgift. Ikke minst fordi alternative småbåtregisteret var etablert: Og det slutter trolig ikke med dette: Gebyret vil sannsynligvis øke med tiden. Mange båteiere irriterer seg dessuten over at registreringsskiltene er overlesset med reklame for Redningsselskapet. Mange klipper derfor vekk denne reklamen fra klistermerket før registreringsnummeret settes på båten.

Og hvor god tyverimerking er et klistermerke som lett kan fjernes?
Et hovedargument for registrering av småbåter er for de fleste tyverisikring. Men er det god nok tyverisikring å sette på et klistermerke som lett kan rivers av båten uten å kunne tilby en bedre verdimerking?

Alternative sikkerhetsmerking
Securmark har i flere år har bedrevet sikkerhetsmerking av båter. Dette er mer enn et klistermerke: Kjøper man en ny båt i dag er verdien på båten ofte så betydelig at en form for verdimerking og tyverisikring av båten er nødvendig slik kriminaliteten nå er i Norge. Dette har Redningsselskapet tatt konsekvensen av og kjøpt opp Securmark - så er den konkuransen på småbåtregisteret eliminert.

Ønsker ikke å registrere
Det er ikke registreringsplikt på båter i Norge nå. Stadig flere båteiere ønsker derfor ikke å registrere båtene sine slik situasjonen nå har utviklet seg: Og her finnes fremdeles forsikringsselskap som forsikrer uregistrerte båter. Viktig da er å kunne dokumentere eierforholdet overfor forsikringsselskapet ved tegning av forsikring: Motornummer og produksjonsnummer på båten må da opplyses. Samt dokumentasjon på at båten er lovlig ervervet.

Mange båteiere ønsker seg ett samlende småbåtregister i offentlig regi i Norge liksom vi har på biler. Småbåtregistreringen er gått ut på anbud og overtatt av et privat selskap. Er vi som småbåteiere tjent med denne utviklingen?

 

Innhold

- Sjøkart du ikke kan stole på.

- Redningsselskapet:
Tidenes dårligste båtregister?

- Brannbomber på sjøen

Brannbomber
på sjøen

Båter med bensin innenbords motorer kalles av mange for "brann-bomber" på sjøen: Sist sommer har igjen en rekke båter særlig med bensin innenbordsmotorer eksplodert og totalhavarert. Ofte skjer en eksplosjon med påfølgende alvorlige personskader, særlig brannskader er resultatet. Har du en slik "brann-bombe" så bruk lukte-sansen nøye før du vrir om startnøkkelen: Lukter det bensin eller diesel så undersøk dette nærmere. Slike branner oppstår som en eksplosjon. Da har du knapt tid til å hoppe på sjøen. Og hva om du har barn eller eldre - eller flere mennesker om bord?

 

Båt

  AMT 185BR
  Askeladden
  Bowrider
  Bowrider-guiden
  Bowrider-duellen
  Brannbomber
  Bruktbåt
  Båtførerprøven
  Båtimport
  Båtkjøp
  Båtnyttig
  Båtmesse
  Båtmotorer
  Båtsalg
  Båtsikkerhet
  Cruise
  Dolphin 425
  Hansvik18 HT
  Hurtigruten
  Jolle
  Marex 77
  Pioner 8
  Pioner 13
  Polar 20
  Rana Plast
  Seilskip
  Sørlandet
  Ungdomsbåt
  Yamarin 76DC

 

©
www.helping.no

Kontakt oss