Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

 

 

Båtmotorer
Hvilke påhengsmotorer er best?

4-taktsteknologoen overtar nå gradvis det meste av markedet for salg av nye påhengsmotorer. 2-taktsmotorene er på vei ut og blir trolig fremover mer eller mindre borte fra markedet for salg av nye motorer. Vi ser nå etter innføring av strengere miljøkrav et generasjonsskifte innen påhengsmotorer som tradisjonelt har vært dominert av 2-taktsmotorer med oljeblandet bensin.

Ukurante
Derfor kan man i dag betrakte de fleste brukte 2-taktsmotorer på markedet som ukurante. De fleste modellene har et betydelig større bensinforbruk, må i tillegg tilblandes 2-taktsolje som koster mer enn bensinen pr. liter og de bråker/forurenser mer. Et tilleggspoeng i denne forbindelse er økende bensinpriser.

Forvirring
Det kan være vanskelig å orientere seg i markedet av påhengsmotorer. Når vi får vite at Tohatsu produserer flere av Yamaha-modellene, at Yamaha levere deler til Mercury, at alle Mariner-motorene egentlig er Mercury og at Selva-motorene er laget av Yamaha deler eller Yamaha som er malt om i Italia - ja da er det lett å bli forvirret. I praksis eier nå mange av produsentene aksjer hos hverandre i stigende grad og de deler på å produsere motorene. Det kreves derfor mye av en forbruker som ønsker å orientere seg grundig i dette markedet.

Følelser
Det er i tillegg mye følelser og synsing om påhengsmotorer og mange kjøper motorer ut i fra hvilke tidligere erfaringer de har med motorene. At emnet påhengsmotor engasjerer og er følelsesladd har vi i helping.no merket på flere tilbakemelding fra leserne våre. Aldri har et enkelt tema på helping.no fått så mange tilbakemeldinger som temaet "påhengsmotorer".

Vi håper imidlertid følgende oversikt kan være til hjelp.

 Japanske motorer
Honda:
Honda har helt fra starten satset selvstendig på 4-taktsteknologi og var først ute med 4-takts påhengere. De har således lengst erfaring med å satse på de mer miljøvennlige 4-taktere. Enkelte modeller har tidligere vært dårlig teknisk, men Honda har i dag et brukbart rykte på de fleste av sine motorer.
OBS: Vi forbruker tester nå den Honda: AMT/Honda

Selva:
 Motoren er iflg. forhandler en italiensk motor skrudd sammen av yamaha-deler på 2-taktsutgavene. På 4-takterne er det en yamaha-motor produsert i Japan og malt om med Selva Logo i Italia. Noen er skeptiske til produkter skrudd sammen i Italia - enten det er kjøleskap, biler eller båtmotorer: Bare tiden kan avgjøre om Selva er en japaner eller en typisk italiener.

Suzuki:
Suzuki påhengsmotorer har stort sett fått godt ry senere år. Mekanikere har rapportet om en en del garanti-reparasjoner på 4-taktsmotorene. Generelt krever også 4-takterne mer service enn 2-takterne. Suzuki har god annenhåndsverdi. Dette betyr i praksis at motorene er tatt godt i mot av forbrukerne. Den nye 4-taktsteknologien til Suzuki brukes også av Johnson. Er Johnson-motorene utstyrt med "made in Japan" så er det egentlig en Suzuki.

Tohatsu:
Tohatsus 2-taktsmotor har vært driftssikre og populære blant dem som kjører race fordi de tradisjonelt yter litt mer enn det som står på dekselet, men de har derfor iflg. noen undersøkelser litt høyere drivstoff-forbruk enn mange av konkurrentene. Tohatsu har tradisjonelt hatt litt eldre, men solid teknologi på motorene. Tohatsu har likevel mange fornøyde kunder på grunn av driftssikkerhet og god yteevne. Tohatsu leverer nå i Norge også 4-taktsmotorer opp til 30 hk. Disse er moderne motorer på høyde med det beste på markedet. Over 30 hk er Tohatsu fremdeles bare i 2-taktsversjoner i Norge.

Yamaha:
Siden Yamaha kom på det norske markedet sent på 1970-tallet har denne motoren stått sterkt. Salgstallene er mange år på rad best av alle. Bruktverdiene på Yamaha har også ligget høyt til tross for betydelig dyrere delepriser enn mange andre merker.

Amerikanske påhengsmotor
Frem til og med 70-tallet var de amerikanske påhengsmotorene nesten enerådende på det norske markedet. Mercury, Evinrude og Johnson var de mest kjente.

Evinrude/Johnson:
Johnson lages som kjent av samme fabrikk som Evinrude. Egentlig er det her snakk om en produsent som har to navn på produktene sine. Disse amerikanskproduserte motorene sliter i perioder med dårlig driftssikkerhet og tekniske problemer selv om de teknologisk og testmessig kan ha et forsprang på japanske motorer. Evinrude har i de senere år prøvd seg med en såkalt "Ficht-teknologi" og senere "E-tec". Dette er en 2-taktsmotor som er ment å konkurre mot 4-taktsmotoren. Selv om både bensinforbruk og miljøkrav på disse nye totakterne kan måle seg med 4-takterne, så har disse motorene slitt med mye tekniske problemer. Johnson har kjøpt 4-takts motorer fra Suzuki. Dette forklarer også hvorfor 4-taktsteknologien fra disse merkene er "made in Japan". De er Suzukier som er malt om. Dette illusterer at også produsenten av Evinrude /Johnson har gitt opp å satse helt på 2-takt-teknologien.

Mariner/Mercury/Force:
I dag er også Mariner et amerikansk merke - en Mercury som er malt om, mens Mariner tidligere var en Yamaha med annen forkledning. Likeledes er Force en Mercury med annen logo. Også disse amerikanske motorene sliter fremdeles med dårlig rykte på driftssikkerhet. Utrolig nok etter så mange år på markedet, klarere ikke Mercury å lage like driftsikre motorer som japanerne.

Problemet for norske båtkjøpere i dag er at de store motorprodusentene kjøper seg inn i stadig flere båtprodusenter og flere kurante båtmerker tilbyes derfor kun ferdigmontert med motor fra det motor-merket som kjøper seg inn hos båtprodusenten. Og det koster deg betydelig mer hvis du ønsker et annet motormerke på båten. Dette er ren markedsstrategi som begrenser forbrukernes valgmuligheter og oppleves ulogisk av kunden ettersom påhengsmotorer er betydelig lettere å montere enn innenbordsmotorer. Vurder derfor båttyper som fristiller deg med hensyn på valg av motormerke.


Et godt tips kan være å handle på høsten og vinteren da det er modellskifter. Utenom sesong er prisene ofte lavere. I tillegg har forhandlerne da bedre tid til deg. Ofte finnes også gode pristilbud på båtmesser. Særlig hos produsenter som introduserer nye produkter på markedet. Uansett - bruk god tid på å sette deg inn i pris og kvalitet tilpasset ditt behov og unngå impulskjøp du angrer i etterhånd.




Innhold:

- Hvilke påhengs-
motorer er best?

- Forbrukertest:
8 hk Tohatsu

Forbrukertest - brukt:
Tohatsu 8 hk 2 takt

Tohatsu 8 hk 2-takt 2 cyl. modell 1998 kjøpt brukt hos båtforhandler i 2002. Motoren har god kvalitet - er lettstartet, startvillig og går problemfritt. Kun tennplugger er skiftet. I tillegg er motoren ferskvanns-kjørt hver høst. Motoren får en Pioner 13 i plan med to personer ombord. Motoren er også prøvd på en Hurricane 370 med godt resultat. Mindre barn kan ha problemer med å starte en-cylindrede små-motorer: Vi hadde først en ny 4 hk Yamaha som barna ikke klarte å starte. Denne 2-cylindrede Tohatsuen klarte imidlertid barna lett å starte. I tillegg går en 2-cylinder motor penere og er et bedre valg når man skal velge en liten 2-takts-motor til jolla. (GC)


Båt



 

Reiser

 

Hotell

 

Fritid

 

Charter

 

©
www.helping.no