Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

Bruktbåttest:
Hansvik 18 HT med
40 hk Yamaha

5 sesonger med Hansvik 18 HT:

Romlig og fornuftig 18 foter

Av: Gunnar Christensen

Båt og motor gies poeng med antall sol-tegn.
Best poeng er 5 soltegn: - dårligst 1 soltegn.

Fakta om Hansvik 18 HT

Tekniske data testbåt:
Lengde 5,50 m
Bredde 2,12 m
Dybde: 0,38 m
Vekt 430 kg

Max last:10 personer
Max motor 50 hk lang stamme Veritas/CE-godkjent

Båt:

Dette er en båt med god plass. Den er lettdrevet og gjør god fart med relativt små motorer. I tillegg kan du sove i båten. Men designet er gammelmodig og trenger en opprusting som nybåt i salg.

Er du lei seajeepens våte og forblåste tilværelse vil du raskt sette pris på den store tett kabinen med salong som kan gjøres om til soveplass. Her vil barna trives - lunt og godt etter timer i badevannet. Du kan tåle en regnskur ombord i denne båten uten å måtte flykte i land. Som bruktbåt er Hansvik 18HT en populær båt. Her får du mye plass og en god sjøbåt for pengene.

Tidligere hadde jeg en Polar 20, og skiftet til denne fordi barna ville ha en båt med mer fart og like god komfort. Faktisk er det nesten like god plass i denne båten som i polarsnekka. I tillegg er det tett og lunt med hardtoppen når det blåser og barna er kalde etter en hel dag med bading på stranda.

Innredningen er solid, god og praktisk. Jeg hadde versjonen med to seter midtskips på bekostning av pantryseksjon ( på babord side) som jeg ikke trenger til dagsturer. I kabinen er det god lengde til å overnatte. Bordet kan legges mellom benkene og gi en god overnattingsplass for to eller tre. Mange større båter har mindre innvendig plass en denne.

Motorer:
Yamaha 40 hk:

Yamaha 2- takt 2 cylinder bråker og rister en del, men er driftssikker og slitesterk. En traust traver uten automatisk oljeblanding i bensinen såkalt autolobe. Autolobe går lettere i stykker og utløser kostbar reparasjon. Derfor er det best å blande olja i bensinen selv og forholde seg til en enklere motor.

Denne motoren med 2 cylindere ble en stund solgt som en "Origin" versjon, og mange liker denne bedre en 3-cylinderen som kom senere tross større lydnivå og vibrasjon. Motoren gikk uten noen form for tekniske problemer i hele min eiertid.



 
Innhold


 Hansvik 18

Båtkjøp

Hvilken båt passer
deg best?
Unngå kjøpertabbene.

Pakkepriser på båter

God økonomi og
bedre sikkerhet i godt vedlikehold av båten.

Ikke kjøp båt med treverk fra fredet skog!

Isen skader båten din

Båtførerprøven
må inn i skolen

 

Båt

 

©
www.helping.no


Hovedsiden

Kontakt oss