Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

 

 

Forbrukertest: Bruktbåt
DP425 med
selvlens og innerliner

DP425 er 14 fot, tar 5 personer, veier 200 kg, har pent design. Jolla kan ta opp til 30 hk motor med kort stamme og var mest prisgunstig ved vårt innkjøp direkte fra fabrikk i januar 2007 uten motor, men med bunnbehandling. 

Det er ukjent om båten finnes ny på markedet i dag og denne test må derfor ansees som en bruktbåttest.

Hvorfor denne jolla?
Mange ønsker seg ny selvlensende jolle og har en kortstammet påhengsmotor liggende fra tidligere jolle uten selvlens. Da er DP425 et kurant valg fordi denne jolla er beregnet for påhengsmotorer med kort stamme. Dette i motsetning til de fleste innerlinerne på markedet som krever påhengsmotor med lang stamme.

Videre er det viktig at båten kan leveres med hvitt skrog hvilket gjør at båtens gelcoat holder seg best - dermed unngår man omlakkeringsutgifter etter få sesonger (se Jolle ).

 Uten styrekonsoll
DP425 kjøpes i versjon uten styrekonsoll. Det gir båten flere bruksområder: Den kan roes, noe som er viktig når det skal lystres krabber i fjæresteinene, ved motorhavari, når barna skal lære å ro og far trenger trim.

Og ikke minst tar konsollen opp plass i båten og fordyrer: Omkring fem tusen vil det samlet koste mer for jolla med rattkonsoll og styring ferdig montert på ny båt. I tillegg kommer utgifter til fjernkontroll med gir/gass + montering ved motorer mindre enn 30 hk. Og likevel sitter du bak i båten hvor du lett kan betjene påhengsmotoren uten ratt og spaker. Og når båten skal på land og hvelves i hagen blir en kosoll kompliserende og tyngre. Derfor valgte vi jolle uten styrekonsoll.

Test i sjøen
DP 425 kommer lett opp i plan med en 9,9/15 hk Yamaha, gjør bra fart og ligger fint i dønningene på grunn av relativt dyp V-bunn. Jeg vil være fristet til å påstå at det er nok med 9,9/15 hk på denne båten. Ikke bruk mer penger på motor enn nødvendig. Dessuten kan nesten alle i familien kjøre en båt med 9,9-motor.

Større motor krever en båtfører-alder over 16 år. Derfor er jolla mest kurant med 9,9 også når du en gang selger den videre. Det er størst etterspørsel etter en selvlensende jolle med 9,9 hk. Men husk: Ikke bare motorstyrke, men også fart avgjør 16-årsgrensen.

God å ro
At DP425 er relativt god å ro overrasket mest. For når man kjører den med påhengeren virker det som om båten har lavt fribord og da er det naturlig at årene går mot knærne. Det gjør de ikke. De fleste innerlinerbåter i denne klassen er mildt sagt håpeløse å ro ofte på grunn av relativt stor bredde. DP 425 glir lett i vannet ved åretakene og er derfor også en ypperlig trimbåt.

Selvlensen virker utmerket.
Sommeren 2007 hadde rekordstor nedbør på Sørlandet. Men uansett hvor mye det regnet denne sommeren, så lenset båten seg uproblematisk hele tiden. Utløpsrøret er godt dimmensjonert og virker utmerket. Når du går ombord skrur du igjen åpningen med en kran som er grei å komme til.

 Tekniske data:
Lengde 425 cm bredde 160 cm. Max motor 30 hk. Vekt 200 kg.
Kan fåes med konsoll og skjerm og veier da 230 kg. 

Båten finnes også i en billig versjon med enkeltskrog, men den er ikke pen og er nærmest egnet til et tjern.

 


Innhold

  Jolletest:
DP425 med selvlens
og innerliner

Forbrukertest
Mange båttester i pressen basserer seg ofte på få timers erfaring med båten. Ved forbrukertest som dette blir testen grundigere. Dette fordi denne testen beskrives av båteieren og oppdateres hele tiden.

Båtførerprøven må inn i skolen

Båtførerprøven bør nå bli valgfag i ungdomsskolen i alle kystkommuner. Dette bør skje på lik linje med trafikkopplæring på land og"mopedlappen" som er valgfag i dag. Det er en god investering i sikkerhet til sjøs å investere i opplæring av unge båtførere både på kort og lang sikt. Det kan forhindre drukning og båtulykker. Valgfaget bør tilpasses denne målgruppen rent pedagogisk. Samtidig må dette valgfaget gies status ved at kurset kalles "Båtlappen" eller noe annet som fenger aldersgruppenungen. Norske kystkommuner har her et ansvar på lik linje med svømmeopplæring.

 


Båt

  AMT 185BR
  Askeladden
  Bowrider
  Bowrider-guiden
  Bowrider-duellen
  Brannbomber
  Bruktbåt
  Båtførerprøven
  Båtimport
  Båtkjøp
  Båtnyttig
  Båtmesse
  Båtmotorer
  Båtsikkerhet
  Cruise
  Dolphin 425
  Hansvik18 HT
  Hurtigruten
  Jolle
  Marex 77
  Pioner 8
  Pioner 13
  Polar 20
  Rana Plast
  Seilskip
  Sørlandet
  Ungdomsbåt
  Yamarin 76DC

©
www.helping.no