Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

Bruktbåttest:
Askeladden 16
med 25 hk Yamaha

1 sesong med Askeladden 16:
En god sjøbåt

Av: Gunnar Christensen

Båt og motor gies poeng med antall sol-tegn.
Best poeng er 5 soltegn: - dårligst 1 soltegn.

Fakta om Askeladden 16-4400

Tekniske data testbåt:
Lengde 4,94 m
Bredde 1.95 m
Vekt 340 kg

Max last: personer 8
Max motor 40 hk kort stamme Denne båten hadde en engkel 25 hk Yamaha med 2 cyl uten autolobe.
Veritas/CE-godkjent

Båt:

Den ser gammelmodig og tilårskommen ut, men den er egentlig en veldig god og stødig sjøbåt. En praktisk båt som du vil finne deg godt til rette i om du ikke trenger en paradebåt, men en nøktern og grei båt til en overkommelig bruktbåtpris. Har du ikke bryggeplass er dette en lett og grei båt å ha på en båthenger.

Du ser mange av dem på fjorden. Mange av dem med orange dekk. Senere fikk de penere farger. De er ikke direkte vakre for å si det forsiktig, men grunnen til at det finnes så mange av dem er først og fremst sjøegenskapene: Romlige, praktiske, solide og enkle. Lite arbeid med dem vår og høst:. Trykkspyle, pakke inn for vinteren og bunnsmøre på våren, så er sesongen i gang på ny.

Båten finnes også som åpen forblåst jolle og som hardtopp-modell. Men dette er en for liten båt til hardtopp. Her slår du hodet i taket hele tiden, så styr unna HT'en selv om den gir bedre ly for vinden enn kalesja i motvind.

Fabrikken har nå gitt opp denne modellen til fordel for mer moderne og betydelig dyrere og mer linjelekrere modeller. Det er ikke sikkert det var smart. En enkel og nøysom båt som denne har sin kjøperkrets. Båtkonseptet burde blitt videreutviklet.

Ved de nye Askeladden-båtene ser vi at de ofte priser seg langt over like gode utenlandske båtmerker. Og samarbeidet med Mercury må i høy grad betegnes som en tabbe. Mange norske båteiere liker ikke Mercury, for de har for mange dårlige motorer på samvittigheten - og det har mange fått erfare.

Motorer:
Yamaha 25 hk 2-takt og 2 cylinder:

Yamaha 25 hk. 2- takt 2 cylinder. Bland totaktsolja i bensinen selv på denne. En enkel, men driftssikker motor. Den rister og bråker, men sviver greit. Dog tørst som totaktere flest.

Jeg hadde problemer med giret på denne. En relativt dyr operasjon måtte til om den skulle skifte gir uten knurring og knaking. Dette er en vanlig feil, ja nærmest en svakhet på denne motoren.

Yamaha får problemer med tidens tann som de fleste andre motorer og da er deler dyre. Selv festeboltene som skrur motoren til båten koster mer enn hos andre motormerker, særlig om vi ser i forhold til Johnson og Evinrude. Dette er en betydelig ulempen med Yamaha. Delene er unødvendig dyre.

På eldre motorer ryker det noe når det minst passer - og alle verkstedene er fullbooket når du trenger hjelp under høy solfaktor. Knytt deg da til en båtforhandler du kan få god service av med gammel påhenger. Det kan lønne seg. Det er når du har gammel sliten båtmotor du skal blinke deg ut den beste og rimeligste servicen på hjemstedet - der hvor du kjøper din neste motor.

 

Innhold

 Askeladden 16

Båtkjøp

Hvilken båt passer
deg best?
Unngå kjøpertabbene.

Pakkepriser på båter

God økonomi og bedre sikkerhet i godt vedlikehold av båten.

Ikke kjøp båt med treverk fra fredet skog!

Isen skader båten din

Båtførerprøven
må inn i skolen

 

Bowrider

 


Båt

 

©
www.helping.no