Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 
Toyota:

Avensis

RAV4

Prius

 

Toyota Avensis stasjonsvogn:
Oppgradert i 2012

Foto: Christoffer Jore Christensen
Av Gunnar Christensen

Oppgraderingen merkes straks du setter deg bak rattet: Avensis er nå blitt litt mer lettkjørt og støydempet. En vesentlig forbedring av kjøreegenskapene fra tidligere modeller. Utvendig er endringene små: Kun fronten ble endret ved siste facelift. Fremdeles er Avensis like spennede som et kneipbrød.

Og salgstallene stuper etter at den nye Toyota Rav 4 kom: Rav 4 har skikkelig håndbrekk ikke trykknappen som Avensis. I tillegg er rav 4 blitt større så den passer som familiebil.

Avensis var Toyotas bestselger i Norge med over tre tusen solgte biler i 2011. "Traust og usportslig" er mange motorjournalisters "dom" over Avensis, men brukerne liker denne bilen. Det er egentlig positivt å være traust. I dette ligger pålitelighet, sikkerhet og forutsigbarhet. "Traust" er "godt skrudd sammen" og solid. Just det du ønsker deg av en stor familiebil. Modellen på det norske markedet blir skrudd sammen i England.

Sikkerhet
5 stjerner i NCAPE er som det skal være i en familiebil som skal frakte hele familien og dekke et variert behov på en sikker måte.

Håndbrekka er en knapp til høyre for rattet. Det redder deg om du trenger den til øvelseskjøring. Om den virker - det har vært flere ulykker den denne håndbrekke ikke virker også med dødlig utfall.

For korte nakkestøtter bak er en alvorlig svikt i sikkerheten:
Nytt er reguleringsmuligheter på nakkestøttene framme. Dette bedrer trolig nakkeslangbeskyttelsen. I baksetet er nakkestøttene skuffende små og korte og strekker ikke til om du er over 180 i høyde. Dette er en alvorlig sikkerhetssvikt: Samme problemet med nakkestøttene har nye Rav4.

Komfort
Behagelig lavt støynivå.. Avensis har også størrelsen som gir en god storbilfølelse. Testbilen var utstyrt med ryggekamera.

Det er på langtur du blir kjent med en bil. Da får kjørekomforten prøvd seg og du kjenner om du sitter godt og får den rette støtten og behagelige passformen i ryggen som du trenger. Om setet er langt nok så du hviler lårene godt og har det totalt sett komfortabelt i bilen. Alle modeller av Avensis har regulerbar korsryggstøtte i forsetene hvilket er et must. I tillegg flere reguleringsmuligheter på både forsete og selvfølgelig også innstillinger på rattet.

Som i alle stasjonsvogner er sittekomforten i midten bak ikke så hyggelig. For en familie på 5 er derfor flerbruksbilene med tre individuelle seter bak et bedre alternativ. Hvorfor kommer ikke stasjonsvogner i denne størrelsen med tre individuelle seter bak? Her er plass nok til det.

Motor
Testbilen har en to liters dieselmotor som yter 90 KW/124 hk og utstyrsvariant Executive. Motoren er seig og sterk. Akselerasjonen kommer med god styrke i forbikjøringer. Bilen har god nok motorkraft til vanlig bruk. Fremdeles velger de fleste kundene dieselbil, men andelen bensinbiler øker nå - antakelig som følge av politiske signaler.

Her er imidlertid ingen "sportknapp" som hever kjøreegenskaper
eller andre funksjoner.

Design
Designmessig har Toyota vært en underdog sammenliknet med konkurrentene. Man kjøper ikke Toyota på grunn av designet, men til tross for det. Siste modell av Avensis har imidlertid hevet seg noe og er nå kanskje på høyde med konkurentene om vi legger godviljen til. Grillen og fronten ble designmessig bedret ved siste oppgradering. Materialvalget innvendig har god kvalitet.

Fargevalg
Avensis leveres i 10 fargevarianter på karosseriet. Interiøret har 7 varianter: Bra nok innvendig design og materialvalg til tross, Toyota satser mest på mørke farger i innredningen. Kun to lyse fargealternativ i skinn, resten er mørkere, triste farger. I lysere interiørfarger vil bilen føles større: Legg merke til at biler som i det vesentlige er sorte inni virker mindre.

Økonomi:
Kundetilfredshet og god service er Toyotas beste kort. Ingen vet bedre kvaliteten på bilen enn kundene. Og de er strålende fornøyde med Avensis. Dette gjør Toyota til et sikkert kjøp med en brukbar bruktbilpris når du skal bytte inn.

Et pristips på Toyota: Importer bilen fra Danmark. Danske Toyota-forhandlere kan levere Toyota billigere enn norske forhandlere til norske forbrukere. Dette har sammenheng med høyere bilpriser i Danmark som fører til at danske forhandlere får bedre rabatter direkte fra Toyotafabrikken. Dette må vurderes opp mot servicen du får hos de norske forhandlerne. Denne servicen kan imidlertid være verd såpass mye at det kan lønne seg å kjøpe den i Norge.

Skandaleoppslagene
Toyota hadde solid merkebygging frem til skandaleoppslagene om sikkerhetssvikt og tilbake-kallelser som begynte i 2009 og pågår fremdeles
(se Toyota Prius) . Det var dette solide forarbeidet over mange år som så langt har båret Toyota gjennom denne tillitskrisen. Hadde Toyota vært ny på markedet da denne mediastormen av skandaleoppslag kom, så hadde trolig dette satt en stopper for Toyota. Mange års merkebygging og god service sto av stormen og Toyota har i dag igjen tillit i markedet. De mange fornøyde kundene er bærebjelken videre:

Skandinaviske bileiere svarer i en undersøkelse (publisert i 2010) på spørsmål om de er fornøyd med bilen sin: Undersøkelsen er blant bileiere med årsmodeller mellom 2006 og 2009. Avensis kommer på en 12-plass i kundetilfredshet av 115 biler. Toyotas Prius ligger på plass 3 og Verso ligger på 6-plass og Rav 4 nede på 22-plass. Dette viser tydelig god kundetilfredshet med fabrikkens modeller.  Ref. De beste bilene

Dette er en meget sterk indikator på bilenes kvalitet og standard og en meget nyttig oversikt for deg som bilkjøper.

Les test av Toyota Prius og Toyotas tekniske problemer.

 

Innhold

Bruktbiltest
Toyota Avensis stasjonsvogn

 
Testbilen:

2012 Toyota Avensis

Motor
2.0 liter med 124 hk fra
en firesylindret turbodieselmotor

Sikkerhet

Komfort

Design

 Fargevalg

Økonomi

Totalvurdering:

BIlene gies poeng med antall
sol-tegn.Best poeng er
5 soltegn: .

 
Euro NCAP-test: nakkesleng-beskyttelse

 Volvo V70 og Toyota Avensis kommer best ut
av nakkesleng-testen på bilene som sammenliknes
i denne testen av stasjons-vogner. Begge med poengsum 3,3 som er innenfor begrepet "god beskyttelse" mot nakkesleng i forsetene.

Skoda Superb derimot kommer betydelig dårligere ut av testen med kun 2,2 poeng for god nakkeslengbeskyttelse. Dette innebærer middelmådig beskyttelse ved påkjørsel bakfra.

 VW Passat og Ford Mondeo er foreløpig ikke testet for nakkesleng-skader og er derfor ikke nevnt i testen.

 

 Biltest:
Disse bilene kan
redde ditt liv

Stadig flere bilkjøpere vedsetter kollisjons-sikkerhet både ved kjøp
av ny og brukt bil. I dag
kan du få biler i alle størrelser med 5 stjerner
i Euro NCAPs sikkerhetstest.


Bilkjøp

 

 

Bil

 

©
www.helping.no