Aktuelt
  Alternativt
  Barnebøker
  Bil
  Bolig
  Bowrider
  Bøker
  Båt
  Charter
  Film
  Foto
  Fritid
  Helse
  Hjelpearbeid
  Hotell
  Mat
  Mental Helse
  Reise
  Religioner
  Slank
  Trafikkskade
  Ung
  Økonomi

 

  Redaksjon

  Annonser
  English
  Facebook
  Hovedsiden
  Innhold
  Kontakt
  Linker
  Om oss

 

 

Forbrukertest: Quality Hotell Aalborg, Danmark

"Quality" er et kamuflasjenavn

 Tekst og foto © : Gunnar Christensen

Det skal være så deilig å være norsk i Danmark. Dette gjelder ikke på Quality Hotel Aalborg. Bestillingen for langhelg med tre overnattinger på enkeltrom ble ikke helt som forventet.

Kloakklukt på hotellrommet
Badet virket alt ved ankomst noe suspekt. Det kom stadig rare skvulpelyder fra toalettet og lukten var heller ikke som man forventer av et bad - særlig når man ikke har gjort noe fornødent der.

Andre natten forsto jeg hva dette var. Dette hotellet hadde ikke avluftingssytem på toalettavløpet slik at all "guffa" fra de fire etasjene under ga luktplager på badet og dermed inn på hotellrommet. Dette var årsaken til dette uavlatelig skvulpet i toalettet hele tiden hver gang jeg hørte toalett i bruk etasjene under. Slike byggningstekniske løsninger er ulovlig i Norge.

Defekt ventilasjon i glohett rom
Andre natten fungerte ikke ventilasjonssystemet og vinduene kunne ikke åpnes mer enn på gløtt antakelig av sikkerhetgrunner.

Dårlig lukt fra badet i tillegg til at rommet var varmt som i en bakerovn oppleves som tortur. For dette rommet hadde fasadesiden mot kveldssolen og det var tropisk varmt denne dagen. Hotellrommet var ubeboelig: Det ble ikke søvn denne natten.

Tredje natten fikk jeg et annet rom uten luktplager og med fasade mot bakgården hvor der var morgensol. Dette rommet hadde ikke feil på kloakken.

Internett fungerer ikke
Internett fungerte ikke på dette hotellet. "Generøst" gies alle gjester to timers "gratis" nett-tilkopling ved ankomst. Men dette nettet fungerer ikke. Jeg slet i to timer uten å få sjekket e-mailen. Telefoner til resepsjonen var nyttesløse: Jeg ble sogar beskyldt for å ha med "for dårlig PC" og "å ikke kunne dette".

Da jeg gikk ned i resepsjonen for å få forklart hvordan tilkopling til internett skulle gjøres, fikk heller ikke resepsjonisten internett til å fungere. Enda forsøket ble gjort på hotellets egen datamaskin. Internett-tilbudet her er åpenbart en ren bløff.

I tillegg ble det ved avireise ikke gitt prisavslag for ulempene jeg hadde vært utsatt for. En tusenlapp pr. natt med frokost er drøyt for denne standarden i Danmark.

- Er det deilig å være norsk i Danmark?
- Nei. Ikke på Quality Hotel Aalborg.

"Aldeles usmageligt og uacceptabelt"
Jeg kontaktet mitt kredittkortselskap for å få råd angående krav om refusjon på hotelloppholdet ved Quality Hotel Aalborg. Etter kjøps-loven har man krav på refusjon når "varen" ikke stemmer med "varebeskrivelsen". Jeg ble anbefalt først å ta saken opp med hotellet: Svaret fra adm. dir. Ole Olsen ved Quality Hotel Aalborg
taler for seg selv:

"Hej Gunnar
Prisen på et produkt i såvel Danmark som Norge, er i Choice Hotels, et spørgsmål om udbud og efterspørgsel.

Vi kan ikke genkende Deres dårlige oplevelse på hotellet og har ikke til sinde at returnere 50% af opholdets pris. Prisen for opholdet forbliver som den er. Deres fremgangsmåde er både frastødende og håbløs. Hvis De tror at Deres egen lille hjemmelavede hjemmeside kan true os til at gøre som du mener, tager du helt fejl.

Konstruktionen af vore værelser er helt efter dansk lovgivning, det gælder også konstruktionen på toilettet, som det helt sikkert har misforstået, og eksempelvis vinduer kan åbnes helt op, det er blot et spørgsmål om, at børnesikringen skubbes til side.

Vi mener at du misbruger din egenskab af debatør/anmelder, hvilket er helt og aldeles usmageligt og uacceptabelt.
Vi vil anbefale dem at bo på et andet hotel næste gang De er i Aalborg.
Venlig hilsen
Quality Hotel Aalborg
Ole Olsen
Adm. Direktør"

 Trist direktør i forsvarsposisjon
I brevets ordlyd er det tydelig at direktør Olsen sliter og er trist på hotellets vegne: Så trist og i slikt forsvar blir man bare når kritikken treffer ømme punkter og når denne kritikken har kommet frem mange ganger før. Om han bare klarer å bruke energien sin på å forbedre hotellet fremfor å forsvare hotellets feil, så vil han nok sove bedre om natten.

 Og jeg skal ikke helle salt i såret hans ved å fortelle han om besøksstatistikken på helping.no. En ting kan han imidlertid være trygg på: Jeg kommer aldri tilbake til hans hotell.

Det hører med til historien at mitt kredittkortselskap har refundert halve prisen på dette hotelloppholdet ved "Quality" Hotel Aalborg.


 

 
Test: Juni 2011

Hotellet gies poeng
med antall sol-tegn.
Best poeng er 5 soltegn:
, dårligst er 1:

Totalinntrykk

Et enkelt hotell med absolutt minimums-bemanning,
litt slitent og med konstruksjonsfeil på kloakkanlegget.

Rom
 
Gjennomsnittelig standard, men kloakkfeil på toalett i baderommet.

Ventilasjonen på rommet virket ikke

Rengjøring på rommet begrenset seg til å re opp sengen og skifte håndklær. Flekker på bordet ble ikke tørket bort.

Dårlig lukt i korridoren
på 5 etasje. Antakelig gammel spylukt fra vegg-til-vegg-teppe som ikke er renset godt nok.

Tråløst internett på hotellet er en bløff: Det fungerer ikke.

Omgivelser

Beliggenhet i en sidegate nær sentrum av Aalborg ved jernbanelinjen.

Knappe parkerings-muligheter på hotellets eiendom: Et lite kjellerrom som på ingen måte avhjelper behovet.

Off. parkeringsplasser utenfor hotellet.

Spisestedet
 
Middels frokostservering.

 

Hotell

 


Fritid

 

Reiser

 

Charter